Styra förbränningsfläkt i pelletskamin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 370
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Norrtälje

Inlägg av anrhm »

Var osäker på hur du hade konstaterat att det var problem med potentiometern. Har du mätt utspänningen från den och konstaterat på det viset att den beter sig skumt så är den väl trasig helt enkelt.

Har du å andra sidan "blackbox-testat" och sett när du får önskad funktion på krestsen genom att vrida på potten tror jag att din 5V-referens är körd. Dvs att du jämför en signal nära 12V med en referensspänning mellan 0-12V. Då bör omslagspunkten ligga väldigt nära pottens ena ändläge.

Med R1 och R2 borta ur kretsen så dämpar du insignalen med mellan 0 och 100%. Med en körd 5V-stabb kan du ha insignalen, minus något litet spänningsfall, som referens, dvs i stort sett insignalen...

Det var så jag tänkte.

Är den 5V?
GVR4
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 januari 2005, 07:48:39

Inlägg av GVR4 »

Oj. Nu blev det hightech. Hehe. Detta är det första elektronikbygge jag gjort i princip så jag är inte jättehaj på elektronik. Vad blackbox-testa är vet jag inte. Men kretsen fungerar alltså och sköter min kamin alldeles jättebra och har gjort det i flera månader. Det jag inte förstår bara är, att om jag kopplar ingångarna så som på kretsen som kimmi länka till, så får jag ut 0v när poten är vriden helt åt ena hållet, när den är i mitten får jag 6v och helt åt andra hållet så får jag 12v. Vilket verkar helt logiskt för mig. Men om jag skiftar plats på ingångarna så har jag bara 2-3 volt kanske när poten är i mitten. Spänningen börjar inte öka förrän poten är nästan i på "max". Det jag vill veta är varför det blir så. Det är inte nått fel på referensen. Den ligger stadigt på 5,04 volt hela tiden. Är det inte meningen att man ska kunna skift ingångarna? Funderar på annars om inte komparatorn är sönder....

Jag har mätt när poten är kopplad till ingången på komparatorn alltså...
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 370
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Norrtälje

Inlägg av anrhm »

Ja har du mätt med poten inkopplad så håller jag med dig, då kan det väl inte vara så mycket mer än en trasig komparator. Märkligt att den fungerar så pass att kretsen som helhet fungerar i alla fall... :)

När du ändå är där och meckar så skulle jag rekommendera dig att sätta tillbaka C2 i alla fall. Den gör nytta.

Du skrev tidigare att ett relä eller fläkt sitter på 5V-regulatorn men du menar väl att dom sitter på 12V sidan av regulatorn? Jag kan ha misstolkat din text..

Vore intressant att veta om en ny komparator löser problemet.
GVR4
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 januari 2005, 07:48:39

Inlägg av GVR4 »

Får se om det blir bättre av att byta komparatorn då. Ska sätta tillbaka C2 med. Nä, fläkten och relät sitter på 5 volt sidan. Relät ska ha runt 5 volt, och fläkten matar jag med 5 volt under upptändningsfasen. :-)
GVR4
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 januari 2005, 07:48:39

Inlägg av GVR4 »

Det var komparatorn som var sönder :-)
Användarvisningsbild
anrhm
Inlägg: 370
Blev medlem: 3 november 2005, 15:13:33
Ort: Norrtälje

Inlägg av anrhm »

Se där ! Det löste sig. :tumupp:

Men om det nu sitter ett relä på 5V så hoppas jag att du har satt en frihjulsdiod över den spolen. Den kan annars vid frånslag generera spänningspulser som knäcker komparatorn. Nu kommer ju C2 att hjälpa en del men dioden bör du definitivt sätta dit. Sätt den så nära reläspolen som möjligt.

Jag inser att jag har missuppfattat helt hur du använder kretsen. Var övertygad om att du styrde reläet med Q1... Strunt samma bara det funkar så är alla nöjda. :)
GVR4
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 januari 2005, 07:48:39

Inlägg av GVR4 »

Ja. Då är man en erfarenhet rikare :-) Nej du har nog inte missuppfattat det. Jag använder Q1 för att styra reläet. Har dock ingen diod över det. Däremot har jag en i serie. Men det kanske inte ger tillräckligt skydd? Reläspolen ska ha mellan 4 och 10 volt så jag ansåg inte att spänningsfallet över dioden spelade nån roll. Därför gjorde jag så.
gotis
Inlägg: 495
Blev medlem: 5 september 2007, 16:08:42
Ort: Blekinge

Inlägg av gotis »

Lite från ämnet men skulle inte något elektroniksnille kunna konstruera en manick som ställer fläkthastigheten automatiskt med tex en lambdasond?
GVR4
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 januari 2005, 07:48:39

Inlägg av GVR4 »

Jag hade fakiskt tänkt som nästa projekt till kaminen bygga nått enkelt med en smalbandslambda och sen låta fläkten pendla upp och ner i hastighet ungefär likadant som insprutningen på bilar fungerar :-)
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Inlägg av G-man »

eller iallfall så att man kan se hur bra det förbränns med tex en enkel LM3915 och lite dioder, men jag har aldrig kommit fram till om det funkar bra i pannan!

Skulle det funka med samma skala med en panna som med bilen? alltså lambdavärde 1 är optimal förbränning även i pannan...
GVR4
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 januari 2005, 07:48:39

Inlägg av GVR4 »

Det går inte mäta optimal förbränning med smalbandslambda. Däremot ser jag inte varför man inte skulle kunna reglera till optimal förbränning med en sån. Har läst på pelletsforumet att man måste ha bredbandslambda till pannor. Dock minns jag inte om det gällde för att mäta eller reglera..
Millox
Inlägg: 559
Blev medlem: 10 december 2005, 22:10:43
Ort: Östhammar

Inlägg av Millox »

GVR4
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 januari 2005, 07:48:39

Inlägg av GVR4 »

Jo med bredbandslambda går ju. Men det vore ju billigare om man kunde använda en smalbands :-)
Millox
Inlägg: 559
Blev medlem: 10 december 2005, 22:10:43
Ort: Östhammar

Inlägg av Millox »

Bredbandslambda kostar 799, smalbands 399 på biltema, även om den procentuella skillnaden är rätt stor är det ändå en hyffsat liten skillnad i pengar sett.

Har även hört att reservdelslambda till en golf turbomodell från 2002 eller senare ska funka.

Problemet med bredbands vs smalbands tycker jag snarare är mätningen; smalbands ger bara spänning ut medan man måste styra temperaturen i bredbandslambdan så att värmelementets resistans är typ 80 Ω, men görbart är det ju ändå.
Skriv svar