Mäta batterikapacitet med PC. Sortera ut kass celler.
Mäta batterikapacitet med PC. Sortera ut kass celler.
Jag har en hel hög AA-celler hemma som används till bla digitalkameran.
Nu misstänker jag att vissa av lågpris-cellerna börjar säga upp sig.
Jag vill därför mäta hur bra batterierna egentligen mår.
Tanken är att ladda ur ett batteri i taget över ett motstånd och samtidigt låta datorn logga batterispänningen.
Ett alternativ är då att köpa en multimeter med serieinterface. Snabb och enkel lösning. (kul att köpa lite nya prylar också)
Är det möjligt att direkt med gameporten på PC'n mäta batterispänningen?
Fler ideér?
Nu misstänker jag att vissa av lågpris-cellerna börjar säga upp sig.
Jag vill därför mäta hur bra batterierna egentligen mår.
Tanken är att ladda ur ett batteri i taget över ett motstånd och samtidigt låta datorn logga batterispänningen.
Ett alternativ är då att köpa en multimeter med serieinterface. Snabb och enkel lösning. (kul att köpa lite nya prylar också)
Är det möjligt att direkt med gameporten på PC'n mäta batterispänningen?
Fler ideér?
-
Hade själv gjort det du nämner med en multimeter och kollat spänningen tex en gång var 10 minut eller så, men mer ofta ju närmre urladdningn den kommer, tills spänningen sjunkit till den gränsen då batteriet anses som urladdat. Då är det sedan enkelt och räkna ut dess kapacitet. Dock skall du dra en ganska så låg ström från det för att se dess verkliga kapacitans, inte dra tex 2 A från det för då får du ett mycket lägre värde.
ClasOhlson har en laddare, 36-1841, som har kapacitetsmätning för AA/AAA. Om det är mest AA/AAA som du vill kolla upp så tror jag på en sån.
Jag har mätt med multimeter och effektmotstånd och integrerat en kurva i excel för kamerabatterier, men det är inte så kul att sitta och skriva upp mätvärden varje minut manuellt.
Jag har mätt med multimeter och effektmotstånd och integrerat en kurva i excel för kamerabatterier, men det är inte så kul att sitta och skriva upp mätvärden varje minut manuellt.
Det är då konstruktions-djävulshornen sticker fram och börja fundera på hur man skall komma undan detta med rimlig budget - Tex. kan man göra om spänningen till ljud inom hörbart områden med en lämplig VCO (och då passar man förståss på att göra en likadan för strömmen) och sedan spelar i hela urladdningsförloppet med datorns stereoljudkort - och istället sitta och vänta och notera 1 ggr i minuten så kan man sitta och hacka mjukvaran för att bearbeta resulterande wavfilen under hela urladdningstiden - i sistnämda fallet så lär man sig en massa saker på vägen till skillnad från att blänga på en multimeter och försöka låta bli att somna...larky skrev:ClasOhlson har en laddare, 36-1841, som har kapacitetsmätning för AA/AAA. Om det är mest AA/AAA som du vill kolla upp så tror jag på en sån.
Att gör aom spänningar till ljud kan vara effektiva metoder att 'visualisera' även små spänningsändringar i tex för att felsöka kortslutningar mellan +/- i moderkort etc. (och dom berömda kortslutna tantalerna) och med öronen kan höra 'live' av förändringarna istället för att försöka tolka en fladdrande sista decimal på en multimeter medan man probar sig fram...
36-1841 från Clas Ohlson har vi på jobbet.
Rätt mig om jag har fel men den visar hur mycket den laddar med tills den är klar. Då nollar den mätaren och börjar på underhållsladdning istället!
Jag hittade en beskrivning på en som använde datorns ljudkort för att mäta batterier och styra laddningen av dom.
Så körde Conrad REA på alla sina laddar och jag köpte en CM2020 för 1000kr.
Rätt mig om jag har fel men den visar hur mycket den laddar med tills den är klar. Då nollar den mätaren och börjar på underhållsladdning istället!

Jag hittade en beskrivning på en som använde datorns ljudkort för att mäta batterier och styra laddningen av dom.
Så körde Conrad REA på alla sina laddar och jag köpte en CM2020 för 1000kr.
manualen till 36-1841: http://www.lacrossetechnology.com/900/manual.pdf
Vid kapacitetsmätning ( läge TEST) laddas batteriet, laddas ur (mäter kapaciteten), och laddas upp igen. När det är fullt övergår laddaren mycket riktigt till underhållsladdning.
Det uppmätta kapacitetsvärdet försvinner inte från displayen när batteriet övergår till underhållsladdning om det är det du menar?
Vid kapacitetsmätning ( läge TEST) laddas batteriet, laddas ur (mäter kapaciteten), och laddas upp igen. När det är fullt övergår laddaren mycket riktigt till underhållsladdning.
Det uppmätta kapacitetsvärdet försvinner inte från displayen när batteriet övergår till underhållsladdning om det är det du menar?
några gånger har jag matchat batteripack till en kompis som körde rcelbilar
har en multimeter som går på rs232, gjorde ett litet prog i qb och styrde en utgång på parallellporten, så programmet styrde en konstantströmsgenerator av/på på parallellporten, multimetern kollade spänningen över batteriet, loggade den till en txt fil och avbröt laddningen vid inställt lägsta värde och sedan slogs konstanströmsgeneratorn av, och man fick en tid direkt som motsvarade kapaciteten
har en multimeter som går på rs232, gjorde ett litet prog i qb och styrde en utgång på parallellporten, så programmet styrde en konstantströmsgenerator av/på på parallellporten, multimetern kollade spänningen över batteriet, loggade den till en txt fil och avbröt laddningen vid inställt lägsta värde och sedan slogs konstanströmsgeneratorn av, och man fick en tid direkt som motsvarade kapaciteten
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Naturligtvis ska man bygga själv! En USB-ansluten PIC med A/D-ingångar kanske?
http://greta.dhs.org/UBW/
http://greta.dhs.org/UBW/
Den här norrmannen http://home.c2i.net/proxxon/
har en variant om man vill mixtra lite.
Jag har byggt en sådan för ca 7 år sen och den funkade utmärkt!
har en variant om man vill mixtra lite.
Jag har byggt en sådan för ca 7 år sen och den funkade utmärkt!