Likriktardioder (Till svets)
Likriktardioder (Till svets)
Har en svets "17-800" från biltema som ger AC ut.
Men jag behöver ha DC så jag letar efter dioder som skulle klara av att likrikta detta.
Svetsen lämnar 40-140A, tomgångsspänning 43-48V (50Hz)
Sitter och browsar i elfa efter dioder, tittar bla. på 70-101-43, skulle den klara jobbet?
Någon som vet?
Men jag behöver ha DC så jag letar efter dioder som skulle klara av att likrikta detta.
Svetsen lämnar 40-140A, tomgångsspänning 43-48V (50Hz)
Sitter och browsar i elfa efter dioder, tittar bla. på 70-101-43, skulle den klara jobbet?
Någon som vet?
-
du kan parallellkoppla dioder för att öka strömtåligheten, men endast med ett seriemotstånd på varje diod för att jämna ut skillnader i framspänningsfallet.
Lämpligen använder du Schottky dioder som har Vf = 0.6 V , och stoppar in en serieresistor som ger ca 0.4 V spänningsfall så motsvarar det en vanlig kiseldiod (Vf = 1.0V)
Ju större spänningsfall över resistorn, desto bättre blir strömfördelningen mellan dioderna.
det hela blir givetvis bökigare än stora diodbryggor.
Dubbla maximala svetströmmen är en bra början, förhoppningsvis är svetstransformator strömbegränsad till denna häraden. Tre gånger hade känts tryggare
Då har du dessutom toleranser för olika Vf (som ger olika strömmar)
Lämpligen använder du Schottky dioder som har Vf = 0.6 V , och stoppar in en serieresistor som ger ca 0.4 V spänningsfall så motsvarar det en vanlig kiseldiod (Vf = 1.0V)
Ju större spänningsfall över resistorn, desto bättre blir strömfördelningen mellan dioderna.
det hela blir givetvis bökigare än stora diodbryggor.
Dubbla maximala svetströmmen är en bra början, förhoppningsvis är svetstransformator strömbegränsad till denna häraden. Tre gånger hade känts tryggare

rikkitikkitavi:
Har oxå funderat på parallellkopplade dioder, men som du säger så går det ju åt några förkopplingsmotstånd.
Jag har dioder som klarar 70A styck, men då går det väl åt 12 st dioder + motstånd för att helvågslikrikta 210A.
Och mostånd som pallar för effekten blir ju väldigt dyrt.
Men går gör det ju.
grym:
Dom dioderna såg rätt fina ut, vad sökte du på ?
edit: Stavning
Har oxå funderat på parallellkopplade dioder, men som du säger så går det ju åt några förkopplingsmotstånd.
Jag har dioder som klarar 70A styck, men då går det väl åt 12 st dioder + motstånd för att helvågslikrikta 210A.
Och mostånd som pallar för effekten blir ju väldigt dyrt.
Men går gör det ju.
grym:
Dom dioderna såg rätt fina ut, vad sökte du på ?
edit: Stavning

-
går alldeles utmärkt att använda thyristorer.
Bättre vore kanske att bygga en nollgenomgångsdetektor som ger en triggpuls till thyristorerna vid varje nollgenomgång? änns inte riktigt bra med konstant triggström, men jag har inte ngt att hänga upp det på.
motståndet behöver inte vara så förfärligt dyrt...
70 A,0.5 V spänningsfall = 7 mOhm resistans... det är koppartråden i princip.
Mao ,med rätt val av kablar så räcker dessa för att fungera som förkopplingsmotstånd.
Bättre vore kanske att bygga en nollgenomgångsdetektor som ger en triggpuls till thyristorerna vid varje nollgenomgång? änns inte riktigt bra med konstant triggström, men jag har inte ngt att hänga upp det på.
motståndet behöver inte vara så förfärligt dyrt...
70 A,0.5 V spänningsfall = 7 mOhm resistans... det är koppartråden i princip.
Mao ,med rätt val av kablar så räcker dessa för att fungera som förkopplingsmotstånd.