Knotas Lillasysterprojekt
-
- Inlägg: 1669
- Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
- Ort: Falköping
Ja, dags för uppdatering igen.
Dagen började med lite shopping: Fogskum, M16 gängstång och gänglåsning

Styvade upp X-rören på följande vis:
M16 gängstången kapades 20mm kortare än rören.
Jag borrade spillbit med en 22mm hålsåg, ej genomgående.
Rören passade tajt i cirkeln.
Påfyllningshål 8mm för skum, genomgående.
Spik för att lyfta gängstången så skummet kan passera.
Fyllde skum underifrån, räknade 1001, 1002, 1003, 1004, 1005.
Höll emot gängstången i ovankant med fingret då den ville lyfta lite.
Täppte till påfyllningshålet med en 8mm träplugg med lim på.
Tillbringade 3 timmar med att torka överskottet som sakta men säkert
kom upp i rörens ovankant.
Det hade säkert räckt att räkna till 1003...
När det hade torkat lät det riktigt stumt och bra när man knackade på dem.

Nä, kullagren är inte felvända...
Monterade på detta vis ligger samtliga lager dikt an emot rören, viktigt !
Tips: Känn med fingret så alla lager snurrar när du drar åkvagnen.
Åt vilket håll du ska montera dem, det kan bara provning avgöra.

Portalens sidor har fått en extra 10mm mdf som limmats fast.
Brickor lades in före limning, de är rörliga då utrymmet för mutter gjordes överstort.
De två brickorna för Y-rören har 28mm diameter, alltså betydligt större än rörens diameter.
Detta för att inte rören ska deformera mdf'en.
De genomgående hålen har samma diameter som min 10mm-hylsa.
Ser skumt ut va? Lugn, det klarnar.

Med täcklock ser det genast bättre ut.
Locken är lackade separat, monterade för fotots skull.
Jag har använt täcklock för karmskruv (dörrkarmar) och ett litet större plastlock ifrån samma byggvaruhus.


Gaveln till vänster är bara tillfälligt monterad.
Aluprofilerna för T-spår skruvade jag fast i fräsbordet, 13mm träskruv med försänkt skalle.
Här anas också en extra frontplatta längst ned i bild.


Den lodräta delen av gavlarnas insida är inte rundfrästa ifall jag vill göra ett stort kryss-stag tvärs över.
(Hoppas jag slipper)
Här syns också täcklocken som döljer de stora hålen i fräsbordet.
Locken sticker inte upp, de är nedtryckta i hålen.


Här syns frontplattan lite bättre.
Så, det var allt för denna gången.
Dagen började med lite shopping: Fogskum, M16 gängstång och gänglåsning

Styvade upp X-rören på följande vis:
M16 gängstången kapades 20mm kortare än rören.
Jag borrade spillbit med en 22mm hålsåg, ej genomgående.
Rören passade tajt i cirkeln.
Påfyllningshål 8mm för skum, genomgående.
Spik för att lyfta gängstången så skummet kan passera.
Fyllde skum underifrån, räknade 1001, 1002, 1003, 1004, 1005.
Höll emot gängstången i ovankant med fingret då den ville lyfta lite.
Täppte till påfyllningshålet med en 8mm träplugg med lim på.
Tillbringade 3 timmar med att torka överskottet som sakta men säkert
kom upp i rörens ovankant.
Det hade säkert räckt att räkna till 1003...

När det hade torkat lät det riktigt stumt och bra när man knackade på dem.

Nä, kullagren är inte felvända...

Monterade på detta vis ligger samtliga lager dikt an emot rören, viktigt !
Tips: Känn med fingret så alla lager snurrar när du drar åkvagnen.
Åt vilket håll du ska montera dem, det kan bara provning avgöra.

Portalens sidor har fått en extra 10mm mdf som limmats fast.
Brickor lades in före limning, de är rörliga då utrymmet för mutter gjordes överstort.
De två brickorna för Y-rören har 28mm diameter, alltså betydligt större än rörens diameter.
Detta för att inte rören ska deformera mdf'en.
De genomgående hålen har samma diameter som min 10mm-hylsa.
Ser skumt ut va? Lugn, det klarnar.

Med täcklock ser det genast bättre ut.

Locken är lackade separat, monterade för fotots skull.
Jag har använt täcklock för karmskruv (dörrkarmar) och ett litet större plastlock ifrån samma byggvaruhus.


Gaveln till vänster är bara tillfälligt monterad.
Aluprofilerna för T-spår skruvade jag fast i fräsbordet, 13mm träskruv med försänkt skalle.
Här anas också en extra frontplatta längst ned i bild.


Den lodräta delen av gavlarnas insida är inte rundfrästa ifall jag vill göra ett stort kryss-stag tvärs över.
(Hoppas jag slipper)

Här syns också täcklocken som döljer de stora hålen i fräsbordet.
Locken sticker inte upp, de är nedtryckta i hålen.


Här syns frontplattan lite bättre.
Så, det var allt för denna gången.

- JimmyAndersson
- Inlägg: 26417
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Nu har jag knåpat ihop lite bilder på framåtskridandet.
Vi börjar med X-axelns lagring.

Jag fräste ned muttern så den får plats innanför täcklocket och låste den med Loctite och en sprint.
I hålet finns en bred bricka som inte syns på bilden.

Insidan... Lite industrivaselin i smörjkoppen skadar nog inte.

Tillverkade ett fäste för X-axelns limitbrytare.
Kopplad normalt sluten.

