Ifälld kabel, vilken typ?
Ifälld kabel, vilken typ?
Hej! nykommling...
Rent hypotetiskt, finns det någon kabel (EKRK, EKK?) Som är godkänd att fälla in i vägg och tak utan användande av flexi slang? Exempelvis infräsning av kabel i tak och sedan täcka med panel...
Rent hypotetiskt, finns det någon kabel (EKRK, EKK?) Som är godkänd att fälla in i vägg och tak utan användande av flexi slang? Exempelvis infräsning av kabel i tak och sedan täcka med panel...
[quote="elbogen"]Jodå, det får man. Använd EKLK eller EKK...quote]
Ok, tackar för svaret. Trodde nästan att det skulle bli för tätt och kabeln för varm när man bygger in kabeln då den omsluts av material men detta skall altså inte vara någon fara och i linje med gällande regler, bra att veta.
Och tackargustvn vär välkommnandet, värkar som en mycket rolig och givande sida detta.
Ok, tackar för svaret. Trodde nästan att det skulle bli för tätt och kabeln för varm när man bygger in kabeln då den omsluts av material men detta skall altså inte vara någon fara och i linje med gällande regler, bra att veta.
Och tackargustvn vär välkommnandet, värkar som en mycket rolig och givande sida detta.
eklk skall användas i våta urtymmen och för ej förläggas i rör eller vara infälld/inbyggd/dold hela vägen skall vara lätt skönjbar som det står i föreskrifterna all kulo kabel gäller för detta.
man använder oftast kulo kabel för utanpåliggande dragning.
använd ekk, jag hade kört med fk i vp-rör eller flex slang. Hade troligtvis valt vprör då den inte är räfflad vilket kan vara jobbigt senare. Är det utomhus så använd kabel för utomhusbruk. (ekk eller liknande)
"installationshandboken" där står alla regler fins hos EIO artnr: 051940
man använder oftast kulo kabel för utanpåliggande dragning.
använd ekk, jag hade kört med fk i vp-rör eller flex slang. Hade troligtvis valt vprör då den inte är räfflad vilket kan vara jobbigt senare. Är det utomhus så använd kabel för utomhusbruk. (ekk eller liknande)
"installationshandboken" där står alla regler fins hos EIO artnr: 051940
Senast redigerad av 043 12 februari 2008, 14:17:18, redigerad totalt 1 gång.
043: Du får hålla isär kulo och eklk, de e helt skillda kablar..
Du menart troligen eklk i första stycket.(inte kulo som du skriver senare)
Kulo e en "fin" kabel, dvs att den annvänds inomhus där det e torrt. Den e styv med biledare därav blir de fina böjar å rak där den ska va rak. Den är förhållande vis smal.
Min rekomendation är att lägga vp-rör/slang för man kanske vill dra om kablen någon gång, och för att jag inte vet om man får lägga kabel på de sättet..
Du menart troligen eklk i första stycket.(inte kulo som du skriver senare)
Kulo e en "fin" kabel, dvs att den annvänds inomhus där det e torrt. Den e styv med biledare därav blir de fina böjar å rak där den ska va rak. Den är förhållande vis smal.
Min rekomendation är att lägga vp-rör/slang för man kanske vill dra om kablen någon gång, och för att jag inte vet om man får lägga kabel på de sättet..
Tror inte 043 menar EKLK i första stycket heller, eftersom den får läggas i rör och kan användas i våta utrymmen. Man kan väl säga att en EKRK används i torra inomhusmiljöer, icke-påfrestande miljöer, typ kontor och vanliga rum i en bostad. EKK får användas till det mesta och är den smidigaste kabeln att lägga i rör eftersom den är så mjuk, men kanske den fulaste kabeln att spika på vägg eftersom den inte är styv och lätt "säckar" och är svår att göra snygga hörn med. EKLK är ju den gyllene medelvägen om man har synlig kabel i en miljö där det inte är tillåtet med EKRK/Kulo eftersom den är styv och lätt att få snygg även om den är något grövre än en EKRK i samma dimension. Den får användas på samma ställe som EKK plus att den också får grävas ner. Ett plus med den är att den precis som EKRK har en biledare vilken ger ökad trygghet när man förlägger den dolt eller när man på annat sätt riskerar genomspikning.
Som sagt är rör att föredra vid infälld förläggning, om man inte kan använda det så skulle jag i ditt fall använt en EKLK för att vara på den säkra sidan
Som sagt är rör att föredra vid infälld förläggning, om man inte kan använda det så skulle jag i ditt fall använt en EKLK för att vara på den säkra sidan