Gärna bilder innuti om det är möjligt
Jag får väl börja med att pressentera några roliga röprovare.
Vi börjar med en simpel emissionsprovare från det gamla lärobyggsatsföretaget EURATELE. Denna är Tysk men det fanns även andra språk vet jag. Detta var en byggsats så någon har en gång byggt denna, inte jag dock.
Insidan är inte så spännande som man kan tro, den består mest av sladd och kontakter, en enda aktiv komponent finns det i den, och det är en liten germaniumdiod.
Den är dock utrustad med en P4 som alla kan se

Här testas ett ECC83
Och här ett EL34
Värdet säger i sig ingenting egentligen då det inte finns något riktigt referensvärde i manualen, antingen ska mA-mätaren stå på 1mA eller 10mA
Ex värdet 140µA säger ju ingenting om röret om man inte vet exakt vad ett helt nytt ECC83 ska mäta, maunalen säger 1mA max, men det är bara skalan som sagt, inte faktiska maxvärden för röret.
Därför är denna rörprovaren egentligen bara bra för att jämföra rör grovt mellan varandra med, man kan göra ett kortslutningstest med iof. Den klarar heller inte kraftigare rör och man kan inte mäta transkonduktans
Jag har tyvärr inte orginalinstrumentet till rörprovaren, det hade en liten extraskala för good-bad. Har någon en över så blir jag glad