Klockpulsförkortare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30155
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Klockpulsförkortare

Inlägg av MadModder »

Jag orkar inte tänka mer...

Jag har en klockpuls som har en duty-cýcle på 50%.
Från den vill jag få ut en klockpuls med samma frekvens, men med en duty-cycle på kanske 10% hög och 90% låg. Hur göra?
ABC
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 augusti 2003, 01:10:20

Inlägg av ABC »

Har du Allt om Elektroniks bok 501? Isf finns ett ritning nr 122 i den.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30155
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Varför har jag inte tittat i den då...
Om det nu är samma bok, så heter nr122 "generator med variabel pulsbredd" Jag vet inte jag... det står "låt oss anta att opampens utgång blir hög då spänningen kopplas till" Det låter som om den lika gärna skulle kunna vara låg...

Däremot hittade jag nr206, klockundertryckning, där de använder TTL-kretsen 74121. kollade in ett datablad om den och där står att "Once fired, the outputs are independent of further transitions of the inputs and are a function only of the timing components. Input pulses may be of any duration relative to the output pulse. Output pulse length mat be varied from 40ns to 28s." Kan funka! :D
ABC
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 augusti 2003, 01:10:20

Inlägg av ABC »

Bra att du också tyckte texten var invecklad Nr 122.
Hur gick det med 74121 ?
Användarvisningsbild
ElektronikTomten
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 maj 2003, 19:30:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av ElektronikTomten »

MadModder skrev:det står "låt oss anta att opampens utgång blir hög då spänningen kopplas till" Det låter som om den lika gärna skulle kunna vara låg...
Eftersom man inte vet i vilket tillstånd kopplingen befinner sig i vid ett givet ögonblick måste man utgå från något för att "komma vidare" i beskrivningen av funktionen. I det här fallet valde de att utgå från/anta att utgången från OP:n är hög. Den skulle lika gärna kunnat vara låg, med ett resonemang därefter.

Istället för att återkoppla utsignalen, kan du koppla in din klocksignal på P1 och R4. Resultatet borde bli en puls med samma frekvens som klockan, men med en duty cycle som du ställer med P1.
ABC
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 augusti 2003, 01:10:20

Inlägg av ABC »

Mera tips från 501:an.
327 och 241. Den sistnämnda skulle väl passa bra efter din önskan, MadModder.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Hmmm undrar vart jag lagt min 501a. *letar*

EDIT: Hittade den :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30155
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Gaah... jag behöver läsa den boken lite mer tror jag... Jag som försökt tänka ut ett bra sätt att styra ett par fläktar med PWM genom att ha en variabel spänning mellan 0 och 5 V ut från en 4-bits DA-omvandlare. Och 327 är ju en perfekt början till lösningen. Suck...

Men 241 vet jag inte om jag vill ha :) Jag ska testa 74121 imorgon, då jag har varit på elfa.
Skriv svar