Mycket om Ubuntu...

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
RasmusB

Mycket om Ubuntu...

Inlägg av RasmusB »

Då var det dags för mig att yra runt i ubuntu igen... ;)

Så här ser det ut i dagsläget: innan jag kastade ut vista fullständigt så krympte jag vista-partionen med 12 gb, som jag sen använde för att installera ubuntu på. Har inte saknat vista det minsta sen dess, tvärtom är det underbart skönt att slippa bråka med det ;) Så nu känner jag mig mogen att riva ur vista helt och hållet!

Så till den egentliga frågan...

a) Kan jag boota om med gparted-live cd:n, radera vistapartionen och öka storleken på systempartionen, och så funkar det utan problem?

Sen vidare till några halvrelaterade frågor:

b) Har sett att installationsprogrammet erbjuder möjligheten att lägga home-mappen på en egen partion? Är det någon egentlig mening med det, och kan jag isåfall göra det utan att behöva installera om systemet?

c) Har hittat följande backupguide. Jag har använt windows sen 3.1-tiden och tycker att det låter för enkelt för att vara sant... är fast i microsofttänket ett tag till ;) Finns det några nackdelar med det här tillvägagångssättet, eller är det verkligen så smidigt som det låter? Funkar verkligen precis allt som det ska efter en sån superenkel backup?

Det får räcka så länge tror jag... :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Trevligt att det är fler som ser ljuset!

a/ Nja, du kan få problem med enhetsbeteckningarna. Men det går att lösa genom att starta med Ubuntucd'n. Har du inte Vistapartitionen aktiv så kan du ta bort den från Ubuntu, bara att installera GParted där.

b/ Det är en bra idé att lägga /home på en egen partition. Poängen är, precis som i Windows, att man kan radera systempartitionen utan att förlora sina filer (vilka som standard lagras i /home/$user/).

Själv skulle jag använt GParted eller cfdisk för att ta bort Vista-partitionen och skapa en ny tom partition i dess ställe. Denna skulle jag sedan montera som /home.

c/ Ja det är en av hundra varianter, och den bör vid en snabb anblick fungera bra.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Ok, låter som jag tänkt halvrätt iallafall då :)

Men jag förstår inte vad problemet är med enhetsbeteckningarna? Säg att jag tar bort nfts-partionen och skapar en ny etx3 i det ledigt utrymmet... min rootpartion kommer väl inte att byta namn för det?

Lade också märke till att fstab använder sig av UUID... kommer det att ställa till det (UUID ändras) om jag väljer att öka på storleken på rootpartionen när jag ändå är igång?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> eller är det verkligen så smidigt som det låter?
> Funkar verkligen precis allt som det ska efter en sån superenkel backup?

Du får väl tolka det som du vill efter att läst tråden (har du det ? Jag
har last ca 20 sidor in i tråden och ca 10 sidor från slutet).

Men om det nu var så enkelt som guiden i *första* inlägget antyder, varför
är det då *50* sidor till med olika kommentarer, rättningar (och förslag
på andra verktyg) !? För något så centralt/viktigt som en backup ??

Se t.ex inlägg #409, #386 och #292 för ett par inlägg som jag fastnade på... :-)

Personligen tycker jag inte att det ser varken enkelt eller speciellt
säkert ut. Den "backup" som skapas kan inte läggas tillbaka på en
ny/tom disk. Man måste "formattera" själv, lägga på grund-disten.
Inte alls så enkelt och säkert som i alla fall jag förväntar mig att en
system backup/restore ska vara. :-)
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Nej varför skulle jag läsa igenom hela sidan när du gör det åt mig? ;)

Skämt åsido, har inte läst hela tråden men blev som du förstår skeptisk till att det verkligen var så enkelt... :) Tack för tipsen om potentiella fel, måste säga att #409 var rätt oväntad, även om jag inte tänkt komprimera backupen. Tanken med frågan var mest att få reda på om en enkel kopiering av filer räcker för att få med allt i systemet (det räcker ju inte i windows-världen som bekant). Hade snarare tänkt spegla filerna på laptopen över nätverket till en annan hårddisk, och sen rsync:a eller liknande mot den för att få en inkrementell backup. Men med det i tankarna så antar jag att min ursprungliga fråga kunde varit tydligare :)

Men jag håller väl inte med om att du är tvungen att lägga på en "grund-dist" för att återställa?

- Boota med en live-cd
- Skapa partioner på den nya hårddisk du satt in istället för den som lade av
- Mounta root- och home-partionerna
- Kopiera över innehållet

Har man bytt hårddisk måste man ju också installera om grub, men det borde du kunna göra genom att dra en chroot när du kopierat över filerna, eller missar jag något?

