Batterys CNC-bygge

Berätta om dina pågående projekt.
Battery

Inlägg av Battery »

Tja, gängorna blev till synes perfekta åtminstone, handgängning har alltid gett bäst resultat för mig, förutsatt att man har en gängtapp av bra kvalitet.

Anyway, har slipat/blästrat baljan idag och penslat på lite grundfärg samt tätat skarven, skall sprutmåla hela baljan sedan, frågan är bara vilken färg... förslag?
Bild

Sålänge färgen torkade gjorde jag kylslangen klar och lite småfix.
Prövade även köra lite i koppar för nöjes skull, det verkar funka bra det också.
Bild
Bild
Battery

Inlägg av Battery »

Såja, nu börjar det gå att göra något :)
Jag blev tvungen att bygga provisoriska väggar av ett par spånskivor, det yr runt ganska ordentligt :)

Lite bilder
Bild
Bild

Ett tack till H.O för en bra förklaring av hur man använder radiekompensering, var tvungen att pröva och bra blev det :)
Bild

Testar lite planfräsning, blev ganska ok yta till min förvåning.
Bild
Bild

Har ingen bild på resultatet av ovanstående, men jag gjorde ett Socket A-vattenblock för nöjes skull som jag också planfräste. Blev riktigt nöjd med resultatet.
Bild
Bottnen.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag fick också lära mig att "knäcka" spånorna i skolan... men det é ju helt idiotiskt... teoretiskt sett blir det ju sämre! Jag använder skruvdragare 9 av 10 gånger när jag gängar och det brukar altid bli perfekt! (gängar mååånga hål i veckan) Se bara till att du har gradat av hålet först med en försänkare och glöm inte att smörja när du gängar! Dessutom så har vi backslag på vår pelarborr... det är perfekt att använda att gänga med... då borrar man, försänker och gängar i samma uppspänning... det går inte att misslyckas med....

Hmmm.. Lite OT kom jag på nu.......men någon kanske va intresserad iallafall....

EDIT:
Glömde att berömma fräsningen... så det gör jag nu!!! :bravo:
Bynne
Kontakt:

Inlägg av Bynne »

mycket vackert måste jag säga.
Battery

Inlägg av Battery »

Tack för kommentarerna.
Har lite funderingar pågång, håller först och främst på letar linjärgejdrar på ebay till Z-axeln. Den är "svagaste länken" i konstruktionen just nu så jag skulle vilja bygga om den för att få maximal styvhet.

En annan grej är spindeln, att köpa en Proxxon-fräs för 180euro som (enligt vad jag förstått) inte tar större verktyg än 6mm känns lite temporärt, då jag åtminstone skulle vilja kunna använda upp till 10mm verktyg.
Har kollat på lite hemmabyggen här och på cnczone, en ER16-spännhylsechuck känns som ett väldigt vettigt och prisvärt alternativ att utgå från... hmm hmm.
Battery

Inlägg av Battery »

Börjat på lite med att göra delar till nya Z-axeln, detta blir spindelfästet med ett 43mm hål.
Har förövrigt beställt en ER16 spindelaxel + 10 collets (1-10mm) som jag planerar att göra ny spindel av, måste bara hitta någon som kan svarva ett hus och fundera ut någon motor att driva den med...
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Ser riktigt bra ut. :tumupp: :bravo:

När kan man börja göra beställningar på jobb? 8)
Battery

Inlägg av Battery »

Tack :)

Jag tror inte jag skulle våga sälga något arbete ännu, fräsen känns inte tillräckligt exakt för det :D Men det är egentligen bara Z-axeln jag "tvekar" på, så när jag byggt ny sådan skall jag nog fräsa lite "seriösare" grejer, en polare har beställt en frontpanel till ett 19" rack som jag skall försöka göra bland annat.
newkie

Inlägg av newkie »

Jävligt fin maskin. Testat att köra stål? Riggen ser ju att kunna hålla, men effekten på den spindeln kanske är för vek?

Funderar på att bygga en mindre version som liknar din. Verkar vettigt med en stationär portal. Tanken för mig är enbart att köra Aluminium dock. Vi får se om det kommer upp en tråd i projekt snart.
sniffer

Inlägg av sniffer »

De sa satan. Har kollat igenom tråden nu och funderade till en början om detta kunde bli något bra. Men du har fan löst biffen för ser faktiskt otroligt bra ut för va de egentligen är i grunden. En fundering bara. Är de 6A-stegmotorer du använder eller är dom mindre?
Skriv svar