vill man ha enkel och lättskött inspelning så köper man sig en hårddiskinspelare som bränner dvd-skivor eller kan tanka ut filerna via nätverkskabel (mer sällsynt - varför det??? )
vill man ha kontroll så är nog klassisk BT8xx-kort att föredra då den kan dumpa raw om nödvändning och resten hinner skaffa undan det.
Brorsan köpte en hauppage 250 någonting med hårdvarukomprimering och 10 bitar A/D-omvandlare
Men vid jämförelse så håller jag mig kvar vid min gamla miro PCTV från typ 1999 både i avseende bakgrundstörningsbrusfrihet,, inte för att happuage var dålig (i jämförlse med vissa exemplar jag har sprungit över - främst pinnacle), men miron var ytterligare lite bättre och att den kan dumpa raw-format i vald färgrymd. en mycket viktig men okänd 'parameter' är också skärpefiltret som är åtkomlig med btwincap-drivrutinen men har aldrig sett den någon annanstanns - och där händer det saker med bildskärpan, kanske inte alltid till det bättre med ringningar mm. men finns ett antal steg att välja mellan och något läge är defintivt bättre än defaultläget.
Konstaterade också att 'det' filtret är ställd på ganska mycket lågpass - dvs. utsmetande läge i hauppage 250 och man kommer inte åt den spaken övh. i dom här korten med inbygda hårdvaru mpeg2-codecarna oavsett om de är
på PCI-kort eller extern USB2-enhet. Troligen avsiktligt och av förutom politiska orsaker så kanske den dubbla mängden info pga. ökad skärpa göra codecarnas begränsninga allt mera synbara med den maximala bandbredd som är tillgänglig (12 Mbit/s), det är ju 'vad som skall slängas' algoritmen som bestämmer kvaliten på codecen...
Köp en plain BT8xx från hauppage som redan rekomenderats medans det fins och köpa, dock är lågpriskorten ofta dåligt avstörda (i allafall pinnacles, egen erfarenhet ) och i prinsip oanvändbara för inspelning/återgivning utöver ren TV-idrott...
Man kan alltid titta på
www.videohelp.com och under capturekort se användaromdömmen.