experimentplatta
experimentplatta
Har jag förstått rätt: på en s.k. experimentplatta finns en massa hål som man kan sätta fast komponenter på. Betyder det att man slipper löda?
De här sladdarna är underbara till breadboards och experimentplattor.
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 9515&path=
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 9515&path=
Köpa multiboard istället?
All right. Man slipper inte löda med en "experimentplatta". (Varför kallas det så?)
Om man istället köper en "Multiboard" på Elfa (art. nr. 48-428-37), behöver man då ngt mer än sladdar? Finns det ngn liknande produkt som är enklare att använda?
Om man istället köper en "Multiboard" på Elfa (art. nr. 48-428-37), behöver man då ngt mer än sladdar? Finns det ngn liknande produkt som är enklare att använda?
Där har du kraftigt fel!
Inget kan mäta sig med lukten utav bränd elektronik, den går inte att simulera....
Ne men laborera skall man göra i verkligheten. Fungerar inte alls bra i datorn (själv så avstår jag hellst Multsim så länge som möjligt)
Jag tycker inte att det fungerar något vidare. Pspice skall vell iofs. vara bättre.
Inget kan mäta sig med lukten utav bränd elektronik, den går inte att simulera....

Ne men laborera skall man göra i verkligheten. Fungerar inte alls bra i datorn (själv så avstår jag hellst Multsim så länge som möjligt)
Jag tycker inte att det fungerar något vidare. Pspice skall vell iofs. vara bättre.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Tänk på att i simuleringsprogram är miljön ideal, inga yttre störningar, inga komponenter som får spel.
Har byggt ett flertal kretsar som fungerat utomordentligt bra i simuleringsprogram men som i verkligheten fullständigt fått spader på grund av störningar från t.ex. lysrör, kretsar i närheter, datorer, mobiltelefoner å annan utrustning.
Det går inte att simulera en riktig miljö på ett vettigt sätt.
1. Rita på papper hur kretsen skall se ut
2. Eventuellt test i simuleringsprogram
3. Koppla upp och testa kretsen
4. Bygg kretsen och njut av lödångorna
5. Njut av den färdiga kretsen
Har byggt ett flertal kretsar som fungerat utomordentligt bra i simuleringsprogram men som i verkligheten fullständigt fått spader på grund av störningar från t.ex. lysrör, kretsar i närheter, datorer, mobiltelefoner å annan utrustning.
Det går inte att simulera en riktig miljö på ett vettigt sätt.
1. Rita på papper hur kretsen skall se ut
2. Eventuellt test i simuleringsprogram
3. Koppla upp och testa kretsen
4. Bygg kretsen och njut av lödångorna

5. Njut av den färdiga kretsen
CHip CHip och välkommen till Karlstad... Idag skall vi....
Vad skall man köpa för att programera ett chip?
Vad är det för programspråk?
Vad kostar det?
Vart köper man det?
Finns det olika typer av programerings språk?
Finns det olika bra chip man kan programera?
Finns det något jag har glömt?
Detta gäller för att programera för robotar kanske skall tilläggas.
Vad är det för programspråk?
Vad kostar det?
Vart köper man det?
Finns det olika typer av programerings språk?
Finns det olika bra chip man kan programera?
Finns det något jag har glömt?
Detta gäller för att programera för robotar kanske skall tilläggas.