Stänga ner PC när CPU temp blir för hög
Stänga ner PC när CPU temp blir för hög
I vissa moderkortsbios finns ju möjlighet att ställa ett gränsvärde för temperaturen på CPU'n och även funktionen att automatiskt stänga ner systemet vid för hög temperatur.
Jag vill få till en separat funktion för detta som kan användas på PC's som inte har denna funktion i Bios.
En tempsensor behövs givetvis, men hur löser man det sen ?
Bäst vore ju om man kunde trigga att Windows avslutas normalt
istället för att klippa strömmen tvärt.
Jag vill få till en separat funktion för detta som kan användas på PC's som inte har denna funktion i Bios.
En tempsensor behövs givetvis, men hur löser man det sen ?
Bäst vore ju om man kunde trigga att Windows avslutas normalt
istället för att klippa strömmen tvärt.
Skriv ett program i lämpligt språk (läs c++) som läser en tempsensor och använd system("shutdown -s") ur stdlib.h.
Finns garanterat massvis med olika sätt. Både bättre och sämre än detta.
EDIT1: Du kan även lägga på växeln -t x där x är antalet sekunder det tar innan datorn stänger av sig
EDIT2: stdlib.h skulle det vara. Inte conio.h
Finns garanterat massvis med olika sätt. Både bättre och sämre än detta.
EDIT1: Du kan även lägga på växeln -t x där x är antalet sekunder det tar innan datorn stänger av sig
EDIT2: stdlib.h skulle det vara. Inte conio.h
Senast redigerad av karlstedt 21 oktober 2004, 17:39:55, redigerad totalt 1 gång.
Så duktig är jag inte ...
Nu är jag ju ingen klippa på C++ tyvärr.
Inte vet jag vad conio.h. är heller.
Så lite mer utförligt svar skulle hjälpa.
Samt kanske även hjälp med programmering mm
Inte vet jag vad conio.h. är heller.
Så lite mer utförligt svar skulle hjälpa.
Samt kanske även hjälp med programmering mm
eller så skriver man programmet i Java som en applet så att man kan övervaka allt från en hemsida, allternativt skriver programmet i c++ om man väldigt gärna vill det och sedan en Java Applet som kan kominucera med det första programmet, men då får man lite mer att skriva...
Jag hade nog skrivit allt i Java får att kunna implementera övervakningshemsida på ett lätt sätt... men det är ju jag det
Jag hade nog skrivit allt i Java får att kunna implementera övervakningshemsida på ett lätt sätt... men det är ju jag det
-
- Kontakt:
Nyare burkar brukar numera göra en snygg shutdown automatiskt när man trycker på power-knappen.
Så om man har en extern tempsensor (alltså inte en diod i själva cpu'ns kisel) så är det ganska lätt medelst en vanlig komparator pulsa ett relä när tempsensorn kommit upp i 75 grader. Reläets utgång kopplas tvärs över power-knappen i datorn.
Så om man har en extern tempsensor (alltså inte en diod i själva cpu'ns kisel) så är det ganska lätt medelst en vanlig komparator pulsa ett relä när tempsensorn kommit upp i 75 grader. Reläets utgång kopplas tvärs över power-knappen i datorn.
Det finns drivrutiner att ladda hem ifall man vill kunna programera hårdvaran direkt ifrån XP. För Win 95/95 så finns port.dll (att ladda hem) som har färdiga kommandon för detta, med den kan man till o med skriva ett excelmakro för att fixa det (eller nyttja Delphi som jag hellre gör).
Annars så får man väl låta en tempsensor tillsammans med en uP snacka med hela byte via serieporten. Det borde väl inte krävas något speciella drivare för detta ens inom XP?
Mikael
Annars så får man väl låta en tempsensor tillsammans med en uP snacka med hela byte via serieporten. Det borde väl inte krävas något speciella drivare för detta ens inom XP?
Mikael
Håller med, måste vara det smidigaste sättet att lösa det på, kräver ingen programmering, verkar jobbigt att ha någon form av mjukvara igång.matseng skrev:Nyare burkar brukar numera göra en snygg shutdown automatiskt när man trycker på power-knappen.
Dessutom kan man ju ställa in om powerswitchen ska vara som matseng säger "soft off" eller "hibernate/viloläge" etc
-
- Kontakt:
Men om du kör ett relä tvärs över power knappen , se till att reläet släpper senast 3-4 sek efter tillslaget. 5 sek innebär att datorn automatiskt klipper strömmen (om man håller den intryckt 5 sek)
Är det VB så kör (vid för hög temp):
(dubbla citationstecken vic -c pga att de inte ska tolkas som vanliga sträng-citationstecken)
shell "c:\windows\system32\shutdown.exe -c ""Too hot CPU!"" -s -f -t 60"
Om tempen sjunker inom 60 sek , så kör detta:
shell "c:\windows\system32\shutdown.exe -a"
Är det VB så kör (vid för hög temp):
(dubbla citationstecken vic -c pga att de inte ska tolkas som vanliga sträng-citationstecken)
shell "c:\windows\system32\shutdown.exe -c ""Too hot CPU!"" -s -f -t 60"
Om tempen sjunker inom 60 sek , så kör detta:
shell "c:\windows\system32\shutdown.exe -a"