En fototråd om ovanliga mätinstrument

Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

En fototråd om ovanliga mätinstrument

Inlägg av Oblivion »

Tänkte att det vore kul att skapa en tråd där man tar foton och beskriver sina roliga mätinstrument om man tycker det är intressant.

Gärna bilder innuti om det är möjligt

Jag får väl börja med att pressentera några roliga röprovare.

Vi börjar med en simpel emissionsprovare från det gamla lärobyggsatsföretaget EURATELE. Denna är Tysk men det fanns även andra språk vet jag. Detta var en byggsats så någon har en gång byggt denna, inte jag dock.

Bild
Bild
Bild
Bild

Insidan är inte så spännande som man kan tro, den består mest av sladd och kontakter, en enda aktiv komponent finns det i den, och det är en liten germaniumdiod.

Bild

Den är dock utrustad med en P4 som alla kan se :)

Här testas ett ECC83

Bild

Och här ett EL34

Bild

Värdet säger i sig ingenting egentligen då det inte finns något riktigt referensvärde i manualen, antingen ska mA-mätaren stå på 1mA eller 10mA

Bild

Ex värdet 140µA säger ju ingenting om röret om man inte vet exakt vad ett helt nytt ECC83 ska mäta, maunalen säger 1mA max, men det är bara skalan som sagt, inte faktiska maxvärden för röret.

Därför är denna rörprovaren egentligen bara bra för att jämföra rör grovt mellan varandra med, man kan göra ett kortslutningstest med iof. Den klarar heller inte kraftigare rör och man kan inte mäta transkonduktans

Jag har tyvärr inte orginalinstrumentet till rörprovaren, det hade en liten extraskala för good-bad. Har någon en över så blir jag glad
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Sen har vi kommit till ytterligare en rörprovare, den klassiska AVO mk1

detta är en riktig rörprovare jämfört med den andra,, man kan mäta emission och transkonduktans, dock så är detta den första versionen och den kom för ganska länge sedan nu, den räcker inte riktigt till om man vill mäta moderna rör. Den saknar bland annat novalsockel och inställningarna kan vara ganska grovstuckna

Bild
Bild
Bild
Bild

det finns en liten lucka på baksidan för att komma åt anodlänken och säkrningar

Bild

detta är en ganska enkelt uppbyggd rörprovare, inga aktiva komponenter i testkedjan
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Sisit så har vi AVO mk3 dvs den tredje generationen, det finns fyra och en ännu senare, fast dom har inte jag

Bild
Bild

Kontrollena har förfinats och detta är avsevärt lättare att använda än Mk1

Bild
Bild
Bild
Bild

Med denna kan man mäta alla rör utom nuvistorer tror jag. Gäller bara att bygga sockelkonvertrar. Sändarrör går visserligen inte att mäta ofta, men det beror på deras stora effektkrav

Anodlänkarna är flyttade till toppen så det är enkelt att lägga in lämpligt motstånd eller liknande om man vill mäta specialrör, såsom magiska ögon och thyristorer mm
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Oj vilken tråd! :drool: :D

Spakarna på den förstnämnda apparaten var riktigt trevliga.
Lite udda att de satt nätspänningsladden på ovansidan, men den är kanske designad så för att man ska kunna ställa apparaten upp.

"Den är dock utrustad med en P4 som alla kan se"

:lol:

Hm, måste fixa lite bilder på min gamla tyska graf-ritare och frekvensgenerator...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

En sån där euratele rörprovare hade jag förut, eller farsan rättare sagt, han byggde den när han gick nån slags utbildning för NTI (finns fortfarande, www.nti.se), man fick även bygga en multimeter som hade en speciell skala man använde när man testade rör.. var ääänge sen men jag tror den var graderas med tre fält varav ett betydde "inom specifikation", tabellerna använde man ju bara för att veta hur man skulle ställa in prylarna.

Tror farsan slängde allt sånt där, men han hade även en stereoradio med hifi (hehe) byggd på nån NTI-kurs..
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Ja det stämmer att NTI hade dom kurserna, dom hade även mängder av andra saker som tongeneratorer och liknande

Det är inte ovanligt att hitta NTI byggsatser beg, jag har ytterligare en okomplett rörprovare utan chassie.
Skriv svar