Mäta kofångare
Mäta kofångare
Visst borde man kunna mäta upp en kofångare i metall med samma mekanika som en CNC-fräs. En nål som känner om den kommer i elektisk konakt med kofångaren. och sen mäta massor av punkter på orginalet. Problemet kommer från ett bilforum jag vistas endel på. En person funderade på att nytillverka kofångare till en gammal bil som det är hopplös att få tag i orginal kofångare till. Problemet var att baramäta upp orginalet skulle kosta 45000kr. Jag tycker inte att det borde vara så svårt att det motiverar det priset.
Såna mätningar har man väl för att kontrollmäta detaljer efter tillverkning, inte för att scanna av en hel modell
Det finns 3d scanners: http://www.3dscanners.com/
/Johan
Det finns 3d scanners: http://www.3dscanners.com/
/Johan
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Re: Mäta kofångare
Skulle tro att du betalar för mätnoggrannheten och antalet mätpunkter.danei skrev:Problemet var att baramäta upp orginalet skulle kosta 45000kr. Jag tycker inte att det borde vara så svårt att det motiverar det priset.
Stor CNC-styrd koordinatmätmaskin fast den kostar ju 100.000:- men den ser ju ruskigt fräck ut att ha stående i "ett hörn"

45' för att mäta en sådan detalj. Då blir han blåst så det skriker om det. En mätmaskin kostar ca 500-700kr/tim. Det tar inte 1.5 - 2 veckor att mäta en kofångare. Möjligtvis att tillverka en ny sådan.
Det kan vara lurigt att mäta en sådan detalj i en CNC maskin med en probe. Proben vill inte gå på sneda plan som påverkar ex X o Z samtidigt för då mäter den fel.
Den där begagnade mätmaskinen dom sålde kan väl knappast ha kostat 1.3miljoner. Det får du ju en riktig maskin med diabas bädd som mäter med tusendelars noggranhet över hela volymen och med tiotusendelars upplösning för och inget aluminium skrammel som kröker sig bara man hotar att fisa i samma lokal.
Men jag tror inte att det är svårt att mäta upp en sådan detalj i en CNC maskin. Man bedömer var varje radie börjar o slutar o gör en mätning med triangulering på 3punkter. Sedan programerar man maskinen att följa den kurvan och kollar med en mätklocka. Man få justera o trixa lite för att få bort ev fel i mätningen. Sedan tar man nästa radie. Det skulle jag nog kunna göra på någon till ett par dagar beroende på noggranhet. Ett formfel mot originalet på någon tiondels mm hit eller dit lär ju knappast märkas i sammanhanget.
Men visst rör det sig om en mycket noggran mätning för att spara kordintaterna för en kopierfräsning av en pressdyna så kan det kosta flis, men ändå en fis i rymden emot vad dynan kommer o kosta att fräsa fram.
Mikael
Det kan vara lurigt att mäta en sådan detalj i en CNC maskin med en probe. Proben vill inte gå på sneda plan som påverkar ex X o Z samtidigt för då mäter den fel.
Den där begagnade mätmaskinen dom sålde kan väl knappast ha kostat 1.3miljoner. Det får du ju en riktig maskin med diabas bädd som mäter med tusendelars noggranhet över hela volymen och med tiotusendelars upplösning för och inget aluminium skrammel som kröker sig bara man hotar att fisa i samma lokal.

Men jag tror inte att det är svårt att mäta upp en sådan detalj i en CNC maskin. Man bedömer var varje radie börjar o slutar o gör en mätning med triangulering på 3punkter. Sedan programerar man maskinen att följa den kurvan och kollar med en mätklocka. Man få justera o trixa lite för att få bort ev fel i mätningen. Sedan tar man nästa radie. Det skulle jag nog kunna göra på någon till ett par dagar beroende på noggranhet. Ett formfel mot originalet på någon tiondels mm hit eller dit lär ju knappast märkas i sammanhanget.
Men visst rör det sig om en mycket noggran mätning för att spara kordintaterna för en kopierfräsning av en pressdyna så kan det kosta flis, men ändå en fis i rymden emot vad dynan kommer o kosta att fräsa fram.
Mikael