CyberLeffes Guitar Heros gitarr

Berätta om dina pågående projekt.
CyberLeffe

CyberLeffes Guitar Heros gitarr

Inlägg av CyberLeffe »

Äntligen har mitt senaste projekt blivit klart. En hemmagjord Guitar Heros gitarr.

Inspirerad av daddes Frets on Fire Gitarr började jag fundera på att göra en egen till Guitar Hero. Under en av mina nattliga hemvandringar i staden Göteborg för något år sedan sprang jag över en avbruten gitarrhals som jag naturligtvis tog med hem (man vet aldrig när en sån kan vara bra att ha). Nu visade den sig vara guld värd. Jag utgick från denna och skissade upp en ny kropp som jag sågade ut ur tre ihoplimmade plankor.
Bild

Sedan slipade jag kroppen och limmade fast halsen.
Bild

Sedan fräste jag ur kroppen där "strängknappen" skulle sitta. Jag fräste även ur halsen för att få rum med LED belysning och knappar. LED-belysningen löddes fast på experimentkort och ett gammalt tangentbord fick sätta livet till för att jag skulle ha knapparna. Spacklad och grundlackad två gånger.
Bild

Lackad en gång.
Bild

För att ge gitarren lite rock känsla och för att göra den lite snyggare skar jag ut några schabloner...
Bild
Bild

LED-belysningen och knapparna monteras med smältlim.
Bild

Ytterligare ett tangentbord fick sätta livet till för att jag skulle kunna ansluta gitarren till datorn. Ett helt nytt USB tangentbord från Clas arsle. Det var ett ganska tråkigt jobb att skriva ner tangentbordsmatrisen för att se på vilka stift som det var bäst att ansluta knapparna på. Så är det någon som är intresserad så kan jag maila över ett excel dokument för detta tangentbord
Dom två vridswitcharna är två tvåläges-switchar som jag byggt om så dom är återfjädrande för att användas som "Enter" och "Esc".
Bild

Så här blev slutresultatet. Knapparna blev bredare än orginalet men inte så breda att det stör. Det som återstår är att montera en haxelrem och så ska jag nog montera en tiltsensor för att kunna aktivera "Star Power".
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Snyggt!!
Användarvisningsbild
Pluttiplutt

Ursnygg

Inlägg av Pluttiplutt »

Snyggaste fuskgittaren jag sett.
:)
Användarvisningsbild
dadde
Kontakt:

Inlägg av dadde »

Snyggt!
Hur känns "picken"? Är det något jag ångrar på min gitarr är det att jag inte gjorde någon pick liknande den som är på guitarhero gitarren.

Är lysdioderna på hela tiden eller aktiveras dem när du trycker ner knapparna?

Väljort bygge måste jag säga.
CyberLeffe

Inlägg av CyberLeffe »

Picken blev ganska bra faktiskt, bättre än jag trodde. Men det är klart den kunde ha varit lite tightare, den skallrar lite.

Lysdioderna tänds så fort man pluggar i USB:n och lyser alltid oavsett knapptryckningar mm.
Skriv svar