Sågtandsgenerator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
kean0201

Sågtandsgenerator

Inlägg av kean0201 »

Hej på er här kommer några frågor från en ringrostig elektronikpulare, det här är kanske någonting som ni kan besvara.

Jag undrar är det någon som har något schema över en sågtandsgenerator att dela med sig, alternativt tips om någon ”vanlig bok” där sådana förekommer som kanske finns att låna på något bibliotek. Eller känner någon till någon webbadress till vart jag kan hitta en sådan ritning. Tilltänkt applikation är att göra en PWM som driver en likströmsmotor. Sågtandsgeneratorn är den delkomponent som jag inte har kläm på. För övrigt är det någon som vet vilken frekvens en pwm bör ha? I mitt fall driva en motor på 12 V, 10 A.

Vidare det är 20 år sedan jag läste elektronik på gymnasiet och åtminstone 8 år sedan jag pulade med något elektronikprojekt. Angående det förstnämnda fick man sitta med kopplingsdäck för att verifiera kretsen och kurvtejp och gnuggisar på genomskinliga plastark för att skapa original till kretskorten. Jag är övertygad om att det idag bör finnas datorprogram som man gratis (eller trial-versioner) kan använda för att dels simulera kretsfunktionen och för att skapa kretskort. Är det någon som känner till vart på nätet man kan hitta sådana program?

Mvh

Kent Andersson
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en av dom enklaste jag annvänt mig av är en 4093 ett motstånd och en konding, man plockar sågtanden eller rättare sagt triangelvågen från ingången på 4093, kopplar den till en komperator och på komperatorns andra ben har man en pot , då får man en simpel styrkrets

google och sawtooth generator ger många träffar

några khz för en vanlig motor brukar bli bra

välkommen till forumet med
kean0201

Inlägg av kean0201 »

Ja det är ungefär så som du beskrivit det som jag tänkt att använda mig av min pwm.

Men om du använder triangelvåg kan du väl bara reglera upp till 50%, dvs fram till att triangelvågen peakar?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Här är en snygg sågtandgenerator...

http://www.sxlist.com/images/www/hobby_elec/e_ckt17.htm
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nej man kan lätt få 0 till 100% på det sättet

denna modellen är bland det enklaste om man ska ha det spänningsstyrt, bra om man har det i en simpel reglerloop

vill man bara ha pot så räcker det med en 4093(eller motsvarande) en pot två dioder och en konding för 1 till 99% pulskvot
kean0201

Inlägg av kean0201 »

Tack för svaren, länken till en ren sågtandsgenererator verkar intressant. Användandet 4093 är även den föredömligt enkel. Jag kommer nog att kika närmare på båda lösningarna.

mvh
Kent Andersson
Tottish

Inlägg av Tottish »

Är det inte en fyrkantsvåg-generator man vill ha för att köra PWM???
Eller har jag missat nåt här?

MVH
/Tottish
Flummo

Inlägg av Flummo »

Man använder en sågtand och en komparator, när sågtandens nivå är högre än referensspänningen in i komparatorn aktiveras komparatorns utgång och vice versa. Genom att ändra referensspänningen ändras tiden komparatorn är på och av.
Om jag har förstått det hela rätt givetvis... :oops:
Marre

Sågtandgenerator

Inlägg av Marre »

Hej! Du har redan fått smarta lösningar men här är en till: Boken Elektronik för Alla del 6, sida 136 har en triangelvågsgenerator även PWM-styrning.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Närmare bestämt såhär:

Bild

Delen högst upp till vänster är triangelvåg-generatorn.
P1 och P2 justerar amplitud och frekvens.

Relät är för att byta riktning på en motor.
Skriv svar