bygga Förbindelsetest enhet

Berätta om dina pågående projekt.
wiggo
Kontakt:

bygga Förbindelsetest enhet

Inlägg av wiggo »

Hej!

Jag skall bygga ett förbindelsetest verktyg som skall kopplas in till datorn.

Verktyget kommer användas till att felsöka kretskort. Så det behöver ju köra låg spänning och ström för att inte skada komponenter på kretskortet man mäter på.

Jag har byggt ett verktyg efter följande ritning http://theoldgeeza.mysite.wanadoo-membe ... ntinui.htm men den fungerar inte så bra. Den är lite för känslig så om man sätter en av probarna mot en punkt på kretskortet så ger den ut en etta i någon millisekund ibland även om den inte har förbindelse. Och det hinner datorn registrera.

Vad är max-spänningen det bör vara mellan probarna när man felsöker kretskort utan risk att ha sönder komponenterna? Det är mest IC kretsar typ LS och lite MC68000 och EEPROMS.

Mätta upp en 1000krs voltmeter från elfa och den hade 0.7 volt mellan probarna. Verkar inte det lite mycket?

Man kanske skulle öka spänningen lite mellan probarna i det här schemat jag byggt för att göra den mer okänslig. Men jag behöver isf någon riktlinje hur mycket jag skall öka den.

Hoppas någon har något svar :)

//Viktor
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då vanliga silicium-halvledare har ca: 0,7V som "öppna"-spänning är 0,7V inte speciellt farligt, speciellt då du inte har mätt kortslutningsströmmen.

Är det shottky-grejer inblandade kan man behöva 0,4V eller lägre men det beror ju också på mätströmmen, det är inte spänningen som dödar, det är effekten.

Den sensor du länkar till kan ju ändras så att den måste ge stabilt signal en viss tid innan signalen räknas som pålitligt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: bygga Förbindelsetest enhet

Inlägg av danei »

wiggo skrev:Mätta upp en 1000krs voltmeter från elfa och den hade 0.7 volt mellan probarna. Verkar inte det lite mycket?
En voltmeter har exakt mätobjektets spänning över probarna. Inget annat. En bra voltmeter borde dessutom ha en minimal ström.
wiggo
Kontakt:

Inlägg av wiggo »

Icecap:
Jag mätte upp strömmen till 0.19mA. Kan jag lugnt använda den här multimetern till att felsöka hela kretskortet då?

Skulle ju isf kunna koppla på mig på buzzern till multimetern och på så sätt får datorn reda på om den har kontakt eller inte.

danei:
Jag var lite otydlig. Det är en multimeter och jag hade den inställd på "förbindelsetest". Så tog jag en voltmeter och mätte spänningen mellan probarna på multimetern.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

190µA är inget som har sönder något så jag skulle inte ha problem med den bit.

Min gamla Fluke 77 använder ca: 0,8V och 480µA och den har jag mätt MYCKET digitalelektronik med, min Fluke 79III har ca: 0,7V /370µA i Ω-läge och 3V/770µA i *PIIIIP*(kontinuitets)-läge
wiggo
Kontakt:

Inlägg av wiggo »

Det låter bra :)

Då har jag beställt 3 st multimetrar från conrad nu att ha å mäta med, VC 820, dom verkar vara samma som UT60E (som jag pratade om ovan) från elfa, fast bra mkt billigare!

Då gäller det bara att koppla på sig på BEEPER utgången i multimetrarna, lämpligtvis via en optokopplare, och sen vidare till kontrollerkortet i datorn.

Urklipp ur multimeterns ritning vid BEEPER utgången nedan. Den tolkar jag som att chippets BEEPER utgång skickar en signal när den skall tjuta. Och att det sedan är en kristall som skapar frekvensen till piezoelementet? (Och inte att det är chippet som skapar frekvensen) Så att jag borde isåfall kunna koppla en optokopplare direkt på BEEPER utgången på chippet? :roll:

Bild

Hela schemat på

http://www2.produktinfo.conrad.com/date ... VC_820.pdf
wiggo
Kontakt:

Inlägg av wiggo »

Har jag rätt om jag kommit fram till att komponenterna som sitter på BEEPER utgången helt enkelt är till för att skapa en växelström till piezoelementet? BEEPER utgånen skickar 2.7khz likströmspulser.

Piezoelementet är det som sitter ovanför motståndet på 47k.
peter555

Inlägg av peter555 »

Hmm, undrar vad en 2.7 kHz likströmspuls är för något ?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Likströmspulser vet jag inte heller vad det är - men du tänker nog rätt. Antaget att matningsspänningen är 5V: Ur mikrokontrollern kommer pulser som växlar mellan +5V och 0V. Transistorn inverterar signalen så spänningen över pizeon växlar mellan +5V och -5V. Spänningssvinget blir det dubbla och pizeon låter starkare än om man bara kopplat den till jord eller VDD.
wiggo
Kontakt:

Inlägg av wiggo »

Med liksträmspuls så syftade jag en puls som växlar mellan 0v och 5v (eller någon annan spänning). Och inte mellan tex -5v till 5v. Är inte så duktig med de olika elektroniktermerna.

Tack för klargörandet kimmen.
Skriv svar