Åldras lödtenn?

Blir lödtenn sämre med åren?

Omröstningen slutade 16 mars 2007, 01:16:20

Ja
15
75%
Nej
5
25%
 
Antal röster: 20
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Re: Åldras lödtenn?

Inlägg av björn »

bengt-re skrev:Åldras lödtenn?
Ja, vad finns det för alternativ? att det blir yngre?

Allvarligt så visst åldras det, dock har jag aldrig märkt att det blir märkbart sämre.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30155
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har nåt lödtenn som kan vara kanske 20 år. Ser ut att vara oxiderat.
Använder det till grovlödning som t.ex större kablar. Eller till saker som det inte är så noga med, t.ex temporära tester.

Till vänster: som det är. Till höger: putsat med papper.
Bild
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Det fanns väl nåt lödtenn som luktade cocacola?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20513
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Använder ofta tråd från en gammal rulle (25+ från restlager) till "grovjobb" (kabel, etc), funkar utmärkt. Skulle gissa på att det är hartsfylld 40/60 i den. Ryker som tusan i allafall, men resultatet blir bra.
solderman
Inlägg: 43
Blev medlem: 9 januari 2007, 15:25:59
Ort: stockholm

Inlägg av solderman »

Vist blir tennet gammalt men inte så fort.

Har en rulle multicore på trä rulle den har lite mörkare patina men försvinner när man löder. http://ebs.homedns.org/bilder/smd/smd19 ... 01_Med.jpg

En annan stannol lindad på papper säker 50 år ser sämre ut.

Stannol tennet luktar sämst. Säkert agresivt och icke ett fluss för elektronik.
Multicore på trärulle luktar klassiskt barndomsminnen.

I 40-50 år gamla tektronics oscilloscope som jag har för många av sitter innuti en tenn rulle med en lapp om att man måste ha detta silver legerade tenn vid reparation.
Det är dom keramiska lödstöden som kräver silver legering 3%.

Den ser riktigt bra ut men det beror kanske också hur den har förvarats..
Silver legerade tennlod är att rekomender jag att använda för att få bättre lödningar över allt.

Men nu har vi ju blyfri SAC.


En 200år gammal kompass repade jag härom veckan. Där var den patinerade oxiden kraftig och krävde starkare fluss. unrda vad dom hade för legering.

Vismut legerade trådrullen är ny och används till tennföremål.
Vet ej men vismut tenn tror jag oxiderar till en murkare patina fortast.

Kände inte till detta med Vismut och Polonium. Var har mina giger muller rör tagit vägen. :shock:

// solderman -=>====-----------------------------------------------
Senast redigerad av solderman 11 februari 2007, 15:23:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Vismut är normalt inte radioaktivt, polonium är däremot. Så vismut lödtenn blandat tenn är inga problem att handskas med, men den dagen då jag ser poloniumblandat tenn så lägger jag benen på ryggen. :)


Lödtenn åldras på så sätt att det bla blir oxiderat och, som någon sa, det bildas vitt tenn och kristall strukturen förändas också aningen men det är givetvis fortfarande metallerna tenn och bly. Men då det smälts om så blir det nästan som nytt då oxiden försvinner, eftersom det tas om hand av flusset, och kristallstrukturen blir normal igen. Det som kan göra att lödningen kanske ändå kanske inte blir så bra kan vara att flusset har mist en stor del av sin vätande förmåga och att det då blir kvar en del oxid, men då är det bara lägga till lite modernt fluss som tar hand om den biten. Detta är som jag själv varit med om då jag använt gammalt tenn men det fungerar alltså hur bra som helst i alla fall när jag testat det.
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Nu har jag det! Förklaringen till att lödningarna i gamla grejer ger upp måste vara radioaktivt tenn som sönderfaller! :D
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Inlägg av Electricguy »

haha. kan ju vara så....
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det sker materialvandringar mellan komponentben, lödtenn och mönsterkortet. Plötsligt har koppar vandrat upp i lödtennet och gjort det skörare (och sämre).
Skriv svar