Edit: fstab behöver nog uppdateras med rätt UUID också... silly me :)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

sodjan är nog bara inte van fria och öppna system som erbjuder en mängd alternativ där smaken och övervägandet av komplexitet vid backup kontra komplexitet vid återställning är de avgörande faktorerna.
sodjan är nog heller inte van diskussionerna som blir när folk föreslår just sin personliga favorit, och när det ska ältas för- och nackdelar oftast ur ett subjektivt perspektiv.

Och varför ö.h.t. sätta extrema krav på en hemmadator? Själv tar jag inga backups alls på min arbetsstation. Några familjebilder brukar jag bränna ner på DVD-skivor emellanåt.

Jag lever än...

Btw, poängen med UUID är att det inte ska ändras hur än man ändrar om partitioner. Ohyggligt smidigt upplägg. Kör fstab med UUID så behöver du inte vara orolig. Kolla bootloadern också bara så den också använder UUID.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Nej, det stämmer nog. Jag är van vid *ett* enkelt kommando för att göra en
total "image" backup av system disken. Och sedan *ett* annat lika enkelt kommando
(i princip samma kommando fast "åt andra hållet" så att säga) för att återskapa
systemdisken på en ny (d.v.s out-of-the-box) disk, om det skulle behövas...
Och i princip samma kommando (d.v.s *ett* enkelt kommando) för att
göra en exakt, boot-bar avbildning av systemdisken, så man kan boota
den istället vid en krasch på huvuddisken, eller flytta den till en annan
burk, eller vad man nu vill göra med den.

All init/formattering/fixa boot-block o.s.v. sker naturligtsvis automatiskt...

Och självklart sker all backup on-line från ett bootat system.

Dessutom, TAR måste vara ett av de allra sämsta unix verktygen när det
gäller logik, funktion och dokumentation. Som någon i tråden skrev "man
måste kolla källkoden för att vara helt säker på vad den gör". Och att
bygga sina backuper kring den graden av säkerheten och tillförlitlighet, tja... :-)

> när folk föreslår just sin personliga favorit,

När det gäller backup/restor av systemdisk så har personliga favoriter inte
mycket med det att göra. Det måste vara fool-proof, bullet-proof och ske
enligt OS-leverantörens manual. Självklart inget som *användaren* måste
uppfinna !

> Och varför ö.h.t. sätta extrema krav på en hemmadator?

Good point... :-)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Allt du beskriver går att göra precis exakt lika även i GNU/Linux. Skillnaden är väl att jag kan välja att bara spara semesterbilderna på DVD-skivor istället för hela systemet.
Ungefär vad som är önskvärt på en hemmadator.

GNU Tar har jag använt många gånger och känner inte alls igen mig i din kritik. Inte det minsta faktiskt. Ett fantastiskt verktyg, om man använder den till det den är avsatt för.

Och det behöver inte alls finnas någon Fürer hos OS-leverantören som säger åt mig och alla andra exakt hur jag ska göra med mitt system. Då blir det ett M$ av alltihop.
Det räcker med en företagspolicy så alla inom samma väggar arbetar med samma verktyg.
Däremot ges ju rekommendationer av vissa OS-leverantörer hur man bäst gör det i just deras system. Men som uppväxt med Debian så plockar jag hellre russina ur kakan och tar det bästa av det bästa istället.

Vi återgår till hempc-modellen istället. :)
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

... och på tal om hempc igen... :)

Ändras UUID på en partion om jag ändrar storleken på den? Har kommit fram till att jag nog behöver öka storleken på min systempartion... finns ju så många roliga program att installera! :D
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Utan att ha praktisk erfarenhet, men det bör den inte göra. Det skulle ju förstöra själva vitsen då. :)
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Ja jo tänkte så jag också... men jag märker väl ;) Har boot-cd:n inom räckhåll i värsta fall.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Gick alldeles galant det där.... :) Inget krångel alls :)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Inte förvånad. :wink:
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Är fortfarande chockad ;) Är inte riktigt van vid ett operativsystem som inte försöker hindra mig att göra något, härlig känsla! :D Det är väl nu när självförtroendet är som störst som risken är störst att göra en riktig tabbe... :P Får fortsätta gräva runt efter nån sorts backuplösning som funkar bra hemma hos mig :)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Det gäller att vara försiktig med den makt man erhållit. ;)

Vad är det för behov du har för backup?
Vad ska backas upp? Och på vilket media?
Skriv svar