Givarflaggor med justermån. (ca 10mm med båda skruvarna monterade.)

X-axelns limitbrytare injusterad och klar.
Alla avgasklämmorna på X-axeln har gängats lite längre för att prova idén med övre muttrar till dem i förhoppning att öka stabiliteten.
Handtagen på min gängkloppa går att skruva bort så det var en enkel match.
Klämmorna monteras och grovjusteras innan portalen träs på fräsbordet.
Ett 0.8mm bladmått lades under lagret och de övre muttrarna skruvades dikt an (med Loctite).
Bort med bladmåttet och dra åt de undre muttrarna tills ett litet rullmotstånd kan anas.
Klämman sitter som berget utan att det rullar trögt.

Kabeldragningen...
Försökte undvika lagrens justermuttrar. (avgasklämmorna)

Z-axelns limitbrytare fick fästen som skruvats underifrån resp. uppifrån.
Det gör att jag kan lägga in en bricka om jag vill justera.
Den övre är fäst med en droppe lim för bildens skull.

Skruvarna märkta A och B byttes mot insex samt försänktes för att få extra Z-rörelse uppåt.
Jag delar inlägget här så det inte blir så hiskeligt långt.
Vi börjar med X-axelns lagring.

Jag fräste ned muttern så den får plats innanför täcklocket och låste den med Loctite och en sprint.
I hålet finns en bred bricka som inte syns på bilden.

Insidan... Lite industrivaselin i smörjkoppen skadar nog inte.

Tillverkade ett fäste för X-axelns limitbrytare.
Kopplad normalt sluten.

Givarflaggor med justermån. (ca 10mm med båda skruvarna monterade.)

X-axelns limitbrytare injusterad och klar.
Alla avgasklämmorna på X-axeln har gängats lite längre för att prova idén med övre muttrar till dem i förhoppning att öka stabiliteten.
Handtagen på min gängkloppa går att skruva bort så det var en enkel match.
Klämmorna monteras och grovjusteras innan portalen träs på fräsbordet.
Ett 0.8mm bladmått lades under lagret och de övre muttrarna skruvades dikt an (med Loctite).
Bort med bladmåttet och dra åt de undre muttrarna tills ett litet rullmotstånd kan anas.
Klämman sitter som berget utan att det rullar trögt.

Kabeldragningen...
Försökte undvika lagrens justermuttrar. (avgasklämmorna)

Z-axelns limitbrytare fick fästen som skruvats underifrån resp. uppifrån.
Det gör att jag kan lägga in en bricka om jag vill justera.
Den övre är fäst med en droppe lim för bildens skull.


Skruvarna märkta A och B byttes mot insex samt försänktes för att få extra Z-rörelse uppåt.
Jag delar inlägget här så det inte blir så hiskeligt långt.


De övre lagermuttrarna frästes ned så inte avgasklämmorna kan krocka med dem. (kan knäcka hållaren för glappfria muttern)
Det ger även längre Z-rörelse nedåt. (om nu det skulle behövas)
Nere till vänster i bild har jag skruvat in två träskruv på varje sida som förstärkning åt den limmade botten.

Övre brytaren har aktiverats och backat tillbaks innanför arbetsområdet.
(Ursäkta skärpan på fel ställe.)


Nedre brytaren i motsvarande läge.

Y-axelns brytare och kabelsläp.
Detta kabelsläp begränsar inte Y-rörelsen alls.
Jag provade först med Kressens kabel i höljet men det blev för styvt.
Monterat så här kan man enkelt ta loss Kressen om man vill.
Höljet är 15mm och jag har 10mm skärmad motorkabel plus två ledare till Z-brytarna och två ledare till probe.

Kabelsläpet vilar i nederkant på fyra kabelklämmor som jag delat på.


Min version av systern använder bara tre fästbltar till Y-motorn.
Det fjärde fästörat använde jag för att fixera kabelsläpet till X-axeln.

Gängstången för Y-axeln är ännu inte monterad, lättare att justera släp och brytare då
Detta var så långt jag har kommit hittills.
Ser riktigt bra ut.
Skrev tidigare att jag skulle prova att gänga avgasklämmorna lite längre för att kunna ha muttrar på bägge sidor, har bara inte hunnit än men som det ser ut för dig så blir det nog till att göra så.
Har även samma slangdragning på baksidan av åkvagnen som du, fast istället för att slangen vilar på klämmor så har jag bytt ut mdf-biten mellan traversbenen till en som är bredare så den sticker ut 25mm bakåt, som då ger plats åt slangen.
Ett litet tips att är att använda låsmuttrar med nylonring i istället för dubbla muttrar, kan vara bra då underdelen av z-skruven så den inte sticker ner så långt..
Ska ta och starta en egen tråd jag också nu nåtag.
Skrev tidigare att jag skulle prova att gänga avgasklämmorna lite längre för att kunna ha muttrar på bägge sidor, har bara inte hunnit än men som det ser ut för dig så blir det nog till att göra så.
Har även samma slangdragning på baksidan av åkvagnen som du, fast istället för att slangen vilar på klämmor så har jag bytt ut mdf-biten mellan traversbenen till en som är bredare så den sticker ut 25mm bakåt, som då ger plats åt slangen.
Ett litet tips att är att använda låsmuttrar med nylonring i istället för dubbla muttrar, kan vara bra då underdelen av z-skruven så den inte sticker ner så långt..
Ska ta och starta en egen tråd jag också nu nåtag.