Modifiera 2.5mm hane för att få stereo, hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rod

Modifiera 2.5mm hane för att få stereo, hur?

Inlägg av Rod »

Hejsan, köpte idag denna 2.5->3.5mm adapter för att kunna använda vanliga hörlurar till min telefon.
http://www.expansys.se/product.asp?code=PPCPADPT01
Problemet är att jag får extremt låg volym och ljudkvalité när jag använder adaptern. När jag trycker in knappen som finns får jag bra volym och kvalité, men bara i ena luren.
För ett tag sen såg jag att man kunde koppla ihop de 2 nedersta strecken och på så sätt få stereo, är det någon som är insatt i detta?
Hur ska man göra och fungerar det?
Rod

Inlägg av Rod »

hittade detta, där står det lite om hur kopplingarna får iaf, men jag fattar själv inget av det.
http://www.aussie3g.com/modules.php?nam ... 6328dae655
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Det verkar som att din adapter är kopplad just på det sättet du beskriver.
(eftersom ljudet blir svagt och dåligt dvs. telefonen orkar inte driva 2 högtalare på varje kanal)
Det är inte stereo, det är Mono i 2 högtalare.

Så här är kontakterna till vanliga hörlurar kopplade:

Spets: Vänster
Mitten: Höger
Närmast sladden: Jord (minus)

Hur en 4 polig kontakt är kopplad vet jag inte.

Det som står i forumet:

Från kontakten på orginal head-set´et går det tre ledningar; en till micen (samt svarsknapp) samt 2 till resp. öronsnäcka (varje ledning har 2 trådar).

Klipp bort snäckorna 7cm från kontakten och koppla ledningarna till en 3,5mm stereo-hona.

Bild

Obs: Extremt tunna och svårlödda trådar !
Rod

Inlägg av Rod »

Okej, tack för svaret.
Borde jag inte kunna göra samma sak med den adapter jag har?
Klippa av den och sedan löda ihop kablarna? Så länge man klipper av ovanför den där knappen borde det väl bli samma resultat, eller hur?
För att hitta rätt kanal är det väl bara att ta vänster kabel och testa i vilken hörlur man får ljud när man har kontakt med den andra kabeln?
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Skulle inte tro att det blir bättre för det.

Eftersom 3,5mm jacken har båda kanalerna ihopkopplade så finns nog inte höger kanal tillgänglig.

(i så fall skulle den ju vara kopplad med 2 kanaler)

Mao. meningslöst att mecka med den adaptern.

Du har inte original head-set´et ?
Rod

Inlägg av Rod »

Mjo det har jag, tänkte klippa av det och göra som beskrivs i texten på det där forumet. Ska väl testa att koppla ihop den pluggen med jacket på adaptern, har ändå ingen användning för adaptern nu. Funkar det inte får jag väl köpa en 3.5mm-hona.
Blir så jävla frustrerad över deras äckliga jävla jack, vad håller de på med liksom?
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Ingen mening att klippa jacket från adaptern, den är fulkopplad så du kommer inte åt höger kanal.

Köp en 3,5mm hona istället.
Rod

Inlägg av Rod »

Okej, en sak till bara innan jag överger adaptern.
Jag såg för ett tag sen att en kille hade fått en liknande adapter att fungera i stereo genom att koppla ihop de 2 nedersta strecken på pluggen.
Det hade nånting att gör med att skrapa bort färgen och sedan koppla ihop dem på något sätt genom att löda.
Vet du hur man går till väga för att koppla ihop de två strecken?
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Det är inte färg, det är en plasthylsa som isolerar metalldelarna från varandra.

Att löda på själva kontakten kan jag inte rekommendera.

förmodligen menade han att man skall skrapa bort lacken från ledningen.(lackisolerad koppartråd innanför isoleringen)

Skaffa i så fall en hane och en hona och bygg en egen adapter.

Då kan du brygga på lödtabbarna.

Men det handlar fortfarande om mono i 2 högtalare dvs fulkoppling precis som adaptern.

Det smartaste är nog att köpa en 2,5mm hane en 3,5mm hona och en 2,5mm hona.

Nu kan du koppla ihop detta så att du får vänster + höger kanal samt jord från telefonen till 3,5mm honan och svarsknappen till 2,5mm honan, där kopplar du in adaptern för att få svarsknapp.
(eller så klipper du svarsknappen och kopplar direkt till 2,5mm hanen)

Här är en länk till en sida som beskriver hur man koppplar in svarsknapp till nokia.

Kanske inte helt relevant, men det visar att telefoner inte alltid är kopplade riktigt som audio-utrustning.

http://www.panuworld.net/nuukiaworld/hardware/headset/

2,5mm hanen är kopplad så här, räknat från spetsen:
vänster kanal, höger kanal ,mic + svarsknapp (parallellkopplade), jord

Ett test du kan göra: Koppla ihop lurarna och adaptern, koppla någon musikkälla eller ett svagt 1,5V batteri mellan jord och vänster kanal dvs. mellan de yttersta kontakterna på 2,5mm hanen

Om du nu hör något i båda öronen så är adaptern redan kopplad så som du vill koppla.

Gör nu samma test men håll in knappen...

Till en TV byggde jag denna adapter för att få ljud i båda högtalarna.

Observera bryggan mellan lödtabbarna inuti honkontakten (= hopkoppling av de "nedre strecken" på lurarna).

Bild
Skriv svar