sändare till en "palm pilot"

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
therookie

sändare till en "palm pilot"

Inlägg av therookie »

Hej jag har en liten ide, och eftersom jag är ganska .. newb på allt vad elektronik heter så ber jag redan nu om ursäkt för det otroligt dåliga beskrivningen^^

Jag är ute efter att göra en liten sändare så liten som möjligt med så lång räckvid som helst, den ska kunna skicka signaler som en hand dator ska kunna ta emot. Signalen ska kunna göras unik per sändare, den ska aktiveras om man slår till en brytare.

Exempel:

Jag har placerat ut en sändare med en liten "tripwire" lösning som slår till brytaren så sändaren skickar sin signal i 9 olika zoner

| | | |
| D | E | F |
|____|____|____|
| | | |
| G | H | I |
|____|____|____|

när en av dom "triggas" så skickar den en unik signal som jag tar hand om med hand datorn, Programmet har jag redan funderat ut hur jag ska skriva det.
Så vad jag behöver hjälp med är vart kan jag läsa mer om detta, vart kan jag få tag i en sändare som jag kan programmera in att den skickar en viss signal som jag kan plocka upp med Wlan.

Ber verkligen om ursäkt för den otroligt dåliga förklaringen och misshandeln av språket och termer.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Att fixa en enkel Wlan-sändare är nog inte enkelt... Kanske med en FoxBoard eller liknande? Själv skulle jag nog kört nått 433MHz-system istället, en PIC och en 433MHz-sändarmodul eller så.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Elfa har några roliga Wlan-moduler:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... =11698.htm

Dessa kort har även UART-koppling, 2st A/D-omvandlare och 2st D/A-omvandlare.
Ena modellen har tillochmed inbyggd webserver. :)
therookie

Inlägg av therookie »

hmm intressant .. men eftersom jag är ute att göra flera sådana här moduler så är tyvär inte de korten nåt alternativ ^^

Angående 433mhz sändaren.
Kan man se till så att signalerna går att tolkas i en handdator ? alltså om jag fixar en mottagare så borde jag ju kunna koppla en usb kontakt och koppla ihop den med handdatorn. mne i så fall kan man se till att sändarna skickar olika signaler som identifierar sändarna ?
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

Kan Blåtand vara ett alternativ? Expansys rear ut BT-moduler till Palm V/Vx för låga priser. http://www.expansys.se/p.aspx?i=101491

Har själv köpt ett par och de funkar hur bra som helst. Och alla BT-enheter har en unik signatur.

Finns det inte handdatorer att köpa färdiga med WLAN?

När du skriver att signalen ska räcka så långt som helst, hur långt är det? För mig är avståndet till månen hur långt som helst...
therookie

Inlägg av therookie »

Jo Handdatorer finns med inbyggt WLAN det var mitt första alternativ.
Jag vill ha en liten sändare som skickar en signal som WLAN kan uppfatta. och blev nog lite fel skrivet där, jag menade att jag ville att sändaren skulel vara så liten som möjligt med så lång räckvidd som möjligt, jag förstr dilemmat om att ju mindre den är desto mindre räckvidd.

för att förenkla ytterligare:

Jag har en Handdator med WLAN inyggt (usb port finns)

Jag vill ha 4-9 små sändare som skickar signaler helst via WLAN trafik som jag sedan kan plocka upp med min handdator.

Men eftersom WLAN sändare är ganska så dyra och så klumpiga så är alternativet som PH sa en 433 mhz sändare, men då behövs en mottagare med och den skulle jag vilja koppla ihop med handdatorn.

Resultatet är en sorts larm mina, så pass liten att folk inte lägger märke till den. om jag är för luddig fortfarande så ritar jag upp en liten bild till nästa inlägg :P
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Ett sätta är att köpa dom trådlösa IR-sensorer som finns till villa larm. Dom är billiga på Ebay.

Så får man ha en mottagare som kan "läsa" deras radiotrafik och översätta till WLAN. Det får man nog göra med en microdator + WRT54G (clone).
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

En PIC18F2550 med en 433MHz-mottagare? Kopplas via USB till handdatorn, sen skriver du den där koden för att läsa av signalerna som jag aldrig blir klar med :)
Fast min tanke är att lyssna av en väderstation och Nexasändare iofs.
therookie

Inlägg av therookie »

Ok som jag fattat det nu då ..
http://www.kmitl.ac.th/~kswichit%20/PIC ... 8F2550.htm
en sådan där + en http://www.kjell.com/?item=88900&path=1 ... ,107600000
för att ta emot data.

http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,107600000
för att skicka data.
men behöver jag en liknande Pic project board för att skicka datan?
Skriv svar