detta går ut på att annvända en elektronisk timer från clas i sjön och få den att fungera på 6 eller 12v , med en motortid som är kortare än den minsta programerbara tiden och att motor hastigheten ska gå att ställa in så man har lite större valmöjlighet på motorerna
det hela är relativt enkelt, timerns tidsdel är 3v och har en transistor som utgång, tre kablar behövs för timerdelen, och turligt nog så är det redan så, man behöver bara löda loss befintliga kablar
anpassningen görs på ett kretskort och jag har försökt att göra det enkelt för mig genom att annvända hålet för utgående väggutag på timern
och för att få det fukttätt så gör jag så få genomgångar som möjligt, endast en trepolig skruvplint och två trimpottar
det gör att på baksidan av kretskortet så är det en liten blandning av ytmonterade komponenter och hålmonterat som monteras som ytmonterade, ingen speciell logik i det hela förutom att man kan annvända vanligare komponenter , motstånd,dioder och några kondiningar är ytmonterade, en del har säker något att säga om både komponenter och placering, men har hellre gjort det enkelt för nybörjare än för avancerat
börjar med att lägga ut bilder på prototypen och kretskortet
man får två kort av en 100*75mm kretskort
jag återkommer med ett nedlkladdat schema och komponent placering med värden, bara jag får i ordning scannern
återkommer med fortsättning