IR-sändare / mottagere för ljud

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Willey

IR-sändare / mottagere för ljud

Inlägg av Willey »

Hej, är det någon som har en bra ide hur man kan föra över tal (300-3000 Hz) via IR? Jag vill kunna bygga både en sändare och en mottagare. Tack på förhand.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

funderat på IRDA moduler?

/Johan
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag byggde en sådan som exjobb i gymnasiet. Jag har inga ritningar kvar, men kommer ihåg att den använde PWM-modulation av ljudet, och bestod bara av "vanlig" elektronik, ej någon uP. Skulle tro att det var någon 555:a inblandad.
Kommer även ihåg att räckvidden var urusel, så den var knappast praktiskt användbar! :)
Willey

Inlägg av Willey »

Jag vill ha något som är enkelt att bygga. jag kan inte så mycket om IRDA. Jag har hittat en koppling i 303 elektronikprojekt (eller vad den nu heter).

Mottagaren där har en krets som heter SL386 som inte finns att köpa längre. Är det någon som vet hur man kan ersätta denna med någon eller några enkla komponenter. Datan för komponenten sinns på sidan: http://assets.zarlink.com/DS/zarlink_SL486_JAN_01.pdf
Willey

Inlägg av Willey »

Det jag vill åstakomma med ovanstående krets (SL486) är en pulsbreddsdemodulator. Är det någon som har en koppling på någon form av pulsbreddsmodulator / demodulator så hade det uppskattats.
Skriv svar