Max1771 tips

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Max1771 tips

Inlägg av Hedis »

Tänkte försöka mig på att skapa en 12v spänning ifrån ett 6v batteripack.

Några tipsade om Max1771 och så blir nog fallet. Jag skall driva en halogenlampa så strömmarna kommer att bli ganska stora.

Matseng> Vad har du för tips gällande layouten?

Spole: 22µH 2230mA Max 0,035ohm RdcMax

Får ta o läsa igenom databladet, skrev just ut det.

Något annat att tänka på?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Hej!
Använd shottkydioder med lågt framspänningsfall, det spar man mycket effekt på, likaså att använda en MOSFET med så lågt RDSon som möjligt.

En annan viktig grej är att Voltage Feedback-ingången på MAX1771 är känslig för överspänningar. Det är VÄLDIGT lätt hänt när man labbar att utpänningen råkar dra iväg, med en bränd MAX1771 som följd. Ett tips är att montera en transzorb på Voltage Feedback-ingången direkt (tror att ingången klarar 16V) för att slippa paja en massa kretsar. MAX 1771 är ju lite halvdyr.. :cry:

För layout, kolla in http://www.fairchildsemi.com/an/AN/AN-1031.pdf, där finns det mycket bra tips!

EDIT: Såg att det i ovanstående länk finns ett färdigt exemplel med PCB-layout för en boost-converter med max 1771 som du kan använda, om du dimensionerer komponenterna för lite mer ström.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Det här projektet ger en hel del bra info om vad man ska tänka på för att få en bra och effektiv design av en switcher med max1771.

Förvisso så går hans bygge ut på att generera 180 volt för nixies, men råden är applicerbara även för icke-hv.

http://www.desmith.com/NMdS/Electronics/NixiePSU.html
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Men varför är layouten så viktig för funktionen?
Störningar?

EDIT: Läste lite på den sidan du länkade till Mats, förstår layoutproblemet nu.

Skall läsa databladet sen när jag kommer hem oxå, vi får vell se vad det slutar med :)
Skriv svar