Det är som så att jag precis flyttat in i ny lägenhet. Prylbög som man är så börjar man ju genast fundera på vad man skulle kunna göra för att förbättra mysfaktorn i TV-hörnan

Tanken är att sätta upp ett antal armatuer på väggarna bestyckade med RGB-LEDS, kopplade med kabel till en styrenhet med IR-mottagare. Med en fjärrkontroll kan man justera röd/grön/blå signalerna till armaturerna och på så vis steglöst välja belysningsfärg. Har haft lite funderingar på om man ska styra varje armatur för sig och på så vis få olika färger i rummet, men detta borde kräva någon form av microcontroller i varje armatur, om jag inte ska ha en jäkla massa kablar från mottagardelen.
För att styra färgen på RGB-dioderna tänkte jag använda mig av lämplig PIC som varierar pulslängden till anoderna. Tänkte placera större delen av elektroniken i en låda som får stå på TV-bänken. Förmodligen kör jag nog ut tre signalkablar från styrboxen och låter lämplig transistor i armaturen driva ledsen.
Det jag behöver hjälp med är IR-överföringen, kan inte hitta någon bra information om detta. Antar att detta smidigast sköts med en nätt liten microcontroller i fjärrkontrollen som styr en IR-diod. Har aldrig pysslat med IR förut så jag är lite lost. någon som vet någon bra sida med info om envägs IR-överföring?
mycket tacksam för svar

osså den obligatoriska paint-skissen

Länk till bilden