Här kommer lite bilder på och info om mitt första lite mer komplicerade projekt! Det är inte så mycket elektronikhjälp till andra då jag är nybörjare själv. Men jag hoppas det kanske är intressant läsning ändå och att det kan inspirera lite, och underlätta inköp osv. Och det är ju fint, tycker vissa, att man kan bygga "äkta" grejer istället för köpa reissues som ser "äkta" ut men som inte låter så. Den här ska nog låta "äkta", så här är den:
Bygget: Schemat är modiferat med "true bypass" och en "pulldown" resistor samt en extra konding, och LED, av JD Sleep. Jag hittade också ett schema av RG Keen där jag fick veta att, ursprungligen, användes IN270 germaniumdioder(bild3 lite till höger om elektrolytkondingen). Det ville jag ha och jag hittade dessa dioder hos Banzai i Tyskland. Jag satte också dit en tantalkondensator enl Keens schema.
Jag orkade inte sätta mig in i hur man etsar kretskort så jag tog ett som jag redan hade med 3håls kopparrader. Det var hur jobbigt som helst att klura ut hur jag skulle montera komponenterna. IC-hållaren var enkel och den började jag med. För säkerhetsskull monterade jag bla motstånden ståendes, dels för att jag inte visste hur det skulle breda ut sig, och dels för att för att minimera värmepåverkan vid lödningen. Jag använde dock hela tiden krokodilklämmor för att avleda värmen. Sen finns det lite mer utrymme för felbockningar, än om allt är tight direkt.
Det var extremt bra för mig att JD gjort en layout på hur alla delar skulle kopplas. Ändå så missade jag en grej... när jag provspelade pedalen lät det bra men det surrade och det försvann när jag tog i pedalen med handen, liknande när man har gitarren inkopplad på full volym utan att hålla handen på strängarna eller stallet. Jag satte en metallbricka vid ingångsjacket dit jag ledde jorden och det blev knäpptyst. Tidigare fanns ingen kontakt mellan jord och chassi då alla jack och switch var isolerade. Jag fattar dock inte varför det inte räcker med att lägga handen enbart på gitarren då pedalens innehåll har kontakt med skärmen och signalen i sladden.

- 741:an fanns hos Elfa, samt boxen 1590N, vilken dock är lite högre än vad en del andra std-boxar är. Det gjorde inte så mycket då jag fått "nybörjarutrymme" och kunnat ha switchen "djupt" vilket ser bättre ut enligt mig.
- Placeringen av potentiometrarna är både av estetiska skäl men det passade bra också konstruktionsmässigt. Originalpedalen har rattarna i linje.
- Jag valde också en 3mm röd LED som jag satte ett stort motstånd på så att det inte lyser så starkt.
- Kopplingstråd/enkelledare köpte jag hos Kjell&Company
- Potentiometrar och rattar mm hos Banzai
- Switch hos LH Musik
- Jag använde små distansben av plast från Elfa, 6.3mm. Behövde inte använda den dubbelhäftade tejpen eftersom alla kopplingstrådar håller kortet på plats och så underlättar det om jag behöver lyfta ut kortet.
- Förutom en liten borr att förborra med behövs: 11 och 12mm för in och output jacken och switch, 7mm för potentiometrarna(alpha 16mm), 9V-jacket krävde 12.5mm men det gick att driva 12mm borren lite i sidled för att precis få i jacket.
Karaktär: Denna konstruktion är ju ingen modern hi-gain dist men det går att feta till den rätt bra på full gain. Passar till blues och rock. Provade nyss och tycker att det går att skruva till tidigt "Black Sabbath sound" med min SG, pedalen på ca kl 2.
Ljudfiler:
Ex 1 clean
Ex 1 gain kl 9
Ex 2 clean
Ex 2 gain kl 9
Ex 3 clean
Ex 3 gain kl 3
Ex 4 clean
Ex 4 gain kl 3
Ex 5 clean
Ex 5 gain kl 5(fullt)
Ljudfilerna är inspelade med Gibson SG Std(stallmik.), Mxr distortion+, Genesis3(Blackface amp preset, samt reverb), M-Audio/2496. Datorskärmen stör märkbart i sista exemplet.
Mitt användande: Den komprimerar tonen märkbart och det är jag inte så förtjust i men det kanske är ofrånkomligt när man använder distpedaler, det vet jag för lite om. Jag fördrar oftast rent ljud och stor dynamik, så jag tror inte att jag får så mycket användning för denna pedal. Dock har jag planer på att bygga en rörgitarrförstärkare och där vill jag ju naturligtvis testa den! Och jag vill kanske använda den som en boostpedal, höja volymen nåt snäpp och vässa till ljudet lite vid solospel. Detta behov leder då in på en fråga, hur ökar man den totala utnivån på pedalen?
Problem: Som det är nu så dippar volymen om jag ställer in sparsamt med gain, ca kl 9 och level på fullt, jämfört med bypass. Höjer jag gain så kommer det ikapp och mer därtill, jämfört med bypass, men då får man också rejält med distortion som jag inte är så sugen på. Hittade just nu en möjlig lösning!
Allmänt: Hur gör man och kör man en dummyload, för att inte riskera övrig utrustning när man testar en nybyggd pedal?
Btw, man kan ju inte höra hur en gitarrförstärkare låter genom att lyssna på en inspelad ljudfil(ni minns kanske detta från microchamptråden),och även om inte det går så tänkte jag ändå försöka subjektivt illustrera hur pedalen låter med denna bild

Bakgrund/kuriosa: Har länge använt min Genesis 3("Pod") till övning och inspelning och det har funkat mycket bra, väldigt nöjd med ljuden. Dock så fick jag för mig att man, om man vill köra extern wah-wah, ska ha den tidigt i kedjan, men efter försteget. jag vill ju tex inte "wah-wah" reverbet eller delayet. Detta går inte med "poddar", så jag har till rätt nyligen varit utan wah-wah. Genesisen har dock en wah-wah inbyggd men då behöver man Digitechs egna sanslöst dyra controller, som dessutom inte går att få tag på numer...
Blev för en tid sedan upplyst om att det är vanligt att köra wah-wah direkt mellan gitarren och input på stärkaren och då slog jag till direkt på en Vox A747 och kopplade in den innan "podden" och det lät riktigt bra på på rent ljud och var fantastiskt roligt att spela. Men när jag körde mycket gain, distat, så blev det ohanterligt. Sträckan på potentiometern, där ljudet "wah" infinner sig blev minimal så det blev mer som en switch, som slår om för minsta fotrörelse. Och så började sökandet efter en distpedal för att koppla in innan wah-wah-pedalen. Vet ännu inte om det hjälper med dist innan, ska undersöka det snart.
Edit: Nu är det undersökt och det funkar finfint med disten innan wah-wahn!

En av de gitarrister som jag uppskattar mest är Jerry Garcia och har förstått att på hans pedalbord fanns bla MXR Distortion + så jag bestämde mig för att bygga en sån när jag hittat scheman hos generalguitargadgets. Efter det hamnade jag här!