Var ett tag sen jag postade här nu tyvärr. Men nu är jag tillbaks. Få se hur länge det varar.

I alla fall så är det så att en av mina föräldrars datorer blev tagen av åskan för ett tag sedan. Det är en gammal iMac DV på 400MHz. Och eftersom datorn är gammal blev det till att skrota... Men jag var ju tvungen att skruva sönder innan så klart. Och det enda som verkar brännt är nätagget som sitter på chassiet till bildskärmen. Hårddisk och minne funkar i alla fall, och då är det ju inte helt osannolikt att moderkortet gör det heller. Moderkortet får alltså i vanliga fall sin matning från bildskärmskortet. Och nu funderar jag på om man skulle kunna mata moderkortet med ett vanligt AT(X?) nätagg.
De två problem som finns då är:
1. Vilka spänningar ska kopplas in till moderkortet, och vart ska de in?
2. Finns inte några fästen för kylning till processorn.
Jag har googlat en del efter ett kopplingsschema, men inte hittat nått vettigt. Så det är därför jag frågar här, det råkar inte vara någon som vet vart jag kan få tag på ett? Kanske nått stort Mac forum där jag kan leta vidare? Kylningen går nog att lösa i alla fall. Och det finns ju utgång för extern skärm också, så det ska väl inte vara nått problem. I värsta fall får jag väl hacka på en dsub på den interna kontakten till skärmen, men det ska nog inte behövas.
Får jag fart på den blir det till att experimentera med linux på den.