Cadint manövrering

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Spinky Spendrup

Cadint manövrering

Inlägg av Spinky Spendrup »

Sitter och leker lite med Cadint men håller på att få kramp i handen av finliret. Finns det något enklare sätt att göra nedanstående, ur tutorial:

Set working grid to 0.01 Inch
Draw a line from x=0.45, y=0.13 to x=0.6, y=0.18.

Det knepiga är att jag inte hittat någon "snap to grid" och cursor kordinaterna visas med 1/1000 upplösning. Alltså ett himla precisionsjobbande för att hitta de angedda målen.

edit:kramP
Senast redigerad av Spinky Spendrup 1 februari 2008, 22:22:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

[åsikt]
Att använda CadInt är att ge samtycke till en mänskosyn som de flesta(?) tar avstånd ifrån. Marek Gorczyca är fan inte frisk och så länge man inte sparkar ut karln från Cadint så skall iaf jag inte använda programmet mer än absolut nödvändigt.

Så frågan hur man löser saker i CadInt känns ungefär lika relevant att svara på som att svara på hur man sköter en gaskammare i ett 40-talets Tyskland...

Visst finns det många otrevliga historier bakom många stora företag, men någonstans finns det ändå ett moraliskt ansvar att sätta gränser och Marek Gorczyca är en person som enligt mig passerat alla gränser. [/åsikt]
peter555

Inlägg av peter555 »

Hmm, undrar vad han gjort dig. :?:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skulle du kunna utveckla för dom som inte känner till historien om Marek/Cadint ..?
(kort iaf som man får essensen av det)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag taggade det som åsikt... Karln har gjort uttalande som är svårt rasistiska. Personligen har jag svårt för sådant och det retar mig rejält. Oki - alla har rätt att ha en åsikt, men gör inte företaget avbön så ser jag det som ett tyst medgivande och därmed som ett företag jag aldrig vill göra affärer med. CadInt är en bra produkt, så ingen kritik över det.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har Marek hett temperament på ett sätt som gör ev interaktion komplicerad ?
Spinky Spendrup

Inlägg av Spinky Spendrup »

Eh... ok. Låter illa. Något du hört öga mot öga eller?

Tror jag kommer släppa Cadint ändå. Caddar för lite för att känna att det är värt besväret att lära sig verktyget. Senaste Orcad och det fantastiskt simpla Diptrace duger ett tag till.
Benjamin

Inlägg av Benjamin »

Hur skriver man ut en komponentbom i cadint?
Matte

Inlägg av Matte »

Kör cadint idag och är nöjd med det, funkar bra för mina projekt dock är jag begränsad till 2 lager. försökte tidigare ett tag med PADZ från mentorgraphics men lyckades fan aldrig skapa en fungerade footprint så la ner.

BOM finns under File->Reports->Bill of materials, dock får jag bara ut en standard lista utan "egna inlaggda egenskaper" (brukar lägga in försäljningställen och artickelnummer i de olika PartNumber).
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tryck U för Unit för att växla mellan mm och tum.
Tryck W så sätter du Working grid, alla utgår från 0,0 men det går att flytta.
Du kan även trycka D för Display grid.
Menyvägen "ADD, Primitives, Line" eller direkt L för Line, Vänsterclicka var som helst sedan trycker du mittknappen på musen så kan du ställa in vad du vill.

Cadint har en "tröskel" som är lite hög men sen är frihetsgraderna ofattbara, Marek har lyckas få ihop en programvara som har flera friheter än begränsningar. Cadint är troligen den enda CAD-programvaran som fortfarande utvecklas där tekniksidan bestämmer istället för marknadsavdelningen/specifikationer/"konkurenterna har det" osv.

BOM´en är en satans "pain in the ass" jag kör inte schemadelen men har tvingats plåga mig igenom BOM delen en gång.
Diskussion pågår med Marek om stora förändringar.

Marek är lite kantig det kan vi väl nog alla hålla med om, men att gå så långt som bengt-re anser, är nog att passera gränsen...
Benjamin

Inlägg av Benjamin »

Hej. Jag har en undring. I cadint finns en global notebook under toolsmenyn i schematics. Vad är den bra för och hur används den?
//Ben
Tack för svar om bom
Skriv svar