El formler och övrig nyttig fakta

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
043

El formler och övrig nyttig fakta

Inlägg av 043 »

Behöver tillgång till formler för hur man ex beräknar behövd kabelarea, säkring för ändamål.

Även lite riktlinjer om hur mycket man bör belasta en grupp och hur man bör fördela gruppscheman. Har inte vart med om något specifikt man bör hålla sig till men erfarenheten bör väl säga allt
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Det finns ingen formel för vilken säkring och kabel man ska använda vid olika strömmar.
Däremot finns det tabeller i Blå boken (har jag för mig)

Det finns formler för hur man räknar på ledarresistans om det var det du tänkte på.

EDIT: Just d, välkommen till forumet!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Utlösningsvilkor och sådant går ju utmärkt att räkna på. Men elektriker brukar nog gå efter tabeller.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

det lär väll finnas ett program med, elvis, om jag inte missuppfattat saken totalt...
Användarvisningsbild
behr

Inlägg av behr »

= SEK Handbok 421, "Vägledning för dimensionering av ledningsnät för lågspänning"

Där tas grunderna för kabeldimensionering upp. Både (ytligt) om beräkning och med tabeller. Sen kan man krångla till med tex ss4241405. Jag använder 97% av tiden program (Elvis tex) för att räkna kablar, tar bara en bråkdel av tiden och genererar mindre huvudvärk :)

Klena och korta matningar är det inte lönt att räkna på. Tabell med lite säkerhetsmarginal borde räcka.
Spinky Spendrup

Inlägg av Spinky Spendrup »

Vad kostar Elvis? Eller El-Vis...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tillverkarna av eldetaljer brukar ge ut en liten fickhandbok som många elektriker följer, en lathund, helt ok
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Skriv svar