Renesas "ICSP"

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Icecap

Renesas "ICSP"

Inlägg av Icecap »

Jaha... som jag skrev i en annan tråd pillade jag med att göra ett program som kan skicka data via den inbyggda UART till en Renesas processor och på det sätt flasha den.

Nåväl, nu fungerar det. Jag håller för tillfället på att fixa ett projekt och där har jag en M16C28-processor med lite minne här och där, det behövs inte mycket till det projekt heller så det är OK.

Jag sitter med C-kompilern, skriver och ändrar, testar som en idiot (första blinka-LED med Renesas för mig!) och när jag ska testa en kompilering är det Alt-Tab, Enter och Alt-Tab så är det klart, programmet flasher via en USB<->RS232 dongel och det fungerar skitbra. Ingen byglingar, knapptryckande eller liknande.

Det behövs dock att göras 2 saker på kretskortet:
* CNVss ska dras till VDD.
* -RESET ska dras kortvarigt till GND.

Till dessa 2 saker använder jag ett par optokopplare och styr dom med handskakningssignalerna från serieporten. På kretskortet befinner sig redan en MAX232 och då är allt klart.

Processorn har i övrigt 2 UART som båda sitter till MAX232'an så jag kommer att ha mer att utveckla med kommunikationen senare.

Det är alltså lite som att ha en ICSP vilket det ju de-facto är så jag har kul nu.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det låter mycket kul! :tumupp:

Hm, en sådan produkt kanske du skulle kunna tjäna några kronor på? :)
Skriv svar