Trådlös Elguitarr

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
mullemeck
Kontakt:

Trådlös Elguitarr

Inlägg av mullemeck »

Hej!

Fick en förfrågan från min bror om det skulle vara möjligt att göra en elguitarr trådlös.

Första frågan är hur en elguitarr är uppbyggd, hur fungerar mic:arna och vad behövs för att få ut en signal.

Sen andra frågan, skulle det gå att använda vanliga 433Mhz moduler för att skicka ljudet?

/Mullemeck
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Skulle det inte vara lättare att använda en analog radiolänk?
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

på de radiomoduler jag har varit i kontakt me så finns där analoga in och utgångar me.. skulle de funka?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja det borde de väl göra. jag förstår inte riktigt problemet. Leta reda på en ritning till en gitarrförstärkare så kan du ta försteget därifrån.
toxic

Inlägg av toxic »

Micarna (single-coils) på en elgitarr består av en (eller egentligen sex, en för varje sträng) permanent magnet med tråd lindad runt omkring (alltså en spole). När strängen vibrerar rubbas magnetfältet, och det induceras en spänning i tråden. Denna ström leds sedan vidare till förstärkaren. Sen finns det också s.k. humbuckers, som består av två seriekopplade single-coils, med virningen och magnetens polaritet omvända. Detta för att bli av med "hummandet" som single-coils lider av. Det är väl dock inget du behöver veta för det du ska göra, men ändå kul fakta.

Annars finns det att köpa sådant. Många live-artister använder dem för att slippa kabeltrassel. Vet inte vad de kostar, har ingen själv, men de borde inte gå på så farligt mycket.. Några hundringar max?

Fast sen är det ju förstås, som alltid, mycket roligare att bygga själv! : )
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Ett sånt set kostar iaf 3000 har jag för mej, så man kan nog tjäna en hacka på å bygga själv..
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Borde det inte bara gå att bygga in en liten fm sändare på en kontakt bara och ta in den på en mottagare som man sen kopplar till förstärkaren?
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

jo, har tänkt i de banerna me... men d e ju lite olagligt :twisted:
toxic

Inlägg av toxic »

Men det är det väl knappast någon som märker om du använder ett ofarligt frekvensområde och begränsar räckvidden?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Modda en billig walkie-talkie kanske?
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Sändarbiten är nog inga problem, måste bara kolla upp lite hur en gitarrförstärkare funkar. Som alltid har man flera projekt igång samtidigt så tiden räcker inte till alltid...
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Har du väldigt låg effekt på sändaren är det ju inga problem
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

Äh, dra igång en FM-sändning med lite effekt i :roll: Helst ska den överlappa nån radiostation som sänder skitmusik också :wink:

Folk kommer att uppskatta det, om du är en bra gitarrist nog.

Vad gäller 433MHz moduler har jag aldrig sett några som klarar högre datarates än 50kbps eller så. Det blir nog enklare att sända analogt för ett litet amatörprojekt. Elgitarr är ju inte så hifiklassat heller, om det brusar och susar och distar spelar ju oftast ingen roll eftersom man ändå vill ha någon typ av "karaktär" på ljudet.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Om det uppstår mycket distorsion och brus p.g.a. radioöverföringen blir ju prylen rätt meningslös... Det skulle väl fungera hyfsat om man alltid spelade distat, men ofta vill man ju kunna spela med rent ljud också...

Sen att enkelt modda en billig walkie-talkie tror jag inte heller på, den är ju designad för ett mycket mindre frekvensomfång (tal) än vad som kommer ut ut elgitarren
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

Inlägg av Tripp »

Jag har sett en hemsida där detta görs.

Lite letande så hittade jag tillbaka. Kolla in denna! verkar bra.

http://www.poptronics.com/interactive/F ... MkIII.html

/Tripp
Skriv svar