Hur många här använder PICBasic Compiler?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Fredrick

Hur många här använder PICBasic Compiler?

Inlägg av Fredrick »

Hur många här programmerar i PICBasic?
Ni som inte gör det behöver inte svara...
Senast redigerad av Fredrick 19 januari 2008, 02:01:18, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

5? Kanske 10? 25?
Ingen aning faktiskt...

> Som rubriken lyder.

Som inte syns när man ska svara på inlägg. Se alltid till att inlägget i sig
innehåller allt man behöver veta. Rubriken syns inte alltid.

EDIT:
Jag tänkte bara... Du kanske undrar varför jag svarade alls ? :-)
Tanken var väl att säga att jag inte tror att det är så där kollosalt många.
Och kanske också att den sannolikt bästa supporten får man från
de forum som bara specifikt pysslar med just det verktyget. Har inte MELabs
några egna forum ?

Notera också att jag inte har några synpunkter på verktyget som sådant.
Jag kan bara konstatera att när man har otur och hamnar i det läget
som du har gjort i LCD-tråden, så kan man inte säga att verktyget
är till någon större hjälp i alla fall. Snarare tvärtom, det döljer vad som
faktiskt sker och det försvårar felsökning. Där är alla olika Basic'ar lika
problematiska, C någon mindre och i ASM har man full frihet att ha exakt
kontroll över allting som händer. Det är bara så sm det är. Inbyggda
färdigpaketerade funktioner är bra, så länge de fungerar.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag använder Melabs PicBasicPro.
Här är det officella forumet för Melabs (även om det inte drivs av Melabs själva).

Jag har helt missat din LCD-tråd som Sodjan nämner, ska se om jag kan hitta den och bidra med något.

EDIT: OK, gissar att det var PIC och OLED-tråden som Sodjan menade, verkar som att problemet är löst...?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Nej, jag syftade inte till någon tråd alls. Jag bara frågade om inte MELabs
hade något eget forum för sina egan produkter. *Jag* har (hade) inte en aning...
Se också den andra tråden om dessa OLED problem...
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har en gammal version som jag använder ibland.
När man kör fast eller behöver bättre timing så kan man be en assemblerkunnig kompis skriva en snutt och sen klistra in den i basic-koden! :)
Jag använder picbasic därför att jag inte har tid eller lust att lära mig C eller asm och bara använder pic ibland. Skulle jag göra några större projekt eller liknande så lutar det nog åt asm, håller med Sodjan där.
H.O

Inlägg av H.O »

Då måste jag missförstått dig Sodjan. I ditt ditt svar till Fredrick nämnde du en LCD-tråd. Jag trodde att du syftade på PIC och OLED tråden som just nu är aktiv här på EF. Sorry.

Anyway, länken till Melabs forum framkom i alla fall men vad jag förstår av OLED-tråden så har ärendet redan avhandlats där också - eller har jag totalt blandat ihop allting... :oops:
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Problemet men OLED´en är löst.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Då måste jag missförstått dig Sodjan.

Och jag dig... :-)
Jag trodde att du menade tråden hos *MELabs*... :-)

> eller har jag totalt blandat ihop allting...

Nej, det är två trådar (en på EF och en på MELabs) om exakt samma problem.
Och Fredrik hade i princip fått samma svar som här redan *innan* tråden
på EF hade startats. Det hade ju varit jättebra att sett den tråden direkt...
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Ja det hade nog varit en fördel, men jag gör så gott jag kan och ibland blir inte mina inlägg helt perfecta och information som jag anser som oviktig ser andra med större kunskap inom området som mycket viktig.

Det jag då kan göra är att försöka ta reda på så mycket som möjligt innan jag skapar ett inlägg för att slippa "god dag yxskaft" eller att helt enkelt välja att avstå ifrån att fråga något som jag inte riktigt har full koll på som i fallet med OLED´n.

Dessutom så sitter vi alla bakom ett tangentbord och vi utrycker oss igenom text på olika sätt och när man inte har personen framför sig blir det svårare att förstå hur personen ifråga tänker och menar när han skriver och ett skämt eller en mening som igentligen skrevs i vänligt syfte kan uppfattas som det motsatta och då uppstår ett missförstånd som bara byggs på ju längre tråden går.

PS bara mina tankar, jag säger inte att det är så.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Absolut! Det är inte lätt att skriva bra frågor/inlägg... :-)

Det är därför det har gjorts ett par försök till lathundar som t.ex denna :
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=6057

:-)
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Jag borde ha läst den först ja.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag fick en känsla av att det kanske inte är ”rumsrent” att använda eller fråga om PicBasic här, men det var kanske fel?

Då är det kanske bäst att inte berätta om vilket språk jag har närmat mig PIC’arna då! :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jorå, det är skapligt rumsrent men en återvändsgränd också.

Jag vill påstå att vilket sätt som helst SOM MAN LÄR NÅGOT AV är bra! Men är man helt blank och vill ha hjälp med att hitta en lämplig väg in i µC-världen är BASIC definitivt inte den väg jag vill rekommendera.

Men har du lärt något är det bra.

Problemet är att det tar låååååång tid att "lära sig" µC och ska man då även byta språk på resan är det lika bra att starta med "rätt" språk från början, det ger ett steg mindre och det finns ju många steg ändå.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag fuskade lite med assembler först men det är lite för komplicerat om man inte ska lägga ner år av träning. Jag upptäckte PicBasic Pro (stor skillnad mot PicBasic) som var betydligt smidigare, på två rader kod kunde man gör motsvarande som i 50 – 60 rader assembler, det passade mig bättre (läs lat)!
Man är inte helt låst i basic, det går att lägga in asm i basicen om det behövs. Nu är läget ju sådant att jag har nyligen börjat och kan således bara en liten del av PIC världen vilket förmodligen gör att jag inte ser samma nackdelar som du och många andra vad gäller basic.

Jag vet inte vilket språk du menar är det riktiga?

Många anser att endast assembler duger åt riktiga män! :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om man ska lära sig hur en µC fungerar är ASM den rätta väg att gå!

Men när man redan vet hur saker och ting fungerar, bits i register osv. och produktiviteten är viktig är högre nivå språk en bra väg att gå.

BASIC som sådan är ett begränsat språk, det finns varianter som är skapligt moduluppbyggda men C & Pascal är bättre till detta. Jag har kört Pascal i många år och skillnaden mellan C och Pascal är inte stor förutom att C i mitt tycke är överlägset i att få utskrift rätt.

Så jag tycker att ska man lära sig ett användbart språk för att man "stegar upp sig" i µC-världen är C vägen att gå.

Det finns ju ett antal exempler som visar att C/Pascal/BASIC är direkt olämpliga att börja med som startpunkt, läs bara de trådar med "men jag använder ju >LCDOUT...< men det fungerar inte... vad göra?"

De har INTE ETT SKVATT koll på vad dessa rutiner gör och kräver och därmed använder de språket till att göra µC'n till en krympling. Jag har sett trådar där det användes en bit-bang UART och den inbyggda hårdvara-UART var alldeles fri och ledig... och PIC'en jobbade långsamt...???
Skriv svar