Modda DECT-telefon(-er) till trådlös intercom?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kempe

Modda DECT-telefon(-er) till trådlös intercom?

Inlägg av kempe »

Jag och en kompis har länge gått och funderat på hur man skall få till en smidig intercomlösning i hans öppna motorbåt. Vi har ett par fina headset som vi tänkt använda. Det absolut bästa vore ju ett trådlöst system där alla som är ihopkopplade kunde prata samtidigt och med varandra. Om man skall fylla på önskelistan lite så skulle man ju vilja kunna koppla in mobiltelefon och VHF/annan radio i systemet också. Och då såklart ha en PTT-knapp på varje headet så att alla kan prata ut på radion också.

Det som jag hittat än så länge är bara stora feta system för typ TV-produktion osv och sen Peltors system. Peltors verkar ju riktigt fint men jag vågar ju inte ens kolla upp vad det skulle kosta att köpa...

Men det väckte en intressant tanke: Det använder ju DECT för att komunicera och det gör ju också billiga trådlösa telefoner som man kan hitta på tex Claes el tom på Rusta mm. Många (kankse alla?) stöder ju gruppsamtal i någon form så funktionalliteten för ett intercom finns ju i telefonen.

Frågan är nu bara om man kan modda en enkel telefon så att den blir en enhet i ett trådlöst intecomsystem?
Man skulle ju vilja modda telefonen så att den så fort man slår på den ansluter till basen och öppnar upp komunikationen direkt. Det är det som jag tror blir det svåra. i de telefoner jag tittat på måste man ha ett pågående samtal för att kunna koppla upp fler deltagare.

Är det någon som har några idéer kring hur man skulle kunna göra det här? Eller är det ens görbart tror ni?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Behöver det vara trådlöst?. Det är ju inte något problem att lura bas enheten att ett samtal är igång. Radion ska den bara lyssna på en mic eller?
kempe

Inlägg av kempe »

nja, trådlös hade ju varit det bästa.
Jag har hittat en intressant beskrivning för ett trådburet som jag funderar på att börja med. http://www.rcrowley.com/comclone/default.htm
Men som sagt, trådlöst hade varit det bästa för då hade jag kunnat använda det enkelt vid andra tillfällen också på ett enklare sätt.

Ang vad radion ska lyssna på så vet jag inte rikitgt. Ibland är det ju bättre att det bara går ut ljudet från den mikken som trycker på ptt medans det i andra sammanhang vore bra om ljudet som alla hör går ut. Jag vet inte vilket som är bäst? Enklast är väl att bara lägga ut det "allmäna" ljudet.
Skriv svar