Metalldetektor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Metalldetektor

Inlägg av Lallas »

Någon som erfarenhet av att bygga metalldetektorer modell större? Typ gå-på-stranden-och-leta-klockor storlek?

Kollade runt lite på nätet men det mesta jag hittade kunde knappt hitta en rälsbit under en tidning :D

Är det ens lönt att fundera på det?
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Gör en luftlindad stor spole och gör en krets som mäter induktansen över den. När du är i närheten av ett metallföremål höjs induktansen kraftigt.
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

Jo, det verkar ju vara den metoden man använder för att göra en detektor. Men kan man få någon form av precision i det? Typ hittar jag en tiokrona som ligger 10-20 cm under jord/sand?
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Nu har jag inte kikat på länkarna men den typ av metalldetektor jag har praktisk erfarenhet av nyttjar en sändare och en mottagare. Sändaren har en spole lindad på en ferritstav som antenn. Denna skickar ut sin signal i riktning längs med kärnan. Mottagaren som sitter en liten bit därifrån har en spole som lyssnar efter eko. Mottagaren är i stort sett en VLF radiomottagare med justerbar känslighet. Kan man praktiskt skärma av sändaren så att inga signaler direkt kan leta sig in i mottagaren så finns det nog stora möjligheter till ganska stor känslighet.

Mikael
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Här http://www.thunting.com/cgi-bin/geotech ... ojects.dat finns det ett antal att välja på. Bland annat de mest omtalade och använda modellerna bland proffsen.
Skriv svar