Vintage klon MXR Distortion+

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Har nu testat den asymmetriska varianten men det blev inte till det bättre. Blev stickigt och lite besvärande för öronen. Ändrade tillbaka och jag ska beställa en till diod och se om det går att få upp utvolymen med 4 dioder.

Provade också att sänka volymen på gitarren och det går att balansera upp bypass/distad signal men bruset kommer fram och jag tycker man tappar "gnistan".

Jimmy menade du att man skulle sätta en pot på den rena bypass signalen?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ja precis så.

Missade en tidigare fråga:
"Förlorar man inte karaktären från gitarren om man minskar signalen med en pot?"

Så länge inte dina gitarrmickar ger väldigt svag signal så förlorar man inget. Det blir precis likadant som om du sänker volymen på gitarren (rent ljudmässigt). Men genom att sätta en pot på bypass-signalen så får man förstås skillnaden att det enbart är den bypassade signalen som sänks i volym.

När det gäller den assymetriska varianten: Provade du med dioder som har olika karaktär? T.ex en långsam och en snabb diod. (Jämför med databladen eller mät som det står i länken.)
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Jag tog en likadan diod , som innan, till. Två i serie som släpper igenom från jord, och en som släpper igenom till jord, om man nu kan säga så.

Hm, jag förstår inte riktigt, den där sista biten på volymen på gitarren är ju enl mig det som får det att låta bra, jag kör alltid på fullt.

Sen så provade jag ju just och "brusgolvet" höjs ju om man drar ner signalen(vrider ner på gitarren, vilket borde bli detsamma som att dämpa bypass signalen i disten) och kompenserar i ett senare skede. Den distade signalen blir ju oförändrad medans den rena får lite mer brus, med ditt förslag, tänker jag. Och, jag kollade faktiskt inte hur mkt brus det blev på den rena signalen, kollade bara på den distade, när jag sänkte på gitarren. Så i realiteten kanske det är försumbart? Återkommer när jag provat lite mera. Men du får gärna förklara om jag fått nåt om bakfoten!
Skriv svar