H-brygga, är den helt galen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JBV

Inlägg av JBV »

Har ritat upp en diskret h-brygga som kanske skulle kunna fungera?
http://static.pici.se/pictures/TdgJcPWLE.png
Har inte byggt den än, men den fungerar som den är tänkt i simulering iaf :)

Har satt spänningen som 24V för att spänningen inte efter bootstrapen inte ska överstiga transistorernas maxspänning...
nojan

Inlägg av nojan »

Jag tror det är en fungerande pull up på detta schema :)
Är första gången jag försöker designa en krets med pull up i så, men det var så här jag tolka wikipedia iaf :D

En annan ändring är att pwm transistorn har tagits bort och ersatts med lite logik kretsar. Vi är nu tillbaka på lösningen med en signal kabel också.

Bild
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Förutom att basdrivningen är felkopplad för övre transistorerna (du behöver en resistor mellan bas och till andra sidan av bryggan) så lämpar en sån där korskopplad krets sig inte riktigt till att PWM-a.

När du ändå börjat stoppa in logik skulle du kunna göra det rätt och låta varje bens transistorer arbeta i mottakt med en insignal per ben. Sedan PWM:as ena benet för att köra åt ena hållet och vice versa.

JBV: Kretsen ser ganska rätt ut men överskrider Vgs(max) för fetarna med den matningsspänning du skrivit in. Det går inte heller att köra 100% duty cycle med en bootstrapkrets - men behöver man inte det så är det ju en fin lösning!
peter555

Inlägg av peter555 »

Sedan är inte 7408 lämplig att driva med, den ger alldeles för lite ström.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

4081 då?
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag har inte sett någon angivelse om hur mycket ström motorn kommer att dra, men man får väl räkna med några 10-tal mA på basarna så trissorna bottnar ordentligt. Jag tittade först på 4049 eller 4050 men den gav inte mycket source. Iofs kan man parallellkoppla drivarna men då kan man lika gärna sätta dit en extra transistor.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

75110 kanske kan fungera. Det är en dual line driver med AND-ingångar, och vad som ser ut som nån slags enable...
nojan

Inlägg av nojan »

Det där med separat drivning till varje transistor lät intressant så vi gör ett försök med ett sånt schema. Borde inte strömmen ut från And-grindarna räcka för att öppna transistorerna?

Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du måste ha motstånd till PNP-transistorerna också.
Och så som du har kopplat optokopplarna måste du ha pulldowns (10k kanske) på varje CMOS-ingång, så de blir jordade när optokopplarna är avstängda! Annars kommer alltihop flippra precis hur som helst.
Tänk på att PNP-transistorer öppnar när man jordar basen! En PNP ska ha alla ben kopplade med precis motsatt polaritet.
Så som det är nu kommer t.ex Q2 och Q4 öppna samtidigt. Inte så bra. ;)
peter555

Inlägg av peter555 »

4081 orkar nog öppna transistorn, frågan är om den bottnas, men det beror som sagt på vilken motorström du tänkt dig. Du ska ha antiparallella dioder över transistorerna också.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

En enkel lösning för att fixa det MadModder påpekade om Q2 & Q4: stift 1 på IC3a och IC2a bindes ihop och läggs hög för att köra åt ena hållet, stift 1 på IC1A och IC4A binds ihop och läggs hög för att köra åt andra. PNP-transistorn leder då i det ben som är inaktivt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Eller byta plats på Q1 och Q2. :)
Sen en annan sak. Det är 4st grindar i 4081, och dem använder man i schemat genom att döpa grindarna till IC1A, B, C och D, istället för att byta siffra.
nojan

Inlägg av nojan »

Nu tror jag att jag har ändrat allt i schemat som ni bad mig göra, är osäker på om man verkligen behöver så många resistorer dock.
Även ändrat det där med grindarnas namn, det var nåt jag inte kände till men ska komma ihåg det i fortsättningen :)

I och med att vi är två personer på det här projektet så har vi nu en till version av "styrkortet", som är uppbyggd helt annorlunda.
Så ni kan väl säga vilken ni tycker verkar vara mest lämplig :wink:

Schema 1, det ändrade:
Bild

Schema 2, det nya:
länk till schema
peter555

Inlägg av peter555 »

Schema 2 kommer inte att fungera.

Swappa Q1 och Q4. Det räcker med en pulldown per ingångsgrupp.

Logiken verkar vara felkopplad, tänk på att high-side ska ha motsatt polaritet som low-side.

I övrigt finns det chans att det fungerar, det beror dock på hur mycket ström du ska ha ut, 4081 kan vara lite klena.
nojan

Inlägg av nojan »

Oj jag swappade visst fel transistorer :D

Angående schema 2, vad är det som gör att den inte kommer att fungera :?
Vi har gjort viss simulering på det nämligen och där tycks det fungera.

Sen en annan grej som det har frågats mycket om men jag har glömt bort att svara på det hela tiden. Strömmen motorn drar kommer att ligga över 5A.
Skriv svar