Toppström för en hårddisk?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Eriku-Kun

Toppström för en hårddisk?

Inlägg av Eriku-Kun »

Jag håller på med ett datorchassibygge (eller håller på att planera det) och det involverar bland annat att göra mitt nätaggregat modulärt. Dock så är jag rätt ny på allt som har med elektronik att göra så har ingen känsla för vilka strömar och spänningar som kan förekomma.

Min plan var först att dra sladdarna från aggregatet till 4-poliga DIN anslutningar och sen kunna ansluta hårddiskar,CDspelare osv till dom med passande kontakter.

Tänkte dock till en gång extra och blev lite frågande inför några saker:

1. En vanlig molex kontakt har 4 pinnar:
  • +12V
    Ground
    Ground
    +5V
Mina funderingar angående detta är:
Varför har den två jordanslutningar?
Kan man koppla dom till samma pinne i anslutningen och på så sätt komma undan med att använda 3-poliga anslutingar och kontaktdon?

2. Kontakterna och anslutningarna jag länkade till ovan är specade upp till 4A & 36V. Spontant låter det tillräckligt men jag vet inte riktigt hur mycket tex en hårddisk kan tänkas komma upp i. Finns det risk för att det blir överslag eller överhettar eller så?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Två jordanslutningar för att den ska klara returströmmen från +12V och +5V utan alltför stort spänningsfall. Mindre jord -> mer störningar, och instabilare spänningsmatning.

Normalt förbrukar moderna diskar inte mer än 10W. Det som förmodligen händer vid underdimensionerad kontakt enligt ovan är spänningsdippar som kan förvanska data (skrivfel).
Dessutom finns energireserver på disken i form av kondensatorer som jämnar ut energibehovet.
Överslag & överhettning är inte sannolikt om du inte kraftigt underdimensionerar kontakterna.

Det finns anledning till att man har kraftig jord och kraftiga kablar i övrigt. Kontakter är konstruerade för tillförlitlig kontakt. Bl.a. genom stor yta, rätt material som inte oxiderar/korriderar och hårt kontakttryck.

Rekommenderar läsning om eltransmissionsnät.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Du kan lugnt skippa den ena jord kabeln om du inte tänkt hänga på för många enheter.
Den 500GB WD disken jag har framför mig nu kräver 0,68A för 5V matningen & 0,55A för 12V.
Så du kan nog lugnt använda kontakterna du tänkt dig. Givetvis under förutsättning att dom håller hög kvalité så inte dom kan glappa mm.
Eriku-Kun

Inlägg av Eriku-Kun »

Tack så mycket för svaren.
Jag har bara tänkt ha en enhet per kontakt så om det inte är större strömar än så per enhet så borde det inte vara någon fara.

En fråga dock...Strömsiffrorna som du angav Fagge, är det vid last eller i viloläge?
Kongo

Inlägg av Kongo »

Tänk på att aldrig ansluta ett grafikkort eller något annat mer strömkrävande om du kör på den lösningen. De drar betydligt mer än hårddiskar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur mycket drar dom för tiden egentligen ..?
Eriku-Kun

Inlägg av Eriku-Kun »

Tänk på att aldrig ansluta ett grafikkort eller något annat mer strömkrävande om du kör på den lösningen. De drar betydligt mer än hårddiskar.
Jo, tänkte ta moderkortskablarna och den 6poliga till grafikkorted direkt från nätagget...dom behöver ju inte var modulära på samma sätt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hur mycket drar dom för tiden egentligen ..?

Om grafikkort menades så handlar det om runt 250 - 300W för de lite senare modellerna.

Den strömmen som står på hårddiskarna är den maximala som dom kan dra men det är normalt inte kontinuerligt utan tex precis vid start eller hårt arbetande.
Skriv svar