Styrsystem för bilar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
speakman

Styrsystem för bilar

Inlägg av speakman »

är det ingen som gått i dessa tankar?
Att göra en egen motorstyrning för trimmade bilar etc?
Det finns ju ett färdigt system med Open Source, man kanske kan stjäla ett par takter där.

Idén är ju ganska lockande! :D

Mvh
speakman
frejo

Inlägg av frejo »

Har tänkt på det och forskat lite om det...

Inte alltför svårt kan man tycka, har en Peugeot 205 GTI själv och den har ju ett av dom simplaste tändsystemen. Single point injection och fortfarande brytarstyrt system, så allt man behöver reglerar är ju bränsslemängd och när de ska sprutas in.
Får man det att funka är ju möjligheterna enorma, installera display med alla info mellan himmel och jord ;)
Samt anpassa bränsleblandning mer eller mindre steglöst över hela registret... En "Turbo" knapp för är ju nästan obligatorisk, eller som på många militära prylar "Battle Override"

Fast det vore ju kanske roligare att bygga ett brytarlöst system så man kan justera förtändning också.

Köpte Haynes som är till före enklare felsökning och reparation av diverse bilars tändsystem, ger en rätt bra grund. Sen hade bilsport en rätt utförlig artikel för något år sedan.

Har även funderat att bygga kring något som kan köra Real Time Linux, vore sjysst med en "Powered by Linux" dekal på sidan av bilen ;)
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Eller varför inte en "shuttle" (dator som ser ut som en kub) i bagaget? Och sedan köra XP. Så kan man skriva "Powered by Microsoft" på bilen. Sedan kan man fixa kommunikationen med parallelport (för dispalyen) och com port för bränslestyrning. Sedan har du 4 inputs på gameporten som du kan använda för att montera manöverknappar under displayen. Typ:

(4x16)

**FUEL**
>**MENU**<
**REBOOT**
[<--OK--back-->]
[X]-[X]--[X]---[X]

[X] = tryckknapp.

Då kan man altså skriva knapparnas funktion i displayen så behöver man inte skriva etiketter och sånt.

FÖR XP ÄR JU BÄST!
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Powered by Linux lät ju riktigt bra! ;D

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Kul när XP får för sig att blådumpa precis när man ligger i 180 blås... :roll: jag skulle nog hålla mig till linux - en stabil kernelversion och resten hårdoptimerat för uppgiften i fråga (inget onödigt trams som inte behövs men som kan påverka stabiliteten i systemet).
frejo

Inlägg av frejo »

Ska man ha nån form av os ska det vara realtid... jobbigt när multitaskingen slår in och ger mer tid till ex. uppdatering av instrumentpanel och hoppar över en insprutningscykel :?

ang XP:
"Programmet har utfört en förbjuden åtgärd och kommer att avslutas, kontakta återförsäljaren" ;)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hehe, ja låt inte en PC sköta bilen utan ha några enkla hårdvarusteg för att styra bilen och sen kanske en PC som styr den egna hårdvaran. Frågan är om ens en PIC är stabil nog? risken att sitt egna program är felgjort finns ju nästan alltid :roll:

man skulle kanske ha nåt liknande i teknikprojektet nu i trean...
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

En ARM-processor på något kort och RT-Linux borde väl fungera?
Fast å andra sidan så borde man nog dela upp arbetet på många små slavprocessorer istället. Köra CAN-buss mellan enheterna till en central processor som övervakar "det stora hela"... Då kanske det t.om. går att köra regular Linux, om det är till någon fördel.
En ARM skulle ju hinna med att rita upp rätt snygga bilder på en LCD-skärm i kupén under färden också.. riiiiktigt coolt ! :)

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
perco

Inlägg av perco »

frejo skrev:Ska man ha nån form av os ska det vara realtid... jobbigt när multitaskingen slår in och ger mer tid till ex. uppdatering av instrumentpanel och hoppar över en insprutningscykel :?

ang XP:
"Programmet har utfört en förbjuden åtgärd och kommer att avslutas, kontakta återförsäljaren" ;)
Det går att ställa in att linux ska köra realtid i kerneln.

Tror det blev möjligt iom. Kernel 2.6.

Angående XP skulle jag skämmas om det stod "Powered by Microsoft". Folk skulle se ner på en, och det vore inte roligt.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Sluta klaga på XP! XP blådumpar inte alls. Jag har inte sett en bluescreen för tidigast ett år sedan. Och "programmet har utfört en förbjuden åtgärd" finns inte i XP. Motsvarande ruta är "Programmet har orsakats ett fel och måste avslutas... och sedan står det om felrapportering och knapparna SKICKA och SKICKA INTE"
Men den ser jag bara när Internet Explorer krånglar när man går in på en flash sida. Annars har jag inte sett den på länge.

PS! microsoft har gjort en bil som kör XP på test. Rätt coolt. Det står MICROSOFT med silver jättestort på den. Snart kommer Longhorn ut , ett stabilare system än linux , och det operativet kan du devenitivt köra på en bil om du vill. Eftersom longhorn är superstabilt med Win-FS. (Longhorn är så stabilt så man kan köra farthållaren på den)
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

sebastiannielsen: men det är ju bra om man har ett realtids-os istället... om man nu inte låter en uC ta hand om de tidskritiska delarna...

/Johan
Användarvisningsbild
perco

Inlägg av perco »

sebastiannielsen skrev:Sluta klaga på XP! XP blådumpar inte alls. Jag har inte sett en bluescreen för tidigast ett år sedan. Och "programmet har utfört en förbjuden åtgärd" finns inte i XP. Motsvarande ruta är "Programmet har orsakats ett fel och måste avslutas... och sedan står det om felrapportering och knapparna SKICKA och SKICKA INTE"
Men den ser jag bara när Internet Explorer krånglar när man går in på en flash sida. Annars har jag inte sett den på länge.

PS! microsoft har gjort en bil som kör XP på test. Rätt coolt. Det står MICROSOFT med silver jättestort på den. Snart kommer Longhorn ut , ett stabilare system än linux , och det operativet kan du devenitivt köra på en bil om du vill. Eftersom longhorn är superstabilt med Win-FS. (Longhorn är så stabilt så man kan köra farthållaren på den)
Hur kan du veta att det är så stabilt om det inte kommit ut ännu?

Snälla, säg inte att du läst det på www.microsoft.com. Det har ljugit förut när det gäller linux, och det förvånar mig inte om de gör det igen.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Kan slå vad om att Longhorn inte är stabilare än Linux. Kanske det är det enligt Microsoft men annat om man håller sig till sanningen.
frejo

Inlägg av frejo »

sebastiannielsen skrev:Sluta klaga på XP! XP blådumpar inte alls. Jag har inte sett en bluescreen för tidigast ett år sedan. Och "programmet har utfört en förbjuden åtgärd" finns inte i XP. Motsvarande ruta är "Programmet har orsakats ett fel och måste avslutas... och sedan står det om felrapportering och knapparna SKICKA och SKICKA INTE"

ok, Microsoft släpper Windows XP under pompa och ståt med budskapet att det är tidernas bästa operativsystem...
Sen ser man de här listorna:
http://support.microsoft.com/default.as ... ixList.asp
http://support.microsoft.com/kb/811113

Dyrt är det också. Hur många buggar och säkerhetsluckor tror du inte det finns i Longhorn när det släpps?
Men jag ska nog inte gå längre i den här diskussionen... kan ju ältas i all evighet, dessutom kör jag faktiskt en xpdator parallellt med min linuxdator.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Du, dom där listorna talar för sig själv...
Skriv svar