Gameboy color

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
ABBE9607
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 januari 2008, 18:39:36
Skype: albin.backman
Ort: Härnösand

Gameboy color

Inlägg av ABBE9607 »

Hej!
Jag undrar om man kan styra lcd skärmen på en gammal gameboy color via lpt,com eller usb porten :)
Senast redigerad av ABBE9607 16 februari 2008, 21:30:23, redigerad totalt 1 gång.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Det går säkert, frågan är hur mycket jobb du vill lägga ner.
486-Moddare
Inlägg: 258
Blev medlem: 30 oktober 2005, 19:03:11

Inlägg av 486-Moddare »

Det blir nog pilligt att koppla in den, kontakten är av plastfilm och är _väldigt_ ostabil och känslig för värme.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26612
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Vad jag vet har det display ingen inbyggd controller, alltså ska du bygga et eget videokort till den som du sedan ska styra via någon lämplig port.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Förmodligen ja, speciellt om du känner till spänningsnivå och pinout.
Kanske du kunde lägga upp en bild?
http://en.wikipedia.org/wiki/Gameboy_advance
Användarvisningsbild
ABBE9607
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 januari 2008, 18:39:36
Skype: albin.backman
Ort: Härnösand

Inlägg av ABBE9607 »

Jag vill helst inte ta isär konsolen.
486-Moddare
Inlägg: 258
Blev medlem: 30 oktober 2005, 19:03:11

Inlägg av 486-Moddare »

Då blir det att lära dig ARM-assembler, skaffa nånting som kan flasha GBC-kasetter och en tom GBC-kasett. Sen är det bara att skriva ett program som tar imot data från link-porten, som du kanske kan koppla till parallellporten, eller seriella porten via rs232, är dock inte säker på vilka spänningsnivåer som gäller...
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad är syftet?, även mobiltelefoner, pda, och laptops har bra tft skärmar.
Användarvisningsbild
ABBE9607
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 januari 2008, 18:39:36
Skype: albin.backman
Ort: Härnösand

Inlägg av ABBE9607 »

Vart kan man köpa gbc kasetter, eller kan man bygga dom själv?
486-Moddare
Inlägg: 258
Blev medlem: 30 oktober 2005, 19:03:11

Inlägg av 486-Moddare »

gbc är väldigt utdaterade, så det blir nog att bygga egna. Use google ffs! Du får nog snabbare och bättre svar då, eftersom jag tvekar till att kunskapen inom detta ämne är särskillt hög här.

Men troligtvis är det ett flash-minne, kanske lite extra ram.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46823
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Här hittar du massor med info om GBC GBA osv, med instruktioner om hur man omprogrammerar dem, bygger kassetter, schemor osv

http://www.devrs.com
Användarvisningsbild
ABBE9607
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 januari 2008, 18:39:36
Skype: albin.backman
Ort: Härnösand

Inlägg av ABBE9607 »

Är det någon som vet någon bra c kompilator till gameboyen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46823
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du hittar all info du behöver i länken ovan och dess underlänkar
Användarvisningsbild
ABBE9607
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 januari 2008, 18:39:36
Skype: albin.backman
Ort: Härnösand

Inlägg av ABBE9607 »

Måste det värkeligen vara en speciell kompilator eller kan man använda dev-c++.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46823
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du MÅSTE använda ett utvecklingsverktyg som stöder processorn som sitter i GB'n, om sedan dev-C++ gör det, ja, det får du kolla i manualen för dev-C++.
Skriv svar