Batterys CNC-bygge

Berätta om dina pågående projekt.
Bynne
Kontakt:

Inlägg av Bynne »

Är intresserad över hur du löste lagringen på bordet? På bilderna ser man bara lagringen som sitter på vinkeljärnen.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Battery, Var köpte du loc-line slangen? Någon som vet var man kan hitta billiga sådana alt något typ av liknande kopia?
Battery

Inlägg av Battery »

Bynne> Alla lager sitter på vinkeljärnen, det är två plattjärn som går ner och en bult genom dessa med ett lager emellan som hindrar bordet från att röra sig uppåt. Kan ta en bättre bild sedan när jag fortsätter bygget.

Andax> Slangen beställde jag från http://www.kestools.fi/, det var en sats med 325mm slang, två gänganslutningar (3/8" och 1/2") och tre munstycken (6, 9 och 13mm). Det kostade 24 euro.
net4all

Inlägg av net4all »

Det här bygget blir bättre och bättre :)

Skulle också vilja bygga, fast varken tid/pengar finns. :(
Battery

Inlägg av Battery »

Äntligen!
Herregud vilka produkter när man är van med hemmagjorda:D var nog värda varje slant.
Motorerna går tyst och mjukt och drivarna blir inte ens ljumna vid 1.5A som jag kör dessa motorer på.
Dock kommer jag bara upp i ca 1700mm/min med nuvarande nätagg på 45V, men så fort jag får stålar över skall jag beställa delar och bygga en ny på 72V 10A, så ska man väl få lite fart på maskinen.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
gustavn
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

Snyggt!
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Vad fick du ge för Geckodrivarna med frakt, tull och moms och var beställde du dom?
Battery

Inlägg av Battery »

Beställde från geckodrive.com, ungefär 100 euro/st, och ingen tullavgift. Vet inte varför men jag talade med de på posten och de sa att tullen hade skickat det vidare, på brevet stod stämplat "tullas inte" eller motsvarande på finska.

Bara att tacka och ta emot :)
Battery

Inlägg av Battery »

Får försöka hålla lite liv i tråden då, händer inte så speciellt mycket just nu då jag väntar på en av Geckodrivarna som jag blev tvungen att skicka tillbaka då den inte funkade :( orsaken var en "bad voltage regulator" så den är reparerad och på väg tillbaka nu.

Under tiden har jag justerat upp allting och flyttat gängstången till X-axeln.
Jag började med bordet och justerade det perfekt mot gängstången, och när jag sedan hade X-axeln justerad höjdmässigt mot bordet så skulle jag ha varit tvungen att flytta gängstången iallafall.

Så den fick gå mitt genom vagnen, har även lekt lite med dubbla muttrar för att ta bort glappet :) verkar fungera riktigt fint, men det återstår att se när motorerna kommer igång.
Bild
Bild

Jag var inte riktigt nöjd med det tidigare motorfästet då det inte var helt rakt, samt att det kan vara trevligt att enkelt kunna byta till större motorer, så jag ställde mig och svarvade distanser av en 12mm stång istället.
Bild
Skruvat från insidan.
Bild
Och såhär blev det, känns riktigt stadigt och bra.
Bild
Bild

Börjar bli grymt sugen på att se spånor flyga nu :( får hoppas drivaren kommer så snabbt som möjligt.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Hur blir det med frakten fram och tillbaka med den trasiga geckon? Antar väl att de betalar den om de funnit att felet låg hos dem eller?
Battery

Inlägg av Battery »

Frakten till USA betalade jag när jag postade den iallafall, blev väl 4 euro eller nåt... och jag antar att de betalar frakten tillbaka.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

4 Euro är väl inte så mycket att gråta över när man skickat sin stackars gecko över de sju haven för operation...=)

Geckosarna är förvånansvärt små med tanke på på resurserna. Säger som Spruft här på forumet: "Läkerolaskar på steroider"
Battery

Inlägg av Battery »

Hehe, nej det är ju inga pengar att gråta över, vanligt brev är tydligen ganska billigt att skicka vartsomhelst på planeten :)

Jo det är fina små saker, och att de inte ens blir varma vid 1.5A som jag använder, det gillar jag :)

Har börjat fundera lite smått på om man skulle ta och köpa Mach3 också, jag gillar EMC pga man slipper köra på windows och programmet överlag är riktigt trevligt, men samtidigt har Mach3 grymt mycket finesser som EMC saknar.
I labb-stadiet skulle det också vara smidigare att kunna rita grejer i Mastercam och öppna direkt i Mach3 istället för att behöva reboota över till linux varje gång man vill pröva något.
Battery

Inlägg av Battery »

Så var det äntligen dags :)
Kopplat upp allting och kollat så det fungerar som tänkt.
Bild

Slängde en alubit i skruvstycket och körde ett 20mm hål, 5mm djupt. Verkar fungera riktigt bra, förutom att skruvstycket började röra på sig då det var för dåligt fastspänt så första hålet blev ovalt :D Duschade på vatten med en sprayflaska som kylning.

Bild
Bild

Hålet i mitten kördes först med runt 100mm/min i matning och lägsta varvtalet på kressen, 4-skärig 6mm pinnfräs. På finish-passet såg jag att den ena skruvtvingen hade lossnat så det gick åt pipan.
Andra hålet gick dock bättre.
Bild
Bild

Här har jag prövat ett par gånger till, hålet nere till vänster med 200mm/min, nere till höger med 400mm/min och uppe till höger med 600mm/min.
Hålet jag körde med 200mm/min ser nästan bäst ut vad gäller ytfinish.
Bild
Bild

Fick iallafall testat lite, tror det blir bättre sedan med riktig kylning som sköljer bort spånorna en aning.
Förövrigt tänkte jag pröva lite med Mach3 idag, kopplade ihop allting och körde lite, motorerna gick hackigt som tusan och "stallade" hela tiden, höll på i över en timme och konfade samt felsökte alla kablar/kopplingar men hittade inget fel.
Så jag bootade över till EMC2 och då funkade allting perfekt :shock: får pröva med en annan dator antar jag.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Det ser ju bra ut, men om du kör med två eller tre-skärs fräsar och penslar med lite t-sprit samtidigt med att du penslar bort lite aluchips, så blir resultatet bättre. T-sprit både smörjer och kyler alu mycket bra.

Sen är det ju en fördel om maskinskruvstycket sitter fast :D
Skriv svar