Trådlös Elguitarr
Trådlös Elguitarr
Hej!
Fick en förfrågan från min bror om det skulle vara möjligt att göra en elguitarr trådlös.
Första frågan är hur en elguitarr är uppbyggd, hur fungerar mic:arna och vad behövs för att få ut en signal.
Sen andra frågan, skulle det gå att använda vanliga 433Mhz moduler för att skicka ljudet?
/Mullemeck
Fick en förfrågan från min bror om det skulle vara möjligt att göra en elguitarr trådlös.
Första frågan är hur en elguitarr är uppbyggd, hur fungerar mic:arna och vad behövs för att få ut en signal.
Sen andra frågan, skulle det gå att använda vanliga 433Mhz moduler för att skicka ljudet?
/Mullemeck
Micarna (single-coils) på en elgitarr består av en (eller egentligen sex, en för varje sträng) permanent magnet med tråd lindad runt omkring (alltså en spole). När strängen vibrerar rubbas magnetfältet, och det induceras en spänning i tråden. Denna ström leds sedan vidare till förstärkaren. Sen finns det också s.k. humbuckers, som består av två seriekopplade single-coils, med virningen och magnetens polaritet omvända. Detta för att bli av med "hummandet" som single-coils lider av. Det är väl dock inget du behöver veta för det du ska göra, men ändå kul fakta.
Annars finns det att köpa sådant. Många live-artister använder dem för att slippa kabeltrassel. Vet inte vad de kostar, har ingen själv, men de borde inte gå på så farligt mycket.. Några hundringar max?
Fast sen är det ju förstås, som alltid, mycket roligare att bygga själv! : )
Annars finns det att köpa sådant. Många live-artister använder dem för att slippa kabeltrassel. Vet inte vad de kostar, har ingen själv, men de borde inte gå på så farligt mycket.. Några hundringar max?
Fast sen är det ju förstås, som alltid, mycket roligare att bygga själv! : )
- grapetonix
Äh, dra igång en FM-sändning med lite effekt i
Helst ska den överlappa nån radiostation som sänder skitmusik också
Folk kommer att uppskatta det, om du är en bra gitarrist nog.
Vad gäller 433MHz moduler har jag aldrig sett några som klarar högre datarates än 50kbps eller så. Det blir nog enklare att sända analogt för ett litet amatörprojekt. Elgitarr är ju inte så hifiklassat heller, om det brusar och susar och distar spelar ju oftast ingen roll eftersom man ändå vill ha någon typ av "karaktär" på ljudet.

Folk kommer att uppskatta det, om du är en bra gitarrist nog.
Vad gäller 433MHz moduler har jag aldrig sett några som klarar högre datarates än 50kbps eller så. Det blir nog enklare att sända analogt för ett litet amatörprojekt. Elgitarr är ju inte så hifiklassat heller, om det brusar och susar och distar spelar ju oftast ingen roll eftersom man ändå vill ha någon typ av "karaktär" på ljudet.
- Schnegelwerfer
Om det uppstår mycket distorsion och brus p.g.a. radioöverföringen blir ju prylen rätt meningslös... Det skulle väl fungera hyfsat om man alltid spelade distat, men ofta vill man ju kunna spela med rent ljud också...
Sen att enkelt modda en billig walkie-talkie tror jag inte heller på, den är ju designad för ett mycket mindre frekvensomfång (tal) än vad som kommer ut ut elgitarren
Sen att enkelt modda en billig walkie-talkie tror jag inte heller på, den är ju designad för ett mycket mindre frekvensomfång (tal) än vad som kommer ut ut elgitarren
Jag har sett en hemsida där detta görs.
Lite letande så hittade jag tillbaka. Kolla in denna! verkar bra.
http://www.poptronics.com/interactive/F ... MkIII.html
/Tripp
Lite letande så hittade jag tillbaka. Kolla in denna! verkar bra.
http://www.poptronics.com/interactive/F ... MkIII.html
/Tripp