Transformator med flera sekundärspänningar (göra själv)
Transformator med flera sekundärspänningar (göra själv)
Jag har just fått hem en transformatorbyggsats från Svebry. Kom just på att (DOH!) jag behöver en till sekundärspänning! Hur löser man det? Det är väl knappast så enkelt att man bara lindar ovanpå, eller hur?
- EagleSpirit
- Kontakt:
Ah. Det misstänkte jag nästan. Vad kan hända om det är stor spänningskillnad då? Kan man linda dem på något speciellt vis, och isf hur, för att undvika problem?
Macce> Jo jag funderar över det. Skulle minska antalet varv med ganska mycket.. Men då får jag ju färre varv / bobin än vad trafon egentligen är avpassad för. Kan inte det bli lite fel??
Macce> Jo jag funderar över det. Skulle minska antalet varv med ganska mycket.. Men då får jag ju färre varv / bobin än vad trafon egentligen är avpassad för. Kan inte det bli lite fel??
Hmm, borde jag inte kunna "tappa" sekundärlindningen vid lämplig plats istället för att linda en extra? Om jag inte vänder på trafon som Macce föreslog så behöver ena sekundärlindningen c:a 900 varv, och den andra 20 (jag ska ha 300V och 6.3V), så då är det väl bara att jag lindar 880 varv, kopplar in en ledning mitt på tråden, och lindar 20 varv till?
300 V är inte så mycket. Kolla databladet på tråden, den klarar nog flera kV. Jag har ett projekt på gång, linda om en trafo från en mikrougn för att få ut minst 10 kV. Där är det lite värre, snygga lager med papper mellan och oljebad.När det är de spänningarna det handlar om så får du tänka på hur du lindar. Det är inte så bra om det är en stor spännings skillnad mellan två lindningar som är nära varandra.
Du kan inte minska antalet primärvarv, kärnan blir mättad. Volt per varv beror på storleken på kärnan. Den du har ligger alltså på 0,34 V/varv? Det kommer du inte ifrån. (Bortsett från att öka frekvensen, men det är väl inte direkt praktiskt...)Macce> Jo jag funderar över det. Skulle minska antalet varv med ganska mycket.. Men då får jag ju färre varv / bobin än vad trafon egentligen är avpassad för. Kan inte det bli lite fel??
Men visst går det bra att lägga en lindning utanpå den andra!