Enkel USB-ansluten logikanalysator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Enkel USB-ansluten logikanalysator

Inlägg av PHermansson »

Ibland behöver man en logikanalysator, gärna en som är kopplad till datorn. Tittade lite på http://greta.dhs.org/UBW/, där finns en mjukvara som ska funka för detta. Tittar också på en 18F4550 som är inkopplad till datorn här intill...
Tyvärr använder UBW's utvecklare en kommersiell Basicvariant för PC-mjukvaran, inget kul...

Mina funderingar går så här:

PIC'en kör en version av Microchips CDC-kod. Denna kod gör PIC'en till en virtuell serieport. Mjukvaran modifieras så att den kopierar data från en port till USB'n, ligger det till exempel '11111111' på porten skickar PIC'en '255' till datorn.
I datorn körs ett program för att ta emot datan. Denna delas upp i 8 bitar och visas i en graf. Problemet är mina programmeringskunskaper, visst skulle man kunna använda VB Express, men jag använder hellre något fritt som kan köras på Linux.
PHP med ett library för seriella portar är en tanke, har testat ett sånt library med en USB-ansluten display och det funkar bra. Borde finnas något bra lib för att rita grafer också, kanske med hjälp av PHP-GTK?
peter555

Inlägg av peter555 »

Trevlig pryl, synd att de kör Basic som sagt.

Hur är det förresten med USB anslutningen, är det bara fuskvarianten där man snackar med en seriport på PCn ?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Japp det är fuskvarianten. Inte optimalt men det gör det enkelt att komma igång, man kan dessutom använda mjukvara som vanligtvis ska använda serieporten. Det kanske finns en färdig Logik Analysator för serieport? Måste kollas.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det finns en hel del 8-bitars med USB anslutning på ebay. Men med tanke på priset kan man lika gärna köpa en 100 kanalers beg HP eller Tek.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Och då blir det inte billigt längre, dessutom en stor pryl till på bordet... Men ska ha koll på denna iaf, 23€ för en USB-kopplad LA känns överkomligt:
http://cgi.ebay.de/LA100-Mhz-Logic-Anal ... dZViewItem
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ..23€ för en USB-kopplad LA ...

På auktion med 9 dagar kvar... :-)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Sant, men så är jag oxå en obotlig optimist :)
Fast eg tror jag att ett hembygge räcker för mina syften, och nu har jag 9 dagar på mig att utröna om det är så.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Har hackat lite med Microchip's CDC-kod nu, och har kommit så långt att jag får ett värde i Hyperterminal om en knapp är uppsläppt och ett annat om knappen är nedtryckt. En mycket primitiv logikanalysator...
Det jag funderar över nu är timingen, alltså hur man vet hur lång tiden för en puls är? Kanske någon kalibreringsrutin, skicka 100 tal och kontrollera hur lång tid det tar?
J10

Inlägg av J10 »

Eller sampla med jämna mellanrum så spelar det ingen större roll i vilken takt datan anländer till datorn för man vet ändå att det gått en viss tid mellan samplingarna.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Sant...
Har undersökt lite mer nu, och UBW räcker inte långt till detta. Den gör det enkelt då man kan skicka ett kommando för att få tillbaks värdena på portarna med ett bestämt intervall, minsta tiden som går att ställa in är dock en millisekund. En nolla i tex Nexa-protokollet ligger på 320 mikroS, så det blir svårt att läsa av...
Får experimentera vidare med min egen PIC-kod.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> > ..23€ för en USB-kopplad LA ...

71 EUR med ca tre timmar kvar...
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det går fort i slutet... €125,00, 2 min kvar.
*Fortsätter pyssla på min hembyggda analysator*
peter555

Inlägg av peter555 »

Med tanke på att sämre burkar brukar kosta nästan dubbelt så mycket tycker jag det inte var särskilt avskräckande slutpris.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

USB är en rätt kass buss med massa overhead, obefintlig galvansik isolation, hög cpu last pga pollning, etc..
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Slutpriset landade på 172,01 €.
Skriv svar