Min lillasyster, såhär blev hon(Nästan färdig)*MÅNGA BI

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Min lillasyster, såhär blev hon(Nästan färdig)*MÅNGA BI

Inlägg av Anahka1975 »

Tänkte posta några bilder på hur min syrra blev. Det som jag direkt vet är kvar att göra är:
T-spåren (skenorna) ska dit
220V till kressen ska fixas via robotslangen
Ett custom rullbord till henne ska tillverkas

Options eller wish list:
Ändläges brytare
MPG eller nån typ av hand enhet
Z nollnings probe
Bättre styrdator med platt skärm (CRT suger i ett redan trångt garage)
mm.....

Bilder iaf så här blev hon.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Anahka1975 17 februari 2008, 13:38:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Jag har ju postat bilder i diverse lillasyster trådar men tänkte jag postar dem här också, i kronologisk ordning....

Alltid hjälper det någon.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Ser riktigt välgjort ut :)
Var har du fått tag på kabelkedjan någonstans? Ser ut att vara igus som tillverkat men vem säljer till privatpersoner?
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Wow, jag vet inte om det bara är jag, eller är den där glättningskondningen STOR!??
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Kabelkedjan låg och skräpade på jobbet. Men jag använde den inte som du ser på bilderna. Tyckte "robotslang" blev bättre på denna fräs.

Kondingen är stor, men "bara" på 33000uf kommer inte ihåg spänningen men typ 63V ine nått speciellt häftigt. Men den är rejäl fysiskt :lol:
charcoal

Inlägg av charcoal »

Purre skrev:Ser riktigt välgjort ut :)
Var har du fått tag på kabelkedjan någonstans? Ser ut att vara igus som tillverkat men vem säljer till privatpersoner?
Ytterligare OT, men jag hittade den här på Conrad. Kanske kan vara något?

http://shop.conrad.se/cgi/websale6.cgi? ... e1a0541271
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag har annars några Igus-kedjor (modell 07 om jag inte minns fel) som jag tänkt sälja. Dom är ca: 1000mm långa och har 10x23mm innermått (15x27mm yttermått). Det finns inga ändkopplingar men det borde gå att fixa ganska lätt, om någon absolut vill ha med det så kan jag försöka fixa såna också 8)

Jag kommer lägga ut en av mina kedjor här i forumet under sälj så fort jag fixat bilder... Dom är helt nya.

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Har du använt, eller ska använda, någon sån själv till din Lillesyrra?
Synd dom inte var lite smalare, då hade dom passat till uttaget jag gjort uppepå traversen. Får väl fräsa ut lite extra i sidorna annars så den får plats.

Vart ligger prisbilden? (Eller vad det nu heter :D )
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag kommer att använda minst en kedja till syrrans släde (under arbetsbordet) sen har jag också en lite mindre kedja som hamnar på Z-vagnen. Blir det något över av den kedjan lägger jag ut den till försäljning också... Eventuellt tar jag bort kanterna på traversen så att en kedja får plats där (har inte kontrollmätt än). Jag har tänkt använda lös-tråd i kedjorna istället för flerledare, tror ni det är dumt?

Tänkt startpris på 1 meter Igus kedja 200:-

Edit: nu har jag lagt upp kedjan till försäljning!

Kollade förresten måtten på hålen och på ena gavlen var hålet 21,2mm och den andra gavlen 21,8. Rören var 22,1mm och trots att jag provade lite "tuffare" så vill den inte gå i (men det är ju inte så konstigt).

/PeterH
Lars1970

Inlägg av Lars1970 »

Imponerande! Lägg gärna upp lite fakta om den, tex vilken SW du använder för att styra den och ingående HW.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Att döma av alla intressanta fräsbyggen som finns på forumet så verkar det vara rätt mycket moment 22 - man måste nästan ha en fräs för att bygga en fräs...

Eller hur får ni till alla perfekt gjorda träpaneler?
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Denna fräs är ju köpt i "byggsats" kolla i mekatronik sektionen om någon mot förmodan missat alla miljoner inlägg om Lillasyster.
Så det är Jojje jag har att tacka för se fina utfrästa panelerna.

Elektroniken är även den från Jojje, fast hans gammla kort och motorerna hade jag liggandes. Z från gammal printer och X & Y var nya 2,8A (minns inte modell men det finns i någon av trådarna om lillsyrran) En kress 800 som fräsmotor.

Kör Mach3 för styrningen och Artcam för G-kods beredning. Ritar i allt möjligt (Har inte gjort så mycket vettigt ännu). "Styrskåpet" har en egen tråd här på forumet (I väntan på lillasystern) orkar inte leta rätt på den nu.
Fråga gjärna om jag missat nått.

/Anders
Skriv svar