Om projektet
Bygget är ett tangentbord som kan skicka knapptryckningar till flera datorer samtidigt. Ungefär som en kvm-switch (utan mus och video förstås) bortsett från att kvm-switchar bara skickar data till en dator åt gången.
Den enda färdiga produkt jag känner till är denna: http://www.vetra.com/Multipl2.htm vilken kostar $200. Den är dock PS/2, jag vill ha usb. Dessutom hoppas jag komma billigare undan och kanske lära mig ett och annat också!
Om min kompetensnivå: Jag har läst några elkurser, grundläggande teori och några labbkurser, men jag har aldrig pysslat med kretskort utan bara tryckt fast saker på en sån där labbplatta, vad de nu heter. Jag behöver alltså en del hjälp om jag skall komma igång med något projekt.
Vad gäller utrustning, har jag tänkt gå med i en elektronikförening på skolan. Då får jag tillgång till allt jag behöver för att löda och etsa osv.
Jag har tänkt köpa tre likadana usb-tangentbord och plocka ur kontrollchippen. Enligt vad jag läst har dessa tangentbordschip drygt 20 ingångar som motsvarar rader och kolumner i knappmatrisen, så att exempelvis tangent A fungerar som en strömbrytare mellan rad 1 och kolumn 1. I det tangentbord som skall behållas drar jag kablar från den plats chippet satt till den switch som skall byggas. Iom att det är så många, kanske man kan använda en gammal floppy- eller IDE flatkabel?
På kretskortet skulle alltså behövas drygt 20 ledningar till tre kontrollchip. Det blir ju lite jobbigt med korsningar. Vad jag har förstått har man dubbelsidiga kort och borrar där det skall vara kontakt? Det verkar lättare att löda fast koppartråd och brygga med, men det kanske inte är snyggt?

Jag är inte säker på hur man kopplar in flera kontrollchip till tangentbordet. Egentligen borde jag plocka isär ett tangentbord och undersöka hur de fungerar lite närmare, men jag har inget reservtangentbord hemma. Är det bara att sätta tangentbordschippen parallellt?
Här är en enkel bild på vad jag menar. Strömbrytaren är en tangent, boxarna är tangentbordschippen och bara en ingång på vardera sidan är ritad.

Jag har två funderingar angående det.
1. Kan de påverka varandra, ifall de leder ström mellan pinnarna till exempel?
2. Chippen får sina 5V från usb-portarna på olika datorer som kanske har olika jordpotential, hur skall man göra med eventuella potentialskillnader?
Eftersom det är så många ingångar, över 60 totalt, vill jag naturligtvis ha så lite saker som möjligt vid varje ingång.
Strömbrytare
Slutligen vill jag kunna stänga av enskilda chip, så att man kan välja vilken/vilka datorer man skickar data till. Jag antar att det lättaste är att samtidigt bryta strömmen för antingen alla kolumnledningar eller radledningarna. Hur gör man detta lättast och billigast?