Söker voltmeter för trefas med loggningsfunktion!

davyp3
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 december 2007, 17:12:38
Ort: Stockholm

Söker voltmeter för trefas med loggningsfunktion!

Inlägg av davyp3 »

Hej alla!

Vi misstänker att vi får spänningsdippar i matningen till våra biltvättar på mitt jobb. Fortum har mätt så deras huvudkabel till fastigheten är schysst, men det kan ju vara något i husets elcentral som ställer till det för oss.

Därför behöver vi mäta spänningen för att se om det är några spänningsdippar och då undrar jag om t.ex http://www.kjell.com/?item=48111&path=1 ... ,116500000 skulle funka för oss?

Någon som kan hjälpa oss?

Tack, mvh David
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16893
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

hej och välommen till forumet

roligtvis är den för dålig, det boreor lite på vad du kan ha för störningar, oftast är det små dippar i form av glapp eller likande, då krävs det ett bra instrument, dom dyrare sådanna loggar hela tiden och markerar när det är för mycket fel på spänningen mot vad det borde vara

det finns två rimliga lösningar enligt min åsikt, det ena är att ha något som jämför nätspänningen med en anna faslåst sinusspänning och man får felvärdet i en logg

det andra är ganska simpelt, att annvända en dator med antingen ett mätkort eller ljudkort och helt enkelt sampla spänningen i flera timmar och kolla efter fel

ett vettigt mätkort brukar ha 8 kanaler in, då kan man mäta både ström och spänning för varje fas

ett vanligt ljudkort har ju bara två kanaler, men datorer är billiga så man tar två

inkoppling måste då ske galvaaniskt isolerat, vanligtvis skulle jag vilja ha en riktig isolator, men bara för att kolla spänningen så hadde jag annvänt tre små 230/6v trafos och lastat dom lite resistivt och dela ner spänningen så man kan ta in det till ljudkortet

svårigheten med ljudkort är att granska flera timmars ljudfiler, borde gå att skriva ett program som visar felaktigheter i spänningen
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Skulle det kunna påverka en biltvätt om spänningen dippar lite. Hur märks felet ?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Abelko säljer sån här utrustning.
Annars skulle jag satsa på A/D kort med resistor delare så att man inte får någon förvrängning av mätdatat.
Senast redigerad av blueint 17 december 2007, 19:10:24, redigerad totalt 1 gång.
davyp3
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 december 2007, 17:12:38
Ort: Stockholm

Inlägg av davyp3 »

Fantastiskt med så många svar redan!

Gryms inlägg var väldigt spännande, problemet är att jag inte har någon elutbildning varför en del var smått oförståeligt för mig.

En felbeskrivning vore naturligtvis på sin plats!

Så här ligger det till: Biltvätten består bl.a av en pulsgivare som registrerar exakt bilens konturer så att takbommen med högtrycksmunstycken och kem hamnar exakt på rätt avstånd från bilen. De senaste månaderna har tvätten stannat med felkod PULSGIVARE 100tals gånger. Efter att ha bytt PRECIS ALLT som har något som helst samband med pulsgivaren står vi här och vet inte vad vi ska till oss. Maskinen börjar oftast stanna efter 15-tiden varför vi misstänker att det inträffar just när folk börjar komma hem från sina jobb och drar igång ugnar, dammsugare, tvättmaskiner osv. Det är alltså väldigt många boende i samma kåk som vi har våra biltvättar. Enligt de som servar våra maskiner har de varit med om att dålig strömmatning, närmare bestämt spänningsfall, orsakat exakt detta problem på ett annat ställe.

Fortum fick ut väldigt fina data med exakta värden på Vmin på alla faser. Mycket spännande, men tyvärr FÅR de inte mäta i huset, bara på sin egen matning till kåken. Nåja. Vi får väl se om vi kommer på nån lösning!

edit: kanske någon vet något företag som utför sådana här tjänster eller hyr ut utrustning?
Senast redigerad av davyp3 17 december 2007, 20:19:24, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

OM dom inte "får" kan ni väl "bjuda in" fortum?, eller sonika helt enkelt låna utrustning från dom?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16893
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

kom på en annan sak man kan annvända, en liten ups, om den upptäcker fel så hör och eller ser man det, märks tydligt när mna har den ståendes och den piper till fast man inte såg blinket i spänningen

och en annan sak, troligtvis så matas själva styrsystemet med 230v, om man kan hitta var det matas ifrån så koppla in en ups där, så får man två flugor på en smäll, detektering och bot på problemet
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Inlägg av Kjelle »

davyp3

Många multimetrar har loggningsfunktion för min och max spänning, dom
duger gott för att verifiera den spänningsvariation som du troligen har.

För att stabilisera spänningen till biltvätten(själva styrelektroniken)
är en nätspänningsstabilisator nog det allra bästa, typ Elfa art.nr.69-705-45.
Skall installeras av behörig elektriker.

Kjelle
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Fluke 1740-serienMemobox kan man koppla in för loggande test. Tror att det finns företag som hyr ut dessa i stockholmområdet.

Det går ofta mäta enfasig för att hitta problemen. Koppla en vanlig loggande multimeter och testa under något dygn så brukar man kunna lista ut vad som är problemet. Är det småspikar så kan det gå förbättra sin apprat så att den inte buggar ut av lite småstörningar, men innnan man kan sätta in några ååtgärder så måste man först lista ut vad problemet beror på.
Mindmapper
Inlägg: 6486
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

davyp3 skrev:Fortum fick ut väldigt fina data med exakta värden på Vmin på alla faser. Mycket spännande, men tyvärr FÅR de inte mäta i huset, bara på sin egen matning till kåken.
Förmodligen är det Fortum som har förbjudit Fortum att mäta på något annat än på sina egna nät. Det kan väl egentligen inte finnas någon annan anledning än försäkringstekniska eller intern policy att de inte ska mäta annat än på egna nät. Om de lyckas förhandla fram en billigare försäkring om de bara mäter på egna nät, vad händer då om någon av misstag skulle ställa till något i en annans anläggning. Låter långsökt tycker jag. Kan också vara att de slipper tvister om de inte rör annat än det egna nätet. Är det någon som vet varför de inte mäter i annans nät? Om de vore lite mera serviceminded tycker jag att de kunde hjälpa sina kunder med sin utrustning, naturligtvis mot betalning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16893
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

jag har haft problem med loggning av växelspänning med vanlig multimeter, inte snabb nog, men dyrare instrument kan ju vara något
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Den mätaren från Abelko jag läste om samplade med 20 MHz för att fånga transienter. Om en sådan fanns så sparades den. I övrigt var det sampling på tiotalet kHz.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

För många år sedan löste vi på jobbet ett liknande problem med ett oscilloskop som lästes av via GPIB, det finns då inga egentliga begränsningar på hur lång tid man kan sampla (möjligtvis HD:n då :wink: ) För att mäta trefas tar man helt enkelt ett 4-kanals skåp...

/PeterH
Användarvisningsbild
NH90-fan
Inlägg: 54
Blev medlem: 20 februari 2007, 14:41:28
Ort: Norden

Inlägg av NH90-fan »

Du kan hyra (ca 2000:-/vecka) eller köpa ett bättre begagnat instrument (ca 20000:-) från ett företag som heter Leasametric som passar för det här.
www.leasametric.com/tem/uthyrning-forsa ... A8334.html
Du behöver detta för att se om du har övertoner, spänningspikar, dippar. strömpikar, obalans eller vad det nu kan vara som orsakar ditt problem.
Leasametric har en svensk rep. som du kan kontakta. Lycka till!![/url]
Skriv svar