Universal Power - Pedal Power goes generic (möjlig PCB-orde

Berätta om dina pågående projekt.

Är du intresserad av att köpa detta regulatorkort?

Ja
5
16%
Nej
15
47%
Kanske
12
38%

Antal röster: 32
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Universal Power - Pedal Power goes generic (möjlig PCB-orde

Inlägg av Illuwatar »

Efter att ha visat upp min kommande PSU för gitarrpedaler så visade det sig att ett visst intresse för en generell regulator med möjlighet till tre olika spänningar fanns. Pedal-PSU'n hittar ni här:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=23534

Så, med några förändringar enligt önskemål så har jag fått fram en design och ett PCB:

Bild

Och här finns Schemat som inte är speciellt exotiskt då det bygger på grundkretsen för LM317/LM1117.

Detta kort ger stora möjligheter till utspänningar då det går att köra både med fasta spänningar och med variabla - vad det blir beror på val av komponenter.

Kortets storlek är 148 x 44 mm och är enkelsidigt (allt på komponentsidan). Priset per PCB kommer ligga någonstans mellan 120 - 150 SEK, beroende på hur många som beställs. Detta gäller ett professionellt tillverkat kort med komponenttryck och lödmask samt genompläterade hål (så de går att löda från baksidan).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Varför har du parallellkopplat motstånd vid potarna?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

För att ge två alternativ - antingen fast motstånd eller pot. I vissa lägen kanske man behöver både och, beroende på hur man vill justera utspänningen. Möjligheten finns där. Byglar man potten kan man dessutom parallellkoppla motstånden för att få fram ett värde som inte standardserierna har. Man skulle även kunna få en regulator att köra två olika spänningar genom att ersätta potten med en switch.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Toppen! :tumupp:

Precis den lösningen som jag hoppades på. :)

Röstade utan att blinka "ja". :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag är på.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

15 kort är nu beställda. Jag lade till en liten option som gör det möjligt att använda hålonterade elektrolyter för 1000uF (de ytmonterade var ganska dyra). För de som vill ha ett kort är det en hundring jämt inklusive brevportot. Jimmy och hcb har ett var reserverat och ett par kommer jag behålla själv. Så det handlar om ca 10 kort.
Användarvisningsbild
gustavn
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

Jag köper gärna en också!
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Jag tar ett!

Edit: Kanske tom två. Om det finns
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det är inga problem - går de åt snabbt är det bara att beställa fler.

Räkna med ca 2 veckor för PCBcart att tillverka och leverera.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Illuwatar: Vad för trafo använder du? Ungefär hur mycket kostar komponenterna som behövs till kortet?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Valet av trafo beror på vilka utspänningar som önskas och vilken ström som man vill ta ut. Man kan även använda en extern DC-källa om man vill, via "unregulated"-anslutningen (är den välfiltrerad kan man skippa de stora elektrolyterna). I pedalversionen använder jag en trafo på 2 x 12 VAC/1.5A (parallellkopplar lindingarna) då jag vill ha ut 9 VDC.

Komponentkostnaderna beror lite på vart man köper delarna någonstans (Elfa är ju känt för att vara lite dyrare) och hur man väljer att bestycka kortet. Jag har till exempel valt att använda 3A schottky-dioder i likriktaren för att få ner spänningsfallet och för strömtåligheten (drar man fullt på alla tre regulatorer är man uppe i 3 A), men dessa kan ersättas med vanliga dioder i passande kapsel. Skruvterminalerna kan ersättas med lödstift eller direkt kabelanslutning. Man kan använda hålmonterade elektrolyter då SMD-varianten av 1000uF är lite dyrare.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Korten har nu kommit från PCBcart. Skall provmontera och testa ett och om allt fungerar är det bara att PM'a beställningar...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Ett kort har nu byggts ihop och det fungerar precis som det var tänkt. "Provet" är gjort med en fast spänning på 5 V och två reglerbara.

Så, nu är det bara att beställa... 11 kort finns att tillgå i första rundan. Alla som vill ha skickar antal och adress via PM. Priset är 100:- inklusive vanligt brevporto. Annan typ av frakt eller om många kort önskas (> 20 g) tillkommer fraktkostnad. Detta gäller (ifall någon missat detta) kort utan komponenter. Byggbeskrivning kommer inom kort upp på min hemsida.

Bild

Edit: fem kort har skickats iväg till sina blivande ägare, så det finns sex kort kvar till salu. Fler kan förstås beställas om intresset finns.
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Inlägg av colliman »

Lite lat. vad är max strömmen på regulatorerna?

Såg framför mig den hög av trafos som behövs för min dataplats, vore rätt skönt att få upp en låda på väggen å dra alla olika matningar därifrån.

Har spänningar från 3 - 18 V å runt 12V lär det bli en 2A kan jag tänka.

Hur svårt är det att löda fast ytmonterat, går det med en temp.kontrollerad penna?

En diod som visar att ström finns kan man ju peta dit själv.

Bra bygge, å det ligger i tiden att inte ha för mycket energi slukande trafos som tar upp 5-6 urtag.

Är nog sugen på en eller två om det passar mina ström begär,

Ska räkna effekt och kolla spänning unnder tiden....

c-man
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Enligt databladet för LM317S skall den tåla upp till 1.5A. Fast då kan det behövas lite hjälp med kylningen. Din lödpenna borde fungera utmärkt för detta bygge. Inga komponenter är särskilt små och det finns inga IC med tätt mellan bena.
Skriv svar