Svetstrafo.
Svetstrafo.
Har en gammal pinnsvets där nånting är trasigt , vet inte vad . men jag vet att trafon funkar , för jag öppna o mätte på lindningen o det finns spänning , 24ACV. Skulle det gå att bygga en likriktarbrygga till denna doning ? Det är en 160A vid 80% intermittens eller vad det heter. En gammal ESAB-låda som vart med länge.
Nån som har någon ide?
Nån som har någon ide?
Om det är 230V eller 400V växelspänning nedtransformerad till 24V är det inga problem alls att likrikta.
Köp saftiga likriktardioder som klarar 200A eller så och kyl dem väl så får du ut ~34V likspänning. Alternativt, köp ett gäng mindre 40A bryggor och montera dem parallellt för att klara strömen.
Du borde förmodligen montera ett LC filter på utgången också, eller åtminstonde utjämningskondensatorer.
Köp saftiga likriktardioder som klarar 200A eller så och kyl dem väl så får du ut ~34V likspänning. Alternativt, köp ett gäng mindre 40A bryggor och montera dem parallellt för att klara strömen.
Du borde förmodligen montera ett LC filter på utgången också, eller åtminstonde utjämningskondensatorer.
Tack för svaren .
Ah En likriktarbrygga har jag koll på , fyra dioder , men sen är det stopp. Men ca 34V säger du Nihilim , går det att sätta en dc-stepdown efter likriktaren för att få 24V ut ? Eller kanske t.o.m 12V. Finns det stepdowns som klarar ca 160 A ? Kanske bäst att ha en som klarar lika mycket som dioderna.
Kylning är inga problem. Sitter en bamsing till kylfläns i lådan , och en 230V fläkt. Spänningen till trafon är 400V . Sen till den f.d elektroniken som nu är trasig och kylfläkten så är är det L+N , alltså 230V . Så in i lådan är det 3L+N+PE.
Sen Micke_71 : Jag mätte på lindningen precis där den går ut trafon , och den visar 24V. Tänkte okså att de va nått fel , men det finns ingen elektronik före mätpunkten.
Ah En likriktarbrygga har jag koll på , fyra dioder , men sen är det stopp. Men ca 34V säger du Nihilim , går det att sätta en dc-stepdown efter likriktaren för att få 24V ut ? Eller kanske t.o.m 12V. Finns det stepdowns som klarar ca 160 A ? Kanske bäst att ha en som klarar lika mycket som dioderna.
Kylning är inga problem. Sitter en bamsing till kylfläns i lådan , och en 230V fläkt. Spänningen till trafon är 400V . Sen till den f.d elektroniken som nu är trasig och kylfläkten så är är det L+N , alltså 230V . Så in i lådan är det 3L+N+PE.
Sen Micke_71 : Jag mätte på lindningen precis där den går ut trafon , och den visar 24V. Tänkte okså att de va nått fel , men det finns ingen elektronik före mätpunkten.
Svetsar brukar vara bygggda så att tomgångsspänningen (=den du mäter) brukar vida överstiga belastningsspänningen (typ 20-25V). Tomgångsspänningen brukar vara som Micke_71 säger runt 50-90V.
Det finns så vitt jag vet två anledningar:
1) Det är lättare att få fart på bågen med högre spänning.
2) Svetstrafon är inte dimensionerade för att kontinuerligt driva lasten (160A) och får därför ett större spänningsfall än andra trafon.
Det är inte så att trafot har blivit bränt och eventuellt två lindningsvarv smält samman eftersom du har så låg spänning?
Det finns så vitt jag vet två anledningar:
1) Det är lättare att få fart på bågen med högre spänning.
2) Svetstrafon är inte dimensionerade för att kontinuerligt driva lasten (160A) och får därför ett större spänningsfall än andra trafon.
Det är inte så att trafot har blivit bränt och eventuellt två lindningsvarv smält samman eftersom du har så låg spänning?
Henry : Okej , då blir det nog att linda av lite , tror jag .
Seaqate : Hmm Det är nog som du säger. När jag tänker efter har jag 60V tomgång på MIG/MAG-svetsen och 90V på den nya pinn-svetsen.
Tittade lite noggrannare idag på lunchen och såg att det är mittuttag. Har ca 48V mellan A-C och 24 mellan A-B och B-C
peter555 : Japp Det kan jag garantera att det skulle. Vart med om detta på en större mobil 400-110V trafo. Sekundären var ordentligt ihoppsmält och diazederna explodera i huvarna.
Var som sagt mittuttag på min transformator i det här fallet.
kimmen: tyristorbrygga o drossel
Som ni kanske märker är jag lite borta på detta med elektronik . Kunde det en gång i tiden, men efter några år som installationselektriker så har jag glömt av det mesta . Brukar inte syssla med sådant , drar mest kablar o sätter upp centraler o sånt.
Brukar inte bygga om svetsar o liknande till blaffiga nätagg.
Seaqate : Hmm Det är nog som du säger. När jag tänker efter har jag 60V tomgång på MIG/MAG-svetsen och 90V på den nya pinn-svetsen.
Tittade lite noggrannare idag på lunchen och såg att det är mittuttag. Har ca 48V mellan A-C och 24 mellan A-B och B-C
peter555 : Japp Det kan jag garantera att det skulle. Vart med om detta på en större mobil 400-110V trafo. Sekundären var ordentligt ihoppsmält och diazederna explodera i huvarna.
Var som sagt mittuttag på min transformator i det här fallet.
kimmen: tyristorbrygga o drossel
Som ni kanske märker är jag lite borta på detta med elektronik . Kunde det en gång i tiden, men efter några år som installationselektriker så har jag glömt av det mesta . Brukar inte syssla med sådant , drar mest kablar o sätter upp centraler o sånt.
Brukar inte bygga om svetsar o liknande till blaffiga nätagg.
Aha. Skulle du försöka svetsa med en likriktarbrygga skulle nog säkringarna gå då det inte finns nån strömbegränsning, men om det nu var ett nätaggregat du ska bygga är det ju bara att likrikta och köra. Du skrev något om 400V och trefas, är det så att det är en enfastransformator kopplad mellan två faser eller?
edit: Att tomgångsspänningen är 24V från trafon behöver inte vara något konstigt, det kan hända att det sitter en spänningsdubblare/tripplare för att ge tillräckligt hög tomgångsspänning från själva svetsen.
Det skulle gå att använda tyristorerna och drosseln och sen hänga på massor av kondensatorer på utgången. Maxspänningen under last blir då c:a 20V. Kan vara lite krångligt att få till reglerkretsen dock och det är möjligt att det krävs en hel del kapacitans för att inte utgången skall sticka iväg vid lastförändringar.
edit: Att tomgångsspänningen är 24V från trafon behöver inte vara något konstigt, det kan hända att det sitter en spänningsdubblare/tripplare för att ge tillräckligt hög tomgångsspänning från själva svetsen.
Det skulle gå att använda tyristorerna och drosseln och sen hänga på massor av kondensatorer på utgången. Maxspänningen under last blir då c:a 20V. Kan vara lite krångligt att få till reglerkretsen dock och det är möjligt att det krävs en hel del kapacitans för att inte utgången skall sticka iväg vid lastförändringar.
Om det är magnetisk shunt så är det inte säkert att kortsluten lindning på sekundären bränns synligt/säkringar går förrän trafon skuvas upp på full ström. - med magnetisk shunt så agerar trafon mer eller mindre som en strömgenerator på sekundären och ger begränsad ström även vid kortis.DjAlbert skrev:
peter555 : Japp Det kan jag garantera att det skulle. Vart med om detta på en större mobil 400-110V trafo. Sekundären var ordentligt ihoppsmält och diazederna explodera i huvarna.