Jag är i behov av att bocka aluminiumplåt (2 mm) och har lite funderingar om det underlättar att värma den med en varmluftpistol (max 500 grader). Inte så mycket för egen del utan mest om det gör att plåten tar mindre "skada" av att bockas.
Det dumma med aluminium är att man oftast bara kan böja en gång, sen knäcks skiten, så det gäller att inte böja för mycket. Hur funkar det ute på industrier, värmer man aluminiumplåten där?
Då det begav sig, erfor jag den erfarenheten(?) att för snäv bockradie på för grov plåttjocklek gav upphov till sprickor... vilket är rätt logiskt iofs...
Men att knäckas... näe... då har du antingen gammel oxiderad plåt... eller gjutgärn
MiSTer: Aluminiumplåt drabbas väldigt fort av materialutmattning, så jo, den går verkligen bara att bocka en gång, sedan är det inget mer på det stället om man inte vill ha två bitar...
Jag hade en liten folder från Alfer, men hittade den inte. Googlade och hittade precis det som stod i foldern. Tydligen kan du bocka ganska snävt, men om man gör som föreslås på sidan kanske man kan runda ena brädlappen man ska bocka mot för att inte få för skarp bockning.
"kanske man kan runda ena brädlappen man ska bocka mot för att inte få för skarp bockning."
Satt just och funderade i liknande banor. Får återkomma med resultat längre fram.