Styra ström av 300A likriktar svets (PWM)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
MIX

Styra ström av 300A likriktar svets (PWM)

Inlägg av MIX »

Hej!
Först och fremst hur är det lättast att ladda upp bilder här, vilken server brukar ni använda? har en bild som måste upp innan jag kan ställa själva frågan.[/img]
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Om det är en bild så kan jag hosta den åt dig. Kan dock inte garantera att servern är uppe 24/7, men oftast (så gott som alltid).
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

pici.se kanske
MIX

Inlägg av MIX »

Bild

Större bild på http://housepainter.mine.nu/bilder/drawing.jpg

Alltså tanken var att byta ut dom befintliga tyristorerna mot likadana dioder som sitter på den negativa sidan av transformatorn och få ut 300A likström. Efter det skulle en stor eller flera IGBT transistorer kopplas antingen på den negativa sidan eller den positiva sidan (nog lättare på den negativa?) och köras med PWM för att styra strömmen. Sitter en stor spole (L 001 på bilden) tror ni att den skulle filtrera bort PWM signalen som strömmen pulssas med? eller blir det problem med spännings peakar osv. Finns också en shunt för att kontrolera aktuell ström. Tack till "Housepainter" som hostar bilderna :)
Dunka

Inlägg av Dunka »

MIX: Får ja fråga som helt newbe, Vad är det för? Är de DC eller AC?
MIX

Inlägg av MIX »

Alltså denna maskin är redan DC men vill byta ut styr elektroniken mot något modernare (Tror inte den är så exakt vid mindre strömmar). designen är från slutet av 70talet. kommer också att bygga på en H-brygga efter så jag får AC-fyrkantsvåg med ställbar frekvens samt ställbar tid på realtionen mellan possitiv och negativ cyclen.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Skillnaden med dioder blir att utspänningen då blir max och det går inte längre att reglera spänning eller ström, men det betyder kanske inte något i det här fallet?
Hur hög spänningen blir beror på lindningen och på den tänkta belastningen.
Nihilim

Inlägg av Nihilim »

Det är lättare att använda FETar om du ska parallella dem i en h-brygga senare. Om jag inte misminner mig ökar FETens resistens med ökad temperatur så de reglerar sig själva, IGBT trissor gör tvärt om. Minsta snedfödelning kan alltså leda till att en IGBT får ta större och större del av lasten tills den brinner.
Användarvisningsbild
dennis

Inlägg av dennis »

MIX

Inlägg av MIX »

Den sidan är verkligen vad det handlar om, Läste någonstans på nätet bara att han som byggt den inte fått det att funka. Man skulle nästa fråga honom själv vill bara inte skicka något onödigt mail och fråga det han har nog fått några :).

Det jag tycker är konstigt är att han inte har någon stabiliserings spole äfter likriktningen hur får han ut såpass jämn DC så att det går att mata IGBT trissorna med det? Tror ni det går att styra större IGBT trissor med IR2110 typ som klarar 300A st alltså stora modulder istället för separata trissor?

Det sitter en STOR spole i min alltså L001 för stabilisering av strömmen, Sitter också en stor diod över minus och plus polen den är väl för att skydda tyristorerna från "kickback" strömmen som kommer när man slutar svetsa och strömmen inte har någon stans att gå och skulle annars få tyristorerna att leda fullt pga den störa spännigs peaken har jag rätt? Skulle samma diod skydda IGBT trissorna dok skulle man kasnke behöva byta ut den befintliga mot en fast recovery diod ?

Ni får ursäkta mina stavnigar osv har bott för läge i Finland redan :wink:
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

"Om jag inte misminner mig ökar FETens resistens med ökad temperatur så de reglerar sig själva"

Det trode jag också (hade läst det på nätet nånstans) men vanliga FETar av idag fungerar inte så. Sätter man flera FETar parallelt så belastas de väldigt olika. I min specifika testkoppling med bara två FETar kunde belastningen i värsta fall vara 20/80. Fördelningen ändrade med tempen. Ibland åt rätt håll, ibland åt fel håll. Varje FET skall nog ha separat reglering.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

mri: Resistansen ökar faktiskt med temperaturen ändå, däremot så minskar tröskelspänningen. När man använder transistorn bottnad som i en switchkrets så delar de strömmen rätt bra, men t.ex. när man ska använda dem i en konstlast som du gjorde, någon förstärkare eller linjär strömförsörjning så får man problem eftersom minskningen i tröskelspänning är en starkare effekt än vad ökningen av resistans är för låga strömmar. På diagrammet över I(d) beroende av V(gs) i databladet så brukar finnas kurvor vid olika temperaturer och där ser man att vid stora strömmar så minskar strömmen med ökad temperatur.

Om den där dioden: Den är inte bara till för att "skydda" från någon kickback utan är den väg som strömmen under normal drift leds genom medan tyristorerna är släckta. När utspänningen är låg flyter strömmen genom dioden under största delen av tiden. Kretsen är i princip en vanlig buck-regulator. Vad är anledningen att du vill bygga om? Vill du ha högfrekvent växelström ut eller?

Jag kollade på den där länken, rätt coolt bygge. Men kraftsteget ser rätt suspekt ut. T.ex. så utsätts ingångskondensatorerna för en rippelström som de knappast är dimensionerade för, och som du säger, så finns ingen spole på utgången. Jag har inte direkt någon större koll på svetsning men ljusbågar brukar ju ha negativ dynamisk resistans och det kan väl knappast vara bra att driva från en ren spänningskälla. Nu använder han väl en svetstransformator på ingången och de har väl rätt hög utgångsimpedans, men kondensatorerna på ingången blir fruktansvärt misshandlade.

Vad har man för krav på kretsen? Vad är det för frekvens det rör sig om på utströmmen? Är det konstant ström eller konstant spänning med strömbegränsning man vill ha?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

kimmen: "När man använder transistorn bottnad som i en switchkrets så delar de strömmen rätt bra"
Aha, OK.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Det ter sig mest normalt att använda IGBT i tilllämpningar med höga strömmar.
(även för höga spänningar)
Till att börja med så ökar ledförlusterna i MOSFET med kvadraten på strömmen.
mot en IGBT där de ökar linjärt med strömmen. Desutom slipper man 'resistans'
för det begränsar strömmen, det gör inte ett spänningsfall som man har i bipolära transistorer, IGBT, etc..

Det kan vara ett problem med att parallell-koppla IGBT av deras negativa temperatur-koefficient. Men det går att få till det. Det finns desutom IGBT med positiv
koefficient. Samt NPT (generation 2?) som är mycket robusta som klarar kortslutnings-strömmar utan att gå i Latchup.

IGBT Generation 2 kom 1999, och generatorn 3 någon gång där efter.
Så det har hänt en hel del på det området den senaste tiden.
Nihilim

Inlägg av Nihilim »

Jag funderade på att bygga en inverter med CM600HA-24H http://theelectrostore.com/datasheets/cm600ha24h.pdf

Är det en lämplig transistor? De finns billigt begangnade på E-bay, det är mest det som lockar. Jag tänker mig också att det kan vara bra med Vces på 1200V ifall man är lite slarvig med kringkomponenterna, feldesignade diokopplingar, klumpigt komponerade snubbers eller liknande.
Skriv svar