Vad göra med alla trafos?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Vad göra med alla trafos?

Inlägg av Eelector »

Jag har räddat ett antal trafos från elektronikskrot-ödet. De har troligen används till någon form av belysning tidigare.
Transformatorerna är alla på 1x24V~. Tre modeller finns 105VA, 150VA, 180VA. Inga normala toroidformade ringkärnetrafos utan den mer fyrkantiga modellen (E-kärna?) Tunga är de i alla fall.

150VA-modellen är märkt "Safety Isolating Transformer IP44. Ett par sådana kommer nog att få mata snigelstaket hos mina föräldrar.

Frågan är vad man kan hitta på för kul med de andra. Är lite sugen på att bygga någon enkel chipamp med kraft nog till ett par mindre högtalare (6½). 24V~ verkar för klent för LM3886. Vad finns det mer för enkla färdiga förstärkarchip? Är TDA 20x0-chippen att rekomendera? Spänningen verkar passa bättre till dem.

Andra förslag?
Lovan

Inlägg av Lovan »

24vac blir ca 33Vdc... Det är lagomt för lm3886.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Jo det blir ju lite högre likriktat, men jag har för mig att effektkurvan för lm3886 ligger rätt lågt även vid 33V. Men det är ju bara att testa. :)

Är 180VA tillräckligt för en mindre CNC? Har även för mig att jag läste i någon av mastodonttrådarna att 24V~ var lite för mycket ifall man ville använda till "lillasyster-CNC"?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Helt riktigt. Såvida du inte kör med linjär reglering, så är nog 21VAC max.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

"150VA-modellen är märkt "Safety Isolating Transformer IP44. Ett par sådana kommer nog att få mata snigelstaket hos mina föräldrar. "

Hur många kilometer snigelstaket tänker du egentligen bygga? :shock:
Snackar vi om en hel potatisåker eller?
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Hehe :) Är nog inte mer än 3-400 meter. Overkill med ens en 150VA?
MadModder skrev:Helt riktigt. Såvida du inte kör med linjär reglering, så är nog 21VAC max.
Det går inte att seriekoppla några dioder efter likriktningen för att få ner spänningen?

Edit:
Går det att seriekoppla två transformatorer för att få högre spänning?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"Går det att seriekoppla två transformatorer för att få högre spänning?"
Sålänge inte nollan på dem är ihopkopplad med ingående nolla så borde det inte vara några problem. Jag är dock inget geni på transformatorer.. :)

Mvh
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Klart det går att dra ner spänningen med dioder. Inte helt snyggt, men det går. ;)
Tänk dock på att spänningsfallet ökar med strömmen. Brukar vara runt eller drygt 1V vid en likriktardiods maxström.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Transformatorn som levereras med Snigelbromsen är gissningsvis på 4-6 VA och räcker för 250m...
Sätt en glödlampa på 24V, 10W i serie med staketet så har du kortslutningsskydd.

Som Squizer säger, fast han menar att sekundären kan vara kopplad till skyddsdjord (den får inte vara kopplad till nollan).
Koppla primärerna i parallell och sekundärerna i serie och mät spänningen, är den nära noll så kasta om den ena trafons ena lindning (spelar ingen roll om du kastar om på primär eller sekundärsidan, bara du har sekundärerna i fas).
Skriv svar