RGB Fönsterlampa

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fritzell

RGB Fönsterlampa

Inlägg av Fritzell »

Inspirerad av diverse LED-projekt som cirkulerat här den senaste tiden var det dags att börja med RGB! :)

Hittade en trevlig sida på Google där det fanns schema och kod på en styrning som fade'ar genom färgerna på en RGB-Led. Laddade ner koden i en PIC16F627 och labbade lite med det ikväll.

Har beställt 50st 5mm 8000mcd RGB LEDar på Ebay som borde komma nästa vecka men i testet använde jag tre separata lysdioder.

Bild
Bild

Bild

..Och det fungerade faktiskt riktigt bra!

Den röda LEDen är inte lika stark som de andra så det blir inte riktigt som en en äkta RGB-LED
Liten film, 13.5Mb

Här lade jag över en tom glassburk för att få lite mer utjämning på färgerna
Film2.avi 14Mb

Tanken är att på något sätt sätta lysdioderna i en Ikea lampa som Dadde på forumet skall tillhandahålla imorgon :D. Ska bli kul att lösa den biten. I framtiden är det mycket möjligt att det även blir en dusch-lampa av samma sort... :)

Dags för ett litet hem till komponenterna:
Bild
Med switchen kan man ställa om han skall Fad'ea eller hoppa direkt, Långsamt eller snabbt skiftande, Random färger, och man kan också Pausa på den aktuella färgen.

Denna gång behövdes ingen PSU då jag hade en 5V 2A adapter liggandes som varit till nån gammal hubb. Däremot köpte jag på mig en 6VAC 1A trafo på Svebry när jag var inne sist ifall det blir fler sånna här byggen :). Eftersom det inte går att seriekopplade RGB-LEDarna blir det ganska mycket ström och då är det bra att ha så lite inspänning som möjligt från PSUn till 5V-stabben för att hålla nere effektförlusten.

edit: Glömde skriva att jag använder lite andra (FETare) transistorer än i orginalschemat.

Det var allt för nu :). Imorgon blir det antagligen etsning.

//Fritzell

Tack till Housepainter för serverutrymme
Senast redigerad av Fritzell 17 januari 2008, 21:48:08, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
gustavn
Kontakt:

Inlägg av gustavn »

Riktigt coolt! Tumme upp för filmer! :)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

En sån här ska byggas! :tumupp:
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Coolt :) Ska nog ta och köpa sig lite rgb-led... :) Vem på ebay köpte du av?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

chrille112>> Tror det var jeledhk

:)
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Tack för tipset :)

Blev lite sugen på att göra RGB-bord eller liknande, och då borde man nog ha ytmonterade kom jag på...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Snyggt :tumupp:

Inspirerande projekt. :)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Öhh, jag tror att du har missat nyår! :D Står -07 på kortet :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det är lite förvånande att inte fler (någon?) RGB LED tillverkas med
diffus/matt kapsel. Det är skitjobbigt att försöka bygga inkappsling
som döljer att färgerna inte lyser "åt samma håll" så att säga...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Sån byggde jag också för 3,5 år sedan :)

Är det kameran som spökar, eller ser man kvantiseringarna i färgnivåerna på riktigt också?
Hur funkar mjukvaran? "Slumpar" den samma slinga varje gång du startar den?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

electric_man: :D Ehum host host.. hoppades på att ingen skulle märka det:). Man är inte riktigt van att skriva 08 ännu... Upptäckte det lite för sent.

sodjan: Mjo man får labba lite så man får bra utjämning på ljuset.

$tiff: Jasså där ser man! :). Den kör samma "program" varje gång man startar den. Tror kameran spökar lite men man tittar man noga ser man kvantiseringen. Speciellt om man kollar med oscilloskop på långsamt läge. Den kör inte i sådär superhög upplösning. Får se hur mycket det märks med de riktiga RGB-Ledarna..

Såhär ser iallafall lampan ut:
Bild

Jag hade en liten fundering på om man skulle göra 4st smala avlånga kort med 4 eller 5 lysdioder på, ståendes upp riktade mot var sitt håll. :humm:

Såhär blev kortet
Bild

:)
Användarvisningsbild
RD
Kontakt:

Inlägg av RD »

Jag byggde en RGB-"moodlight" av samma lika ikealampa som födelsedagspresent till lillsyrran förra året, men kom mig aldrig för att skapa en projekttråd så jag snor lite plats i din så kan du kanske sno nån idé :)
Min lampa är baserad på en Tiny13 som snurrar på intern osc i ca4MHz och 3st RGB-lysdioder styrs med 3 kanaler mjukvarupwm med varsin slumptalsgenerator.

Bild
Kortet är väl tilltaget för så få komponenter men det är för att det är perfekt anpassat till att limmas fast under ikea-lampan.
I den lilla svarta dosan ligger spänningsregulatorn och som synes två knappar.
En knapp för att välja lite förinställda fasta färger alt. slumpvalsgenerator och en knapp för av/på.

Bild
Tyvärr syns det inte så bra på bilden hur bra ljuset sprids i det frostade glaset.
Att RGB-lysdioderna var klara och inte frostade gjorde ingenting för det blir en ball effekt när färgerna flyter omkring i glaset utan att blandas helt. Funderade först på att matta ner LEDarna men struntade i det.
Finns en film på lampan in action men den är på 75Mb så den struntar vi i.

/Magnus
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Nice! Smart idé med att limma fast kortet under lampan. Det finns ju faktiskt lite plats där. Detta gav lite nya idéer. :)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Måste säga att jag också har byggt nåt liknande men med en PIC12F blev rätt så bra men jag ska göra en liknande som ni gjort också :)
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

Detta hade vart lämpligt som kit tror jag, jag hade iaf vart intresserad av ett etsat kort, programmerad pic och komponenter!

MVH
Skriv svar