En liten TDR föds..

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
slurry

En liten TDR föds..

Inlägg av slurry »

Fick ett ryck härom veckorna och kände att jag saknade ett TDR-instrument, en enkel konstruktion föddes, kort ritades i Eagle och beställdes från www.PCBcart.com jag är mycket nöjd med kvaliteten :)

Bild
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

En TDR (Time Domain Reflectometer) är ett instrument som tillsammans med ett oscilloskop visar statusen på exempelvis en koakialkabel, instrumentet skickar ut en kort och skarp puls, reflektionerna som blir i kontaktskarvar, impedansskillnader och kabeländen studsar tillbaka och visas på oscilloskopet.

Wikipedia förklarar det hela mycket bra:
http://en.wikipedia.org/wiki/Time-domain_reflectometer

Bild
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

Ett chassi behövs ju alltid:

Bild

Och allt ihopmonterat:

Bild
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Snyggt! Genererar den bara snabba flanker/pulser eller gör den något mer?

(Vissa kommer kanske klaga på att bilderna är bredare än 700 pixlar)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

:tumupp:
har du testkört?
och har du några bilder från skopet med den i drift

hur har du drivsteget?
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Najs!

Har du gjort "ettiketterna" med toner transfer eller vad?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Fin fint. :tumupp:

Men varför dela upp inlägget i 3?.
Slå samman dom & så tar vi bort dom andra2 inläggen som blir över!.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Gahh sidscroll....

Snyggt bygge iallafall, men 700pix MAX bredd på bilderna så blir tråden lika bra som bygget!

Hur fixade du Texten på lådan?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Du gjorde inte fler kort? Såg ut som det var riktiga kort med lödmask. Har du mönster över och vill släppa ditt schema så köper jag gärna ett mönster av dig då min gamla fina kortpulsgenerator brann upp i höstas.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Funderade oxå på att bygga en ett tag, men jag köpte en beg istället :) så har man allt i en enhet, batteripack i den oxå

Nu har jag två, en analog och en ny digital med lcdskärm, den är ganska smidig faktiskt, man kan ställa in parametervärden för kabeltyper och liknande samt att den inte väger 8kg:P
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Smidigt iofs att ha olika impedans, pulslängd och puslintervall, men... just nu har jag ingen bra alls. Sist använde jag 74F Nand för att skapa pulser. Skapligt branta pulser, men enbart 1,5ns pulser och lite dålig drivförmåga.
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

Får inte till triggningen med mitt scope bara..jaja, det ger sig, pulserna ser rätt fina ut, drivförmågan vågar jag inte uttala mig om än, jag har bara testat på några meter RG-58 hittills, Det ser bra ut :)
Jag beställde tio kort så det blir ett o annat över..

->RasmusB "Etiketterna" är helt enkelt vanliga "gnuggisar" man använde redan på sjuttiotalet :) Har lagt ett lager klarlack över bara.

En oscilloskopbild med några meter koax påhängt:
Bild

---
skalat ner bilderna till 700 i bredd :wink:
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Oj då, så det är altså sådåär enkelt att bygga en TDR-mätare? Jag som trodde det var mer eller mindre raketforskarteknik med massa avancerade algoritmer som kräver DSP/FPGA.

Är det sådär enkelt skulle man ju faktist till och med kunna hänga på en liten DSP eller liknande för att kunna presentera datan mer exakt. 8)

Hur funkar det med att mäta längden på kabeln då? På oscilloskopet blir det ju svårt att se vart "kabeln tar slut". Hur gör man i en riktig TDR-mätare? Det kanske helt enkelt räcker med att ha ett tröskelvärde och när signalen kommer under den tröskeln så utgår man från att kabeln är "slut". Då kan man ju bara mäta pulstiden.

Skulle nästan skruva ihop en egen TDR-mätare nu. Blir ju klart sugen när man fick veta att det var så simpelt. Frågan är dock vad jag skulle ha för nytt av en förutom att det är bra-att-ha. 8)

EDIT: Om man har en DSP borde man dessutom kunna kompensera för att fall-tiderna inte är helt 100% perfekta och på så vis få ett ännu bättre resultat?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

TDR handlar egentligen om tid (ung som ekolog) så det är inte så svårt att mäta. Frågan är väl hur man tillförlitligt detekterar reflektionspulsen.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Har svårt att se vad en DSP skulle ge för nytta i en TDR. En bra pulsgenerator och ett bra oscilloscop är vad du behöver. Nogrannheten blir inte bättre av en DSP precis... Det är nästan enbart noggranheten i bestämmandet av reflektionen som påverkar mätnoggranheten SAMT kännedom om våghastigheten i kabeln (denna kan variera ifrån ungefär 0,6C till C för luftisolerade koax). Vet du inte vad det är för dielektrium i kabeln så kan du inte heller avgöra längden (eller inte med bättre 40% mätosäkerhet....).

Brantheten på reflekterad flank talar om HF-dämpningen i kabeln och med lite erfarenhet så kan bestämma HF-dämpningen rätt väl även i tidsdomänen - enklare är det att köra en spectrumanalysator och titta på reflektionsdämningen där, men erfarenhetsmässigt så blir de mätningarna bättre om du ansluter specen till andra ändan på kabeln och där kontrollerar frekvensinnehållet jämnfört med vad som sändes. (detta är inte TDR, men ett sätt att få fram en till kabelparameter.)

Här har du orsaken till man man önskar sjukt branta flanker och hög drivförmåga hos pulsgeneratorn (och korta pulser givetvis) så att man få med så höga frekvenser som möjligt då detta gör det både lättare att detektera reflektionsflanken vid TDR och linjärare och tillförlitligare vid dämpningsmätningarna.
Skriv svar