Kopplingsschema till iMac DV moderkort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Kontakt:

Kopplingsschema till iMac DV moderkort

Inlägg av lord_dubbdäck »

Tjenna!

Var ett tag sen jag postade här nu tyvärr. Men nu är jag tillbaks. Få se hur länge det varar. :wink:

I alla fall så är det så att en av mina föräldrars datorer blev tagen av åskan för ett tag sedan. Det är en gammal iMac DV på 400MHz. Och eftersom datorn är gammal blev det till att skrota... Men jag var ju tvungen att skruva sönder innan så klart. Och det enda som verkar brännt är nätagget som sitter på chassiet till bildskärmen. Hårddisk och minne funkar i alla fall, och då är det ju inte helt osannolikt att moderkortet gör det heller. Moderkortet får alltså i vanliga fall sin matning från bildskärmskortet. Och nu funderar jag på om man skulle kunna mata moderkortet med ett vanligt AT(X?) nätagg.

De två problem som finns då är:
1. Vilka spänningar ska kopplas in till moderkortet, och vart ska de in?
2. Finns inte några fästen för kylning till processorn.

Jag har googlat en del efter ett kopplingsschema, men inte hittat nått vettigt. Så det är därför jag frågar här, det råkar inte vara någon som vet vart jag kan få tag på ett? Kanske nått stort Mac forum där jag kan leta vidare? Kylningen går nog att lösa i alla fall. Och det finns ju utgång för extern skärm också, så det ska väl inte vara nått problem. I värsta fall får jag väl hacka på en dsub på den interna kontakten till skärmen, men det ska nog inte behövas.

Får jag fart på den blir det till att experimentera med linux på den.
Användarvisningsbild
Frippe
Kontakt:

Inlägg av Frippe »

Det kan vara lite struligt att fixa, men kan du vänta tills på måndag så kan jag skicka upp hela pdf filen som visa vart du skall mäta för att se vilken del som är kass.Det finns en risk att moderkortet har gått till de sälla jaktmarkerna också.
// Fredrik
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Kontakt:

Jag vet vilken del som är kass i alla fall, det har eldat från en stor effekttransistor. Jag är inte säker på att det var åskan som tog den heller, inget annat dog samtidigt som datorn. Och då var både Tv och andra datorer inkopplade. Så det var knappast en ren åskträff utan snarare en spik på elnätet. Så jag har hopp om att det funkar...

Det sitter en FET konding på kortet som ser lite svullen ut med. Toppen bular ut lite. Jag vet inte om det ska vara så eller inte. Jag har kikat in i en annan likadan iMac men ser inte ordentligt hur den ser ut där. Och jag tror inte det uppskattas om jag börjar massakrera en fungerande dator heller. :D

Men en sak är säker, fan vad välbyggd en Appledator är! Fast servicevänliga är de inte om du frågar mig. :)

Edit: Tack i förskott för hjälpen förresten. Tyvärr så är det så att jag inte kan komma ut på nätet så ofta bara. SÅ det kan väl ta ett par dagar innan jag skriver igen. Men vad än den vill ha för spänningar så ska jag nog kunna bygga ett nätagg alltid. Jag misstänker att den bara tar in en spänning från skärmkortet va? Eftersom att moderkortet har ett eget switchagg tänkte jag.
Användarvisningsbild
Frippe
Kontakt:

Inlägg av Frippe »

Njae... Den har PSU bredvid högspänningsdelen dvs. inte på moderkortet. Det finns en PSU till, men trickle spänning för att starta kommer från högspänningskortet, men som sakt jag kan lägga upp Apple servicemanual om du vill.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Kontakt:

Japp en sådan skulle vara fint att kika i. Jobbar du åt Apple eller?

Det sitter alltså någon form av strömmodul ikopplad till moderkortet med en 24pol kontakt. Och till den modulen går det inga som helst kablar vad jag kan minnas. Har inte möjlighet att titta just nu. Men jag läste på nått ställe att det gick AC från bildrörshalskortet till moderkortet och vidare till strömmodulen. Kommer dock inte ihåg vilken sida det var på. :oops:

Men som sagt, en servicemanual vore högst uppskattad. :D
Skriv